کد خبر: ۱۰۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۸۹
معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد كه پديده زيرميزي در ميان پزشكان شاغل در بيمارستان‌هاي دولتي شهرستان‌هاي كشور بيش از تهران است.

حسن امامي‌رضوي در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: در تهران به دليل وجود بيمارستان‌هاي خصوصي و اينكه تعرفه پزشكي مناسبي دارند پديده زيرميزي كمتر است اما در شهرستان‌ها خدمات پزشكي در بيمارستان‌هاي دولتي داده مي‌شود اما بعضا پولي هم اضافه دريافت مي‌كنند.

وي با بيان اينكه زيرميزي بيشتر در ميان گروه‌هاي جراحي و حوزه مداخلات درماني ديده مي‌شود، ادامه داد: اعضاي جامعه پزشكي خدمات‌رسان مردم هستند و قائل به اين هستيم كه پزشكي يك حرفه است و به عنوان شغل به آن نگاه نبايد شود نه اينكه پزشكان نياز مالي ندارند بلكه بايد اولويت كاري‌شان حفظ سلامت مردم باشد.

امامي‌رضوي تصريح كرد: اگر افرادي باشند كه در همين كسوت پزشكي از امكانات رفاهي قابل توجهي برخوردار باشند مشكلي وجود ندارد اما اگر بخواهند آن را با پزشكي پيوند بزنند، ايراد دارد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به اين سئوال كه آيا واقعي نبودن تعرفه‌ها باعث افزايش زيرميزي ميان پزشكان شده است، گفت:‌ درست است كه تعرفه خدمات واقعي نيست اما ممكن است زماني به نيازها توجه شود و زماني به توان كسب درآمد. اگر يك پزشك رويكردش اين باشد كه به سلامت بيمارانش توجه كند به دنبال واقعي بودن يا نبودن تعرفه‌ها نمي‌رود. كمااينكه پزشكاني هم بوده‌اند كه به دليل توان مالي پائين‌ بيماران حتي هزينه درمان را خود تقبل كرده‌اند.

وي افزود: ارزش خدمات مرز دارد و بايد ديد كه ارزش خدمت به ازاي هر خدمت چقدر است. تفاوت يك رشته پزشكي با پرستاري متفاوت است و ارزش خدمت را بايد با قيمت تمام شده آن سنجيد. اما بحث كشش‌پذيري نيز در بازار مطرح است ممكن است به علت تخصص ويژه و تعداد كم نيروهاي درماني مجبور باشيم خدمتي را گرانتر ارائه دهيم و مردم هم مجبور به پرداخت آن شوند. اما اينكه برخي از پزشكان خارج از نرخ تعرفه‌ها از بيماران دريافت اضافه داشته باشند برخلاف اخلاق پزشكي است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"