|
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در رابطه با اندازه گیری آلاینده های خاص که عمدتاً سرطان زا بودن آنها به اثبات رسیده است گفت :شرکت کنترل کیفیت هوا انواع هیدرو کربن های خاص شامل ترکیبات زایلن و ایتل بنزن را اندازه گیری کرده که متأسفانه 1 و 3 بوتادین و بنزن بالاتر از حد استاندارد گزارش شده است .
دکتر رشیدی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در ارتباط با وضعیت آلاینده بنزن درهوای شهر تهران گفت : از آنجائیکه استاندارد آلاینده بنزن سالیانه می باشد ، مقایسه میانگین غلظت سالیانه این آلاینده در ایستگاههای شرکت کنترل کیفیت هوا با استاندارد سالیانه (ppb 5/1 و3
وی در ادامه در رابطه با ترکیبات آلی فرار ( VOCS) گفت : منابع تولید این آلاینده عموماً در صنایع لاستیک و رزین و کارخانجات مواد شیمیایی و پالایشگاه ها بویژه به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین گازهای ناشی از احتراق سوخت در وسایل نقلیه موتوری نیز حاوی این ترکیبات می باشد که خودروها منبع مهم انتشار voc هستند.
دکتر رشیدی در ادامه افزود : ترکیبات آلی فرار ( VOCS) شامل ترکیبات شیمیایی نظیر بنزن، اتیل بنزن ،تولوئن، 1 و 3 بوتادین ، زایلن ، گلرید متیل و متیل کلروفرم است که اثراتی نظیر تحریک چشم ، تحریک سیستم تنفسی ، مزاحمت در تشکیل گلبول قرمز، اثرات سرطان زایی ، تشکیل مه – دود غلیظ می باشد .
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه تصریح کرد : در حال حاضر در بیشتر ایستگاههای سنجش آلودگی هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا دستگاه های اندازه گیری ترکیبات آلی فرار ( بنزن- اتیل بنزن- تولوئن ، 3و 1 بوتادین و زایلن) وجود دارند که قادر به اندازه گیری این آلاینده ها می باشند .
وی در ادامه تصریح کرد : از مجموع پارامتر های موجود ( بنزن- اتیل بنزن- تولوئن ، 3و 1 بوتادین و زایلن) در این ایستگاهها ، غلظت آلاینده های بنزن و 3 و 1 بوتادین بالاتر از استاندارد بوده است .
دکتر رشیدی در پایان خاطرنشان کرد : از آنجائیکه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ( LARC) و سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا ( EPA) بنزن را به عنوان گروه اول مواد سرطان زا ( گروه A یا کاملاً سرطان زا ) طبقه بندی نموده است ، لذا این آلاینده از سایر ترکیبات هیدرو کربن فرار خطرناک تر بوده و ضرورت بررسی و کنترل آن بیشتر احساس می گردد.