کد خبر: ۱۲۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۲ آذر ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو ، متأسفانه دیروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جسارت کرده ومخالفت صریح و بی پرده مقام معظم رهبری را با واردات بی رویه را به فراموشی سپردند.

مخالفت صریح و بی پرده مقام معظم رهبری با واردات بی رویه

۱-متأسفانه دیروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جسارت کرده ومخالفت صریح و بی پرده مقام معظم رهبری را با واردات بی رویه را به فراموشی سپردند.

۲-اگر میزان تقاضا بیشتر از میزان تولید داخل بود شاید میتوانستیم این اقدام ضد تولید نمایندگان را به نوعی توجیه کنیم ولی متأسفانه غلیرغم داشتن ظرفیت بالای تولید دوستان به سراغ خرید کامیون دست دوم رفته اند.

۳-نمایندگان عزیز باید از خود بپرسید در چند سال گذشته چه تعداد در خواست خرید با واسطه گری وزارت راه و ترابری وجود داشته و آنها تسهیلات بانکی خریدار را تأمین کرده بودند ، ولی ما نتوانسته ایم پاسخگوی آنها باشیم؟

۴-در سالهای دور نمایندگان مجلس بودجه کافی برای وزارت راه و ترابری تصویب می کردند تا آنها بتوانند مبالغی را در یک یا چند بانک سپرده کنند تا بانکها بتوانند از محل آن سپرده ، تسهیلات بانکی به خریداران کامیون بدهند.

در چند سال اخیر با اینکه در آمد ارزی دولت چند برابر شده است اما نمایندگان مجلس بودجه کافی در اختیار وزارت راه قرار نداده اند تا بتواند سیاست قبلی را ادامه دهد و در نتیجه تعداد کامیونهای فرسوده از رده خارج شده به شدت کاهش یافته است.

۵-آیا راه حل این مشکل تأمین بودجه کافی برای وزارت راه و ترابری است یا آزادسازی ورود کامیونهای دست دوم؟

راه اول راه استمرار تولید داخل و با نتیجه تداوم اشتغال است .

راه دوم راه ضد تولیدی، راه پایین کشیدن کرکره شرکتهای تولید کننده داخلی است.

۶-برخی نمایندگان مجلس راه حل دوم را به راه حل اول ترجیح داده اند.

نام شرکت

تاریخ شروع بهره برداری

ظرفیت پروانه بهره برداری

نام شرکت مادر

محصولات

تناژ ناخالص حمل بار

تولید عملی در سال 88

بهمن دیزل

1383

20 هزار دستگاه

ایسوزو

کامیونت

از 5.5 تا 8.5 تن

11680 دستگاه

ایران خودرو دیزل

1338

25 هزا دستگاه

بنز – هیوندای

کامیونت – کامیون – کشنده

از 5.5 تن تا 40 تن

7690 دستگاه

سایپا دیزل

1375

20 هزار دستگاه

ولوو- رنو – دانگ فنگ

کامیون – کشنده

از 6.5 تن تا 200 تن

4101 دستگاه

کاریزان خودرو

1382

14 هزار دستگاه

دانگ فنگ

کامیونت – کامیون

از 6.5 تن تا 19 تن

2795 دستگاه

ارس خودرو دیزل

1384

6 هزار دستگاه

طراحی داخلی آمیکو

کامیونت – کامیون – کشنده

از 3.5 تن تا 40 تن

1299 دستگاه

رخش خودرو دیزل

1385

2 هزار دستگاه

کاماز

کامیونت – کامیون – کشنده

از 5 تن تا 26 تن

1295 دستگاه

زامیاد

1342

2 هزار دستگاه

IVICO

کامیون- کشنده

از 7.5 تن تا 50 تن

498 دستگاه

خودروسازان دیزلی آذربایجان

1374

5 هزار دستگاه

طراحی داخلی

کامیونت

3.1 تن

-


داود میرخانی رشتی

دبیر سابق انجمن خودروسازان ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"