کد خبر: ۶۳۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، در تاریخچه گروه صنعتی ایران خودرو و در شرایط اقتصادی و تحریم‌های همه جانبه، برای نخستین بار به همت این گروه خودروساز و قطعه‌سازان توانمند داخلی میثاق‌نامه‌ای به امضا رسید و ثمره آن، ظهور خودرویی به نام تارا بود که به جرات می‌توان گفت، برگ زرینی در صنعت خودروی کشور محسوب می‌شود.


به گزارش خبرخودرو، در تاریخچه گروه صنعتی ایران خودرو و در شرایط اقتصادی و تحریم‌های همه جانبه، برای نخستین بار به همت این گروه خودروساز و قطعه‌سازان توانمند داخلی میثاق‌نامه‌ای به امضا رسید و ثمره آن، ظهور خودرویی به نام تارا بود که به جرات می‌توان گفت، برگ زرینی در صنعت خودروی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، پیست اتومبیلرانی آزادی تهران در بعد از ظهر روز پنجشنبه 25 شهریور ماه شاهد برگزاری تست فنی تارا با حضور تیم رسانه‌ای این گروه خودروسازی و جمعی از خبرنگاران خودرونویس و عکاسان رسانه‌ای بود.

آنچه در این رویداد رسانه‌ای به نمایش درآمد، ظهور یک سدان خانوادگی در کلاس ابعادی C بود که ایران خودرو هدف خود از تولید این خودرو را پاسخگویی به نیاز مشتریانی اعلام کرده که ابعاد، فضا، ایمنی، امکانات و کیفیت را از مهم‌ترین شاخصه‌های خرید یک خودرو برای کاربری خانواده و سفرهای طولانی می‌دانند.

این خودرو بر روی پلت‌فرم PF1 پژو سیتروئن ساخته شده و به دنبال بازنگری‌هایی که در طراحی ظاهری آن شکل گرفته، خودرویی متفاوت از پژو 301 به نمایش گذاشته می‌شود، اما در طراحی فضای داخل کابین، شباهت‌هایی آشکار با پژو 301 خودنمایی می‌کند.

راحتی و ایمنی سفر، برخورداری از استایل زیبا، جدی و مناسب با فرهنگ ایرانی، عملکرد مناسب در جاده با توجه به شرایط و فرهنگ رانندگی در ایران و تولید خودرویی منطبق با استانداردهای جدید از اهم برنامه‌های گروه صنعتی ایران خودرو در تولید این خودرو بوده است.

از مشخصه‌های فنی تارا به باک بنزین این خودرو با ظرفیت 50 لیتر، وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر، 1170 کیلوگرم و 1190 کیلوگرم در دو مدل دستی و اتومات می‌توان اشاره کرد.

این خودرو از لحاظ طول، عرض و ارتفاع ابعاد 1466، 1742 و 4519 را به خود اختصاص داده و صندوق عقب این محصول نیز فضایی معادل 640 لیتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته ایران خودرو بر اساس واکنش بازار و مشتریان، نقشه راه بلندمدتی را برای این خودرو ترسیم کرده به طوری که در آینده بر قابلیت‌های این خودرو افزوده خواهد شد.

از ویژگی‌های بارز این محصول، قلب تپنده آن یعنی موتور 1600 CC با پایه TU5 است.

در طراحی استایل اسپورت، جدی، مدرن و نوآورانه تارا از استایل یوز ایرانی الهام گرفته شده که خطوط تیز و کشیده در بدنه با چراغ‌های عریض جلو و یکپارچه عقب، ظاهری جذاب به این خودرو بخشیده است.

در استایل عقب این خودرو با بهره‌گیری از فرهنگ و هنر ایرانی، سعی بر حفظ هویت ایرانی این خودرو بوده است.

فضای داخل کابین این خودرو جادار و کاملا ارگونومیک بوده و دسترسی سرنشینان به عملگرها و کلیدها مناسب است. همچنین استفاده از صندلی‌های تاشو بر خلاف سایر خودروهای صندوقدار، تجربه‌‌ای متفاوت را برای کاربران فراهم کرده است.

