کد خبر: ۱۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۷ مهر ۱۳۸۹
آتی: به گفته نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بهره‌برداری از این سد 14هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در مرحله اول آبیاری خواهند شد و اینها به زمین‌های موجود اضافه شده و تا کردکوی ادامه خواهد داشت.

کلنگ احداث سد منگل بر روی رودخانه هراز و قبل از شهر آمل در حالی توسط معاون اول رئیس جمهور زده شده که ساخت این سد ضمن نداشتن توجیه اقتصادی از نظر کارشناسان، می‌تواند عامل خسارات‌ بسیار سنگین‌تری نسبت به ساخت سد نیز باشد.

طبق گفته کارشناسان برای ساخت این سد خسارات جبران‌ناپذیری به جنگل‌های شمال کشور وارد آمده که خود می‌تواند تبعات زیادی به دنبال داشته و عامل سیلاب‌های خانمان‌برانداز باشد.

در حالیکه اخبار روز جهان پر است از خبر برچيدن سدها در امريکا، فرانسه و حتي تايلند و ديگر کشورهاي در حال توسعه، خسارت شکستن مخزن سد منگل در پی اتفاقاتی مانند زلزله یا انفجارهای خرابکارانه می‌تواند هزینه‌ای برابر ساخت چندین سد داشته باشد.

نماینده شهر آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار شبکه خبری آتی نیوز هزینه احداث این سد را تاکنون 200 میلیارد برآورد و هرگونه خسارتی پس از بهره‌برداری از سد منگل را رد کرد و گفت: پیش بینی‌ها صورت گرفته، همه سدها در بالادست ساخته می‌شوند تا اراضی پایین دست را آبیاری نمایند ضمن آنکه پیمانکار احداث این سد در آغاز برای کندن پایه‌های سد اقدام به ساخت دو تونل انحراف رودخانه و تونل انحراف مسیر جاده اصلی هراز کرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبری آتی نیوز مبنی بر اینکه هیچ کدام از اراضی پایین دست این سد تا به امروز مشکل آبیاری نداشته‌اند، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سد 14هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در مرحله اول آبیاری خواهند شد و اینها به زمین‌های موجود اضافه شده و تا کردکوی ادامه خواهد داشت ضمن آنکه آب شرب شهرهای آمل، محمودآباد، بابلسر، فریدونکنار و بخشی از بابل، و همچنین روستاهای اطراف تامین می‌گردد و20مگابایت هم تولید برق خواهیم داشت.

با وجود مباحث مطرح شده چه توجیهی می‌توان برای اصرار مسئولین برای احداث چنین سدی در حالیکه امکان مطالعه و احداث سدی مانند بلیران نیز وجود داشته، آورد!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"