کد خبر: ۶۳۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰
خط تولید انبوه تارای اتوماتیک آغاز به کار کرد
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم آغاز به کار خط تولید انبوه تارای اتوماتیک ضمن اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و بروزرسانی محصولات این شرکت تا پایان سال، از ورود خودروی k125در بهمن 1401 به بازار کشور خبر داد.



به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم آغاز به کار خط تولید انبوه تارای اتوماتیک ضمن اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و بروزرسانی محصولات این شرکت تا پایان سال، از ورود خودروی k125در بهمن 1401 به بازار کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، فرشاد مقیمی در مراسم افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک و پروژه جدید توسعه‌ محصول ایران خودرو اظهار داشت: برای محصول تارا با گیربکس دستی در کوتاه ترین زمان ممکن به 4 ستاره کیفی دست یافتیم و امیدواریم به منظور تحقق هدف توقف تولید خودروهای کمتر از سه ستاره، تا پایان سال 5 ستاره کیفی برای خودروی اتوماتیک تارا را نیز دریافت نماییم.

وی همچنین به افزایش سهم محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به میزان 80 درصد صرفا با برند این شرکت  تا سه سال آینده اشاره کرد و گفت: سهم خودروهای داخلی ایران خودرو در بازار داخلی تا پایان سال به 31 درصد و در دو سال آینده به ترتیب به 40 و 50 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه 35 درصد رشد تولید در سال 99 رقم خورد، افزود: به دنبال اجرای نهضت داخلی سازی از سال 98 تاکنون، 258 میلیون یورو کاهش ارزبری حاصل شد که در نتیجه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، قطعه‌سازی‌ها، مجموعه سازی‌ها و شرکت های فعال در حوزه دفاعی از جمله سازمان هوا و فضا این رقم تحصیل شد.

مقیمی ادامه داد: بیش از 919 نمایندگی در حوزه سواری، دیزل و موتورسیکلت درکشور فعال هستند که از ظرفیت های بسیار مهم در حوزه خودروسازی کشور است.

وی در خصوص نقشه راه این شرکت در بخش قوای محرکه به داخلی‌سازی پلتفرم اعم از موتور، گیربکس و محور اشاره کرد و افزود: یکی از پروژه‌های در دست اجرای این شرکت، تولید خودروی تارا (k132) بود که امروز به محصول نهایی تبدیل شد و خودروی k125نیز در بهمن 1401 با هدف اصلی صادرات به بازار عرضه خواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: تا 70 درصد از خودروهای وارداتی سی بی یو به داخل کشور در کلاس خودرویی k125است که متوسط قیمت 16 تا 18 هزار دلار در بازار کنونی را به خود اختصاص می‌دهد و با در اختیار گرفتن ظرفیت 500 هزار دستگاهی از بازار داخلی، صرفه‌جویی ارزی به میزان 1.7 میلیارد دلار را به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه زمینه صادرات آن نیز فراهم خواهد شد.

مقیمی با بیان اینکه کمبود نقدینگی مانع از توسعه همزمان دو تا سه محصول شده در حالی که این ظرفیت برای ایران خودرو وجود دارد، در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت گفت: تولید سالانه یک محصول یکی از این برنامه‌ها است. تولید پلتفرم مشترک نیز با هدف کاهش بهای تمام شده، دستیابی به مقیاس اقتصادی و صادرات از دیگر برنامه‌های ایران خودرو است.

وی افزود: همزمان با تولید خودروی تارا، محصولات رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو 207 پارانوما، دنا پلاس اتوماتیک ارتقا یافت و رانا پلاس 6 سرعته دستی و نیمه اتوماتیک نیز تا پایان سال به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از رونمایی تارای برقی در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت:  تولید محصول آریسان جدید به عنوان یک خودروی تجاری از یک ماه آینده در سایت خراسان آغاز خواهد شد و  تولید انبوه گیربکس 6 سرعته در دی ماه و عرضه موتور بهینه EF7پلاس با مصرف کمتر و گشتاور بالاتر به بازار از سایر برنامه‌های آتی این شرکت تا پایان سال خواهد بود.

مقیمی در ادامه به رونمایی از گیربکس  AMTدر سال جاری، گیربکسATدر سال 1401 و گیربکس DCT  در سال 1402 و برنامه‌های این گروه صنعتی در تولید خودروهای هیبریدی و برقی اشاره کرد و افزود: فیس لیفت پژو 206 و 207، سورن، دنا و رانای سال و تطابق محصولات با استانداردهای 85 گانه از جمله برنامه‌های بروزرسانی ایران خودرو در آینده خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت عظیم ایران خودرو در تولید خودروهای تجاری از تولید کشنده آریا 6*6 سه محوره و تحویل 30 دستگاه از این خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده تولید اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل آغاز خواهد شد. موتور 456 نیز پس از گذراندن مراحل تست تا پایان سال، بدون DPFو با استاندارد یورو 5 تحویل خواهد شد. نمونه موتورهای 355 و 364 نیز با استاندارد یورو 5 ساخته شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تکمیل پروژه تارا ظرف مدت 15 ماه و با سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان در دوران تحریم خبر داد و افزود: در تولید تارا، 139 قطعه‌ساز داخلی و 12 قطعه‌ساز خارجی همکاری داشتند که در حوزه داخلی‌سازی، 92.3 درصد از قراردادها با سازندگان داخلی منعقد شده و کسب عنوان نخستین خودرو در کسب استانداردهای 85 گانه برای خودروی تارا یکی از دستاوردهای آن است.

مقیمی تصریح کرد: برای تولید خودروی k125نیازمند بروزرسانی در خودروسازی و قطعه‌سازی، تامین ارز و تسهیلات ریالی برای تجهیز ماشین‌آلات از محل صندوق توسعه ملی و تمدید مجوز شورای پول و اعتبار هستیم.

وی در پایان در خصوص قیمت‌گذاری تارای اتوماتیک خاطرنشان کرد: کلینیک قیمت‌گذاری تارا برگزار شده و تاییدیه کارشناسان نیز به شورای رقابت ارسال گردیده است. ضمن اینکه بنده شخصا، درخواستی مبنی بر تعیین قیمت نهایی خودروی تارا برای تحویل تعهدات به مشتریان برای رئیس شورای رقابت ارسال نموده‌‌ام اما به دلیل پایان مدت عضویت اعضای شورا، قیمت‌گذاری با تاخیر انجام خواهد شد. این در حالی است که می‌بایست برای هر دستگاه خودرو، روزانه به میزان 4 میلیون تومان سود مشارکت و جریمه تاخیر به خریداران پرداخت شود. بنابراین درخواست ما این است که شرایطی فراهم گردد تا هر چه سریع‌تر قیمت‌ تارا ابلاغ شود.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"