کد خبر: ۶۳۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: گزارشی که تمام شرکت‌های تولید واکسن به ما دادند، این بود که متاسفانه تا به حال هیچ انعقاد قرارداد و پیش پرداختی انجام نشده است.

خبرگزاری ایلنا: «حسینعلی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست «رهاورد خدمت» که درارتباط با تزریق 100 میلیون دوز واکسن در کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه با وجود توصیه هایی که همیشه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح بود، علی رغم اینکه قرار بود پیش خرید واکسن انجام شود و منابع کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، براساس آخرین بررسی هایی که پنجشنبه داشته ام و اطلاعاتی که از طریق کمیسیون بهداشت دررابطه با اینکه چه قدر تابه حال واکسن پیش خرید شده است و آیا قرارداد بستند یا نه و بر مبنای گزارشی که تمام شرکت ها به ما دادند تا به حال هیچ انعقاد قرارداد و پیش پرداختی انجام نشده است.

او افزود: دیروز این را در ستاد ملی مبارزه با کرونا هم خدمت آقای رییس جمهور مطرح کردم و چون قبلا هم مطرح شده بود، مجددا آقای رییس جمهور دستور دادند حتما انجام شود. زیرا واقعا معلوم نیست که این بیماری تا کی ادامه داشته باشد و شاید نیاز باشد که نوبت سوم واکسن را هم بزنیم و به جای اینکه از واکسن های خارجی بیاوریم، باتوجه به اینکه تولید داخل نیز کارایی بسیار بالایی دارد، قطعا باید شرکتهای تولید داخل را تقویت کنیم و پیش خرید کنیم. اینها توان تولید دارند و اگر ما به موقع منابع لازم را در اختیارشان بگذاریم، قطعا نیاز به واردات واکسن خارجی نخواهد بود.

شهریاری در ارتباط با سویه «اومیکرون» که در کشور آفریقای جنوبی یافت شده است، گفت: من به عنوان نماینده مجلس در ستاد کرونا حضور دارم. دررابطه با کنترل جدی مرزها، پروازها و به ویژه فرودگاه های دارای پرواز خارجی مراقبت ها باید جدی انجام شود. اما اینکه فکر کنیم حتما سویه جدید وارد کشور نخواهد شد شاید بعید باشد. باید سعی کنیم که واکسیناسیون را بازهم ادامه بدهیم و به بالای 90 درصد برسیم و حتی برای کودکان بالای سه سال هم اگر واکسن مناسبی تهیه شد استفاده کنیم. پروتکلها را هم باید رعایت کنیم.

او درپاسخ به این سوال که آیا نباید قانونی مصوب شود که افراد را ملزم به واکسیناسیون کند، گفت: همانطور که می دانید، ستادملی مقابله با کرونا، اختیار کامل دارد و می تواند هر مصوبه ای که نیاز باشد دررابطه با واکسن بدهد. اما توصیه آقای رییس جمهور این است که باید اقناع گری و آموزش و فرهنگسازی و مناظره انجام شود. ستاد کرونا احساس نمی کند که نمی تواند قانون تصویب کند و این اختیار را دارد، اما اگر نیاز احساس کنند که مجلس باید وارد شود، قطعا خیلی سریع می توانیم آن را تصویب کنیم. باید بررسی شود اما دررابطه با این موضوع خلاء قانونی نداریم.

شهریاری درارتباط با قرص های جدیدضدکرونا گفت: کمیته علمی مقابله با کرونا باید کار کارشناسی دقیقی را انجام دهد و اگر به این نتیجه برسد که این قرص ها کارایی لازم را دارد و به آن نیاز است، احتیاج به مصوبه مجلس نیست و می توانند مجوز بدهند، سازمان غذا و دارو وارد کند و دراختیار بیمارستان ها قرار بدهند، برروی آن درحال بررسی علمی هستند که مطمئن شوند کارایی لازم را دارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"