کد خبر: ۱۲۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۸۹
تهران امروز: «بدرود بغداد» به كارگرداني مهدي نادري، فيلم انتخابي معاونت سينمايي، نماينده سينماي ايران در اسكار شد. هر چند «بدرود بغداد» جزو فيلم‌هايي است كه هنوز فرصت اكران در داخل كشور را نيافته اما ‌اين فيلم احتمالا بهترين گزينه انتخابي در طول اين سال‌ها بوده است به چند دليل:1 - هيچ فيلم ديگري وجود نداشت كه با گزينه‌هاي اسكار همخواني داشته باشد. مثلا «هيچ» يا «طلا و مس» كه امسال جزو فيلم‌هاي مورد علاقه منتقدان بودند، هيچ‌يك شانسي براي انتخاب شدن توسط اعضاي آكادمي را نداشتند. فضا و داستان آنها براي تماشاگر خارجي نه قابل درك بود و نه جذاب. 2 - داستان «بدرود بغداد» درباره جنگ عراق است. همان تمي كه سوژه «گنجه رنج» هم بود.

فيلم كاترين بيگلو كه پارسال جوايز اسكار را درو كرد. (هرچند نوع نگاه دو فيلم به مقوله جنگ و اشغال كاملا متفاوت است.) خود هيات انتخاب هم با هوشمندي در نامه‌اش اين گزينه را جزو دلايل انتخاب فيلم آورده است: « بخشی از دلایل انتخاب این فیلم مضمون ضد اشغال فیلم است که به حوادث اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می‌پردازد و با وجود فضاي فعلی مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در کشورعراق که در افکار عمومی جهان موجود است به نظر می رسد این انتخاب توجیه مناسبی دارد.» 3 - «بدرود بغداد» تنها فيلم ايراني است كه از نظر بصري با نمونه‌هاي خارجي‌اش برابري مي‌كند. حتي كساني كه فيلم را در جشنواره فجر سال گذشته ديدند و دوست نداشتند، معترفند كه قاب‌هاي تورج اصلاني از حد و اندازه‌هاي سينماي ايران فراتر رفته و با بهترين تصويربرداري‌ها در جهان برابري مي‌كند. به‌خصوص كه بيشتر نماهايي كه گرفته، ‌نماهاي باز و از گستره‌هاي وسيع است. نماهايي كه مورد علاقه سينماي آمريكا و اعضاي آكادمي است.4 -بازي مزدك ميرعابديني در نقش سرباز آمريكايي درخشان است و لهجه و فيگور و چهره وي به گونه‌اي است كه هيچ‌كس تصور نمي‌كند يك بازيگر ايراني است كه نقش يك آمريكايي را بازي مي‌كند. اين هم نكته‌ديگري است كه احتمالا براي اعضاي آكادمي جذاب خواهد بود.

