کد خبر: ۱۰۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۸۹
در پاسخ به نامه سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت مدیر عامل معاینه فنی تهران:
به گزارش خبرخودرو، به دلیل پایین بودن کیفیت موتورسیکلت ها و عدم انجام معاینه فنی به صورت دوره ای حدود 30 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد این گونه وسایل نقلیه می باشد و علاوه بر آن دارای سهم 46 درصدی در آمار تصادفات نیز هستند.

موتورسیکلت ها به رغم مصرف کم بنزین آلودگی بالایی دارند

به گزارش خبرخودرو، به دلیل پایین بودن کیفیت موتورسیکلت ها و عدم انجام معاینه فنی به صورت دوره ای حدود 30 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد این گونه وسایل نقلیه می باشد و علاوه بر آن دارای سهم 46 درصدی در آمار تصادفات نیز هستند .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، وحید نوروزی مدیر عامل این ستاد با اظهار تعجب و تاسف از نامه سندیکای تولید کنندگان موتورسیکلت مبنی بر نداشتن سهم بالای موتورسیکلت ها در آلودگی هوای پایتخت گفت : موتورسیکلت ها به دلیل تولید حجم بالای آلودگی و عدم ایمنی کافی بلای جان مردم پایتخت هستند که به راحتی در سطح شهر قابل مشاهده بوده و با مراجعه به مراکز درمانی نیز به خوبی و به وضوح می توان به آن پی برد بنابراین منطقی است در سال جاری با همکاری تمامی نهادها و سازمانهای ذیربط برای این موضوع مهم و حیاتی چاره اندیشی شود .

وی در این ارتباط افزود : سالانه بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان خسارات ناشی از حوادث رانندگی و حدود 12 هزار میلیارد تومان در بخش آلودگی هوا بر اثر آلایندگی ها متحرک هزینه می شود که در این میان 80 درصد آلاینده ها در شهرها ی بزرگ متعلق به خودروها و موتورسیکلت ها هستند .

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران سهم موتور سیکلت ها را در تولید و انتشار مونوکسید کربن و ترکیبات آلی فرار که در تحقیقات پزشکی سرطانزایی آنها به قطعیت رسیده را براساس مطالعات شرکت کنتر ل کیفت هوا بالا دانسته و توجه به موتور سیکلت ها در تولید آلودگی و تمرکز بر کنترل آنها از دید مطالعات آلودگی هوا را مورد توجه جدی قرار داد.

نوروزی با اشاره به سخنان اخیر دبیر انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت مبنی بر بی کیفیت بودن 95در صد از موتورسیکلت های موجود در بازار از سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت خواست هشدارهای این ستاد را جدی گرفته و بیش از پیش به فکر ارتقای کیفیت موتور سیکلتها باشد و هیچ چیز را به سلامت شهروندان ترجیح ندهد.

وحید نوروزی با اشاره به تردد حدود 2 میلیون موتور سیکلت در تهران و سهم 46درصدی موتورسیکلت ها در آمار تصادفات یکی از راههای رفع نگرانی ناشی از عدم ایمنی و آلایندگی موتورسیکلت ها را انجام معاینه فنی دانست و اظهار داشت : متاسفانه به رغم وجود 10 خط مکانیزه معاینه فنی ویژه موتورسیکلت ها در مراکز معاینه فنی سراج ، نیایش ، آبشناسان ، الغدیر و شکوفه ، از بدو معاینه فنی تا کنون تنها 4000 دستگاه موتور سیکلت اقدام به انجام معاینه فنی کرده اند که این امر دلایل مختلفی داردکه امیدواریم آغاز طرح ملی شماره گذار ی موتورسیکلت ها در اردیبهشت ماه نقطه عطفی در معاینه فنی این وسایل نقلیه باشد و برچسب معاینه فنی به عنوان یکی از مدارک لازم وضروری برای نقل و انتقال و یا تعویض پلاک موتور سیکلت ها از دارندگان آنها مطالبه شود .

رضا پزشـکپور معاون طرح وبرنـامه سـتاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز اعتراض سـندیکای تولیدکننـدگان موتور سیکلت ایران را غیر منطقی دانست و اظهار داشت : موتور سیکلت های موجود هم از نظر ایمنی و هم از نظر آلودگی باید مورد بازنگری و بازبینی دقیق قرار گیرند چرا که به رغم بهره مندی از استاندارد EURO11 به دلیل عدم برخورداری از سیستم سوخت رسانی هوشمند امکان ایجاد پاره ای از دستکاری های سنتی و افزایش مصرف سوخت و آلودگی ناشی از احتراق به شدت برای آنان وجود دارد و از طرفی در بحث ایمنی نیز ساختار اکثر بدنه ها و تغییرات جانبی و ایمنی موتور سیکلت ها تامین کننده ایمنی تردد راکب نبوده و مانع حفظ تعادل در هنگام حرکت و در نتیجه افزایش صدمات وارده در صورت بروز تصادفات خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر هزینه انجام معاینه فنی برای موتور سیکلت ها 3085 تومان ، زمان لازم برای انجام معاینه فنی حدود 5 دقیقه و مدت اعتبار آن نیز یک سال است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"