|
۱-متأسفانه دیروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جسارت کرده ومخالفت صریح و بی پرده مقام معظم رهبری را با واردات بی رویه را به فراموشی سپردند.
۲-
اگر میزان تقاضا بیشتر از میزان تولید داخل بود شاید میتوانستیم این اقدام ضد تولید نمایندگان را به نوعی توجیه کنیم ولی متأسفانه غلیرغم داشتن ظرفیت بالای تولید دوستان به سراغ خرید کامیون دست دوم رفته اند.۳-نمایندگان عزیز باید از خود بپرسید در چند سال گذشته چه تعداد در خواست خرید با واسطه گری وزارت راه و ترابری وجود داشته و آنها تسهیلات بانکی خریدار را تأمین کرده بودند ، ولی ما نتوانسته ایم پاسخگوی آنها باشیم؟
۴-در سالهای دور نمایندگان مجلس بودجه کافی برای وزارت راه و ترابری تصویب می کردند تا آنها بتوانند مبالغی را در یک یا چند بانک سپرده کنند تا بانکها بتوانند از محل آن سپرده ، تسهیلات بانکی به خریداران کامیون بدهند.
در چند سال اخیر با اینکه در آمد ارزی دولت چند برابر شده است اما نمایندگان مجلس بودجه کافی در اختیار وزارت راه قرار نداده اند تا بتواند سیاست قبلی را ادامه دهد و در نتیجه تعداد کامیونهای فرسوده از رده خارج شده به شدت کاهش یافته است.
۵-آیا راه حل این مشکل تأمین بودجه کافی برای وزارت راه و ترابری است یا آزادسازی ورود کامیونهای دست دوم؟
راه اول راه استمرار تولید داخل و با نتیجه تداوم اشتغال است .
راه دوم راه ضد تولیدی، راه پایین کشیدن کرکره شرکتهای تولید کننده داخلی است.
۶-برخی نمایندگان مجلس راه حل دوم را به راه حل اول ترجیح داده اند.
نام شرکت |
تاریخ شروع بهره برداری |
ظرفیت پروانه بهره برداری |
نام شرکت مادر |
محصولات |
تناژ ناخالص حمل بار |
تولید عملی در سال 88 |
بهمن دیزل |
1383 |
20 هزار دستگاه |
ایسوزو |
کامیونت |
از 5.5 تا 8.5 تن |
11680 دستگاه |
ایران خودرو دیزل |
1338 |
25 هزا دستگاه |
بنز – هیوندای |
کامیونت – کامیون – کشنده |
از 5.5 تن تا 40 تن |
7690 دستگاه |
سایپا دیزل |
1375 |
20 هزار دستگاه |
ولوو- رنو – دانگ فنگ |
کامیون – کشنده |
از 6.5 تن تا 200 تن |
4101 دستگاه |
کاریزان خودرو |
1382 |
14 هزار دستگاه |
دانگ فنگ |
کامیونت – کامیون |
از 6.5 تن تا 19 تن |
2795 دستگاه |
ارس خودرو دیزل |
1384 |
6 هزار دستگاه |
طراحی داخلی آمیکو |
کامیونت – کامیون – کشنده |
از 3.5 تن تا 40 تن |
1299 دستگاه |
رخش خودرو دیزل |
1385 |
2 هزار دستگاه |
کاماز |
کامیونت – کامیون – کشنده |
از 5 تن تا 26 تن |
1295 دستگاه |
زامیاد |
1342 |
2 هزار دستگاه |
IVICO |
کامیون- کشنده |
از 7.5 تن تا 50 تن |
498 دستگاه |
خودروسازان دیزلی آذربایجان |
1374 |
5 هزار دستگاه |
طراحی داخلی |
کامیونت |
3.1 تن |
- |
داود میرخانی رشتی
دبیر سابق انجمن خودروسازان ایران