کد خبر: ۱۱۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو، با توجه به طرح کاهش آلاینده های آلی فرارکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران سازمان محیط زیست موظف به لغو مجوز خودروهای وارداتی بدون تجهیزات کنترل بخارات شد و همچنین سازمان محیط زیست نیز سریعاً نسبت به تدوین و تصویب استانداردهای مربوط به آلاینده های سمی و خطرناک به ویژه ...

خودروها منبع مهم انتشار voc هستند

به گزارش خبرخودرو، با توجه به طرح کاهش آلاینده های آلی فرارکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران سازمان محیط زیست موظف به لغو مجوز خودروهای وارداتی بدون تجهیزات کنترل بخارات شد و همچنین سازمان محیط زیست نیز سریعاً نسبت به تدوین و تصویب استانداردهای مربوط به آلاینده های سمی و خطرناک به ویژه بنزن ، تولوئن و غیره در هوای آزاد و همچنین منابع تولید به ویژه پمپ بنزین ها و مخازن نگهداری سوخت باید اقدام نماید در این رابطه با دکتر رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفتگویی انجام داده ایم .

دکتر رشیدی در رابطه با وضعیت آلاینده بنزن در هوای شهر تهران به خبرنگار خبرخودرو گفت : ترکیبات آلی فرار شامل ترکیبات شیمیایی نظیر بنزن، اتیل بنزن، تولوئن، 1و 3 بوتادین ، زایلن ، کلرید متیل و متیل کلروفرم می باشند که منابع تولید آن شامل احتراق سوختهای فسیلی ( بنزین ، نفت ، گاز طبیعی و ...) حلال ها ، چسب ها و رنگ ها و سایر محصولات مورد استفاده در محیط کار و اماکن مسکونی می باشند.

رشیدی در ادامه تصریح کرد : خودروها منبع مهم انتشار voc هستند ، اثرات مهم این آلاینده ها شامل تحریک چشم ، تحریک سیستم تنفسی ، سرطان زایی ، تشکیل مه – دود غلیط، آسیب به گیاهان می باشند ، ضمن اینکه یکی از مهم ترین این ترکیبات بنزن می باشد .

وی در ادامه با اشاره به ماهیت کلی بنزن گفت : بنزن( C6H6)مایعی بی رنگ ، خوش بو ، تبخیر شونده، قابل اشتعال می باشد که دارای چگالیg/cm2 87% می باشد ، همچنین بوی بنزن از غلظت های ( - 4/5 PPM5%( قابل استنشاق است .

دکتر رشیدی در ادامه در رابطه با منابع تولید و انتشار بنزن گفت : فعالیت های صنعتی مهم ترین منبع انتشار بنزن در محیط زیست هستند در این صنایع بنزن به عنوان ماده خام و یا حلال استفاده می گردد ، سوخت خودروها و گاز خروجی از اگزوز وسایل نقلیه و تبخیر بنزن در پمپ بنزین ها و سوختن نفت و گاز غلظت بنزن را در هوا افزایش می دهند .

وی در ادامه در رابطه با مصارف بنزن گفت : امروزه بنزن به دلیل استفاده زیاد در صنایع جزو 20 محصول شیمیای عمده در جهان بحساب می آیند در بسیاری از صنایع ، بنزن برای تولید استایرن، ساخت پلاستیک و نایلون و لاستیک ، فیبرهای مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد .

دکتر رشیدی در ادامه با اشاره به تحقیقات آژانس بین المللی تحقیقات سرطان گفت : از آنجائیکه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان LARC و سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا EPA بنزن را به عنوان گروه اول مواد سرطان زا ( گروه A یا کاملاً سرطان زا) طبقه بندی نموده است ، لذا این آلاینده از سایر هیدروکربن فرار خطرناک تر بوده و ضرورت بررسی و کنترل آن بیشتر احساس می گردد .

دکتر رشیدی در خاتمه با اشاره به وضعیت آلاینده بنزن در هوای تهران خاطرنشان کرد : در حال حاضر در 5 ایستگاه شرکت کنترل کیفیت هوا اندازه گیری هیدروکربن های فرار شامل ( بنزن، اتیل بنزن، تولوئن - 1 و 3بوتادین و زایلن) انجام می شود ، این ایستگاه ها شامل ایستگاه شهر ری ( جنوب تهران) – ژئوفیزیک ( مرکز تهران) – پارک رز ( غرب تهران) – گلبرگ ( شرق تهران) و اقدسیه (شمال تهران ) بوده است که از این ایستگاهها ایستگاههای شهر ری و اقدسیه در اواخر سال 1386 و مابقی ایستگاهها در اواسط سال 1387 افتتاح گردیده اند .همچنین شرکت کنترل کیفیت هوا در نظر دارد 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا که مجهز به دستگاههای اندازه گیری هیدروکربن فرار هستند در شهر تهران نصب نماید .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"