در حوزه ایمنی و در بدنه این خودرو، از فولادهای دوفازی با استحکام بالا استفاده شده که در سبکی این خودرو و کاهش مصرف سوخت آن موثر است. همچنین ایربگ برای راننده و سرنشین جلوی این خودرو تعبیه شده که در زمان وقوع تصادف از جان سرنشینان حفاظت می‌کند.

این خودرو مجهز به ترمز جلو دیسکی و عقب دیسکی است و سیستم ترمز ضد ققل آن شامل ABS و EBD است که ABS از قفل شدن چرخ‌ها و سر خوردن آن جلوگیری می‌کند. سیستم ترمز HSA، در مسیرهای شیب دار و در ترافیک‌ها با بهره‌‎گیری از سنسورهای پیشرفته ضمن تشخیص شیب، مانع از عقب رفتن خودرو می‌گردد.

همچنین سیستم ترمز ESC این خودرو با بازخورهایی که از فرمان دریافت می‌کند منجر به پایداری مناسب خودرو و عدم واژگونی خودرو می‌شود. سنسور دنده عقب نیز در هر دو مدل دستی و اتومات این محصول وجود دارد.

از لحاظ عملکردی، در خصوص قوای محرکه این خودرو همان طور که در ابتدا گفته شد، از موتورپرقدرت و کم‌مصرف TU5 با سطح آلایندگی یورو 5 بهره گرفته شده به طوری که با اضافه کردن تکنولوژی و اویل ماژول‌های برقی، به میزان 4 تا 7 درصد نسبت به موتور TU5، بهبود گشتاور، سطح آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و جلب رضایت مشتریان هدف قرار گرفته است. تارا از حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر و قدرت 113 اسب بخار برخوردار است.

از دیگر مشخصه‌های خودروی فعلی تارا، گیربکس دستی 5 سرعته با قابلیت ارتقا به 6 سرعته است که در برنامه کاری آینده ایران خودرو قرار گرفته است.

البته ایران خودرو وعده عرضه خودروی تارای اتوماتیک با گیربکس 6 سرعته را در آبان ماه سال جاری نیز داده است.

در بحث امکانات رفاهی، از تجهیز تارا به فرمان برقی می‌توان اشاره کرد که بر خلاف فرمان‌ هیدرولیکی، سیستم فرمان مکانیکی آن نیز حفظ شده است. فرمان برقی ضمن برداشتن باری از روی موتور در سرعت‌های پایین، در حرکت روان خودرو موثر است و در سرعت‌های بالا، موجب سفت شدن فرمان می‌شود و به بحث کاهش مصرف سوخت نیز کمک می‌کند.

سیستم کروز کنترل، سیستم محدودکننده سرعت، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، ترمز عقب دیسکی در دو مدل دستی و اتومات تارا، سیستم کنترل پایداری(ESC) و سامانه کنترل کشش از دیگر امکانات رفاهی تارا است.

در تارای دستی برای نخستین مرتبه، از رینگ فولادی جدید طرح اسپرت( SEMI FACE) با استحکام مناسب و ایمنی بالا استفاده شده است.

آینه‌های برقی نیز در هر دو مدل دستی و اتومات مجهز به راهنما هستند و تنها تفاوت، قابلیت تاشوندگی در مدل اتومات است.

سیستم مالتی مدیا مجهز به سیستم میرورلینک، تجهیز خودرو به چراغ‌های مه شکن عقب و جلو و تنظیم برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ روز و چراغ همراه در پارکینگ و چراغ خوشامدگویی از دیگر امکانات و قابلیت‌های خودروی تارا است.

از حاشیه‌‌های رویداد تست فنی تارا در پیست اتومبیلرانی آزادی به حضور فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران خودرو و اجرای حرکات نمایشی با نسخه‌ دنده‌ای تارا می‌توان اشاره کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"