کد خبر: ۱۰۸۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو، محمدرضا فيض‌آبادي مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت در خصوص تولید خودروهاي سبك ديزلي در كشور گفت: حركت اوليه در مورد ورود خودروهاي سبك ديزلي به سبد ناوگان كشور حدود چهار سال پيش توسط شركت بهينه سازي مصرف سوخت آغاز و در راستاي توليد خودرو و موتورهاي ديزلي مذاكرات و توافقاتي با خودروسازان كشور انجام پذيرفت.

اميدواريم تا پايان سال جاري شاهد توليد انبوه خودروهاي سبك ديزلي در كشور باشيم

به گزارش خبرخودرو، مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت در خصوص تولید خودروهاي سبك ديزلي در كشور گفت: حركت اوليه در مورد ورود خودروهاي سبك ديزلي به سبد ناوگان كشور حدود چهار سال پيش توسط شركت بهينه سازي مصرف سوخت آغاز و در راستاي توليد خودرو و موتورهاي ديزلي مذاكرات و توافقاتي با خودروسازان كشور انجام پذيرفت.

مهندس محمدرضا فيض‌آبادي در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: با توجه به شناختي كه خودروسازان داخلي از مزاياي انواع تكنولوژي‌هاي روز دنيا در زمينه ديزل داشتند انجام اين مهم سريعاً‌ مورد استقبال قرار گرفت و با حمايت وزارت نفت اولين گام در جهت توليد خودروهاي سبك ديزلي برداشته شد و توليد نمونه موتور سبك ديزلي در شركت ايران خودرو با موفقيت انجام شد و متعاقب آن توليد وانت ديزلي بعنوان جايگزين وانت‌هاي نيسان بنزيني با موتورهاي پرمصرف Z-24 آغاز گرديد.

فيض‌آبادي در ادامه افزود: وزارت نفت براي توليد نمونه اولين موتور سبك ديزل حدود 200 ميليارد ريال به شركت ايپكو پرداخت نمود، كه خوشبختانه موتور نمونه ديزلي با مصرف حدود چهار و نيم ليتر به ازاي 100 كيلومتر در كشور نمونه سازي شد و اميد است تا پايان سال 90 اين محصول به توليد انبوه برسد و با انجام اين مهم تحول صنعتي قابل توجهي در كشور صورت گيرد.

مهندس فيض‌آبادي تصريح كرد: كشورهاي پيشرفته جهان از حدود نيم قرن پيش توجه ويژه‌اي به كاربرد موتورهاي ديزلي در خودروهاي سبك داشته‌اند و روز به روز با ارتقاء فناوري انواع موتورهاي سبك ديزلي، در جهت كاهش مصرف سوخت و آلايندگي گامهاي موثري برداشته‌اند بطوريكه در حال حاضر بيش از پنجاه درصد كل توليد خودروهاي سبك اروپا ديزلي است و در برخي كشورها مثل فرانسه و بلژيك و آلمان اين رقم تا هفتاد درصد رسيده است.

وی در ادامه خطرنشان کرد: از جمله ويژگي هاي بارز خودروهاي سبك ديزلي راندمان بالاي آنها نسبت به بنزين سوز و مصرف پايين سوخت و آلايندگي نسبت به خودروهاي بنزيني (حدود سي درصد) و طول عمر و دوام موتور را مي‌توان نام برد.

فیض آبادی در ادامه گفت : جالب توجه اينكه در دهه اخير خودروهاي سواري هيبريد ديزلي با مصرف بسيار پايين حدود دو و نيم ليتر به ازاي يكصد كيلومتر پيمايش در كشورهاي پيشرو در صنعت خودرو ساخته شده است كه به مراحل توليد انبوده نيز رسيده است، ليكن فعلاً‌ بدليل قيمت تمام شده نسبتاً‌ بالاي اين نوع خودروها در مقايسه با خودروهاي بنزيني و ديزلي، سهم فروش كمتري در توليدات جهان دارند ولي با ارتقاء فناوري و توليد نسل جديد باتري و قواي محركه الكتريكي بدون ترديد سريعاً‌ جايگاه و سهم قابل توجهي در توليدات و به تبع آن در ناوگان خودروهاي سبك و سنگين پيدا خواهد كرد.

مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت در پاسخ به اين سؤال كه چرا تاكنون اقدام موثري در كشور براي توليد خودروهاي سبك ديزلي صورت نگرفته است گفت: از سال 1344 بدلايل واهي شماره‌گذاري خودروهاي سبك ديزلي در كشور ممنوع اعلام گرديده است كه خوشبختانه در دولت نهم و در تاريخ 26/12/86 مصوبه لغو ممنوعيت شماره‌گذاري خودروهاي ديزلي برداشته شد و به همراه آن مصوبه ديگري بمنظور بهبود كيفيت سوخت گازوئيل مورد نياز در بخش حمل و نقل كشور از تصويب هيئت محترم وزيران گذشت و به موجب آن مصوبه، وزارت نفت نيز مكلف گرديده است كه تا پايان سال 1390 نفت گاز كم گوگرد با استانداردهاي روز اروپائي EURO V تامين نمايد.

فیض آبادی در پایان تصریح کرد : اميد است با انجام موارد فوق موانع اصلي از سر راه توليد و بكارگيري خودروهاي سبك ديزلي در كشور برطرف گردد، البته به نظر من لازم است تمهيداتي از قبيل كاهش تعرفه گمركي در مورد واردات خودروهاي سبك ديزلي در نظر گرفته شود تا به جاي ورود انواع خودروهاي تجملاتي با حجم موتور بالا و مصرف بالاي بنزين، خودروهاي كم مصرف ديزلي امكان ورود به كشور پيدا كنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"