به هرحال قواعد اسكار با همه جشنواره‌هاي خارجي فرق دارد. حداقل اولين فرقش اين است كه كشورهاي مختلف بهترين‌هايشان را به اسكار معرفي مي‌كنند و اعضاي آكادمي از ميان فيلم‌هاي ارسالي گلچين مي‌كنند. سينماي ايران هرچند تاكنون توانسته در بيشتر جشنواره‌هاي اروپايي و آسيايي خودي نشان بدهد و جوايزي هم كسب كند، در اسكار هميشه نااميدكننده ظاهر شده است. مهم‌ترين دليل اين ناكامي هم در انتخاب فيلم‌هاي ارسالي به اسكار بوده. تا به امروز ما بيشتر از آنكه به سليقه آكادمي و تاريخچه‌اش در اهداي جوايز به فيلم‌هاي مختلف خارجي زبان توجه داشته باشيم، سليقه خودمان را در انتخاب فيلم‌ها به كار مي‌بستيم. در‌حالي كه هر بازي قواعد خودش را دارد. آمار نشان مي‌دهد فيلمي كه در جشنواره كن موفق بوده نه تنها لزوما در اسكار موفق نخواهد بود كه احتمال اينكه بتواند جايزه اسكار را از آن خودش كند، بسيار كم است. «بچه‌هاي آسمان» هم يك استثنا بود كه توانست به فهرست پنج فيلم نهايي خارجي زبان اسكار راه يابد. اول به دليل شرايط سياسي ايران در آن سال و بعد هم اينكه اتفاقا داستان فيلم «بچه‌هاي آسمان» از آن قصه‌هاي موردعلاقه اسكار است. نه به‌خاطر نشان دادن فقر كه بيشتر به دليل تلاش كودكي كه با دويدن به رستگاري مي‌رسد و تبديل به يك قهرمان مي‌شود. اما از آن سال به بعد هيات انتخاب هر بار در انتخاب فيلم‌هاي ارسالي به اسكار كج‌سليقگي بيشتري نشان مي‌داد. فرستادن «كافه ترانزيت» يا حتي فيلم خوب «خيلي دور خيلي نزديك» به اسكار نشان مي‌داد كه دوستان در ايران علاقه‌اي ندارند به قواعد بازي اسكار توجه كنند. امسال اما قضيه كمي فرق مي‌كرد. اول اينكه انتخاب‌هاي زيادي وجود نداشت. فيلم‌هاي خوب خيلي كم بودند و فيلم‌هايي كه به درد اسكار بخورند از آن هم كمتر بودند. بعد هم اينكه اختلاف‌هاي بين معاونت سينمايي و خانه سينما باعث كناره‌گيري خانه سينما شد و برخلاف سال‌هاي گذشته، تنها معاونت سينمايي دست به انتخاب زد. اين اتفاق هرچند باعث دلخوري اهالي خانه سينما شد ولي اتفاقا به‌نظر مي‌رسد كه به يكدستي انتخاب فيلم و اجماع آرا كمك كرده است. به هر حال«بدرود بغداد» جزو 5 فيلم نهايي قرار بگيرد يا نه، خيال‌مان راحت است كه اين بهترين گزينه‌اي بود كه امسال براي معرفي به اسكار داشتيم. انتخاب اين فيلم نشان مي‌دهد داريم جدي تلاش مي‌كنيم كه وارد بازي اسكار هم بشويم.

سينماي ايران براي حضور در اسكار كه سال‌هاست به نتيجه نرسيده است در دوره هشتاد و سوم آن فيلم « بدرود بغداد » به كارگرداني «مهدي نادري » را براي رقابت در اين عرصه سينمايي معتبر در دنيا معرفي كرد. خبر حضور فيلم «مهدي نادري‌» در رقابت با فيلم‌هاي ديگر ايراني مانند «طلا و مس» همايون اسعديان، «پرسه در مه» بهرام توكلي و «شب واقعه» شهرام اسدي در آخرين روزهاي شهريور و تابستان منتشر مي‌شود تا شايد اين بار شب برگزاري جوايز اسكار اهالي سينماي ايران نيز همانند كشورهايي كه نماينده‌هايي در اين رقابت دارند، هيجان را تجربه كنند.نحوه انتخاب فيلم ايراني براي حضور در اسكار در طول ساليان گذشته با تحولاتي روبه‌رو بوده است. در سال‌هاي اخير نمايندگاني از خانه سينما و بنياد سينمايي به صورت مشترك مسئوليت معرفي فيلم‌ها را برعهده گرفته‌اند اما امسال خانه سينما در بيانيه‌اي مشاركت خود را براي انتخاب نماينده سينماي ايران در اسكار منتفي اعلام كرد تا روابط عمومي معاونت سينمايي با معرفي فيلم ايراني حاضر در اسكار اعلام كرد: « در پي بررسي‌هاي انجام شده براي انتخاب فيلم ايراني مراسم اسكار و مطرح شدن چند فيلم به‌عنوان نامزدهاي انتخاب نهايي، به دليل سفر معاونت سينمايي به همراه رياست محترم جمهوري اسلامي ايران به نيويورك و همچنين سفر مديرعامل بنياد سينمايي فارابي به خارج از كشور، طي نامه‌اي به تاريخ 23شهريور از سوي جواد شمقدري پيگيري اين مورد به عهده سيد عليرضا سجاد‌پور مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت حرفه‌اي گذاشته شد. به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي وسمعي و بصري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، عليرضا سجاد‌پور طي تماسها و مشورت‌هاي متعدد با دست اندركاران و اهالي سينما از بين گزينه‌هاي موجود سرانجام فيلم «بدرود بغداد» ساخته مهدي نادري و به تهيه كنندگي مركز سينماي مستند و تجربي انتخاب شد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"