کد خبر: ۶۲۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به وضعیت کنونی و زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید خودروهای برقی در راستای اجرای سند 1404 به بررسی آماری تولید خودروهای سواری خودروسازان و تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازار پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به وضعیت کنونی و زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید خودروهای برقی در راستای اجرای سند 1404 به بررسی آماری تولید خودروهای سواری خودروسازان و تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازار پرداخت.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه آزادسازی قیمت خودرو بر اساس سند توسعه صنعت خودرو تا افق 1404 منوط بر تولید و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی شده است، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی در حوزه تولید خودروهای برقی و هیبریدی ورود کرده‌اند و نمونه‌سازی نیز انجام شده، اما تولید انبوه این خودروها نیازمند زیرساخت‌هایی است که هنوز در کشور فراهم نیست.

وی افزود: یکی از ملزومات موردنیاز در راستای تولید خودروهای برقی، نصب پریز برق در پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی به منظور شارژ باتری این خودروها است، به طوری که پریز متصل به کنتور برق هر واحد آپارتمان‌ باشد. ضمن اینکه آمادگی وزارت نیرو برای تامین برق این خودروها به ویژه در تیراژ بالا در شرایطی که اکنون با کمبود انرژی برق در کشور مواجه هستیم، یکی از ضروریات است.

نعمت بخش همچنین در خصوص تجربه مشابه در حوزه تولید خودروهای گازسوز گفت: در زمان ورود به عرصه تولید خودروهای گازسوز نیز ایستگاه‌های تزریق گاز در سطح کشور بسیار محدود بود و مدت‌ها صف تزریق گاز در ایستگاه‌های تزریق گاز را شاهد بودیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص اخباری مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان و دلایل آن گفت: بر اساس فرمول کلی که بر طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان حاکم است، در صورت بروز تعهدات معوق و عدم تحویل محصولاتی که موعد تحویل آنها فرا رسیده، فروش فوق‎العاده اجرا نمی‌شود و اولویت با تحویل تعهدات قبلی به مشتریان است، ضمن اینکه اکنون نیز حدود 140هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان در انتظار تامین قطعه است. اما خوشبختانه شرایط چندان بحرانی نیست، به طوری که مجموعه ایران خودرو و سایپا، طی دو هفته اخیر، طرح‌های پیش فروش را به مرحله اجرا گذاشتند و پس از پایان پروسه ثبت‌نام، قرعه‌کشی و واریز وجه، ثبت‌نام برای طرح فروش فوق‌العاده نیز آغاز خواهد شد.

نعمت بخش در ادامه تصریح کرد: فروش فوق‌العاده موجب تنظیم بازار می‌شود و خودروسازان زمانی اقدام به قبول تعهد جدید می‌نمایند که خودروی مازاد برای اجرای فروش‌ فوق‌العاده وجود داشته باشد تا بدین ترتیب مدیریت بیشتر بازار محقق گردد.

وی با توجه به کاهش مابه‌التفاوت قیمت بازار و کارخانه طی هشت ماه گذشته و افزایش مجدد آن در تیر ماه گفت: نرخ دلار در یک ماه گذشته افزایش یافت، ضمن اینکه افزایش تیراژ خودروهای ناقص تا پایان خرداد ماه که به 140 هزار دستگاه رسید نیز قطعا بی‌اثر نخواهد بود. افزایش عرضه و ورود 140 هزار دستگاه به بازار به برقراری ثبات در بازار کمک می‌کند، ضمن اینکه اصولا هر ساله با افزایش سفرها در فصل تابستان، با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم و اوایل زمستان نیز افت قیمت را تجربه می‌کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین در خصوص وضعیت آماری تولیدات خودروسازان در تیر ماه سال جاری به افت تولید در این ماه اشاره کرد و یادآور شد: تولید 94 هزار و 398 دستگاه خودروی سواری در تیر ماه سال 99 به 79 هزار و 207 دستگاه در همین زمان در سال جاری کاهش یافت. در بخش خودروهای تجمعی، آمار تولید 1.2درصد افزایش یافت، به طوری که تا پایان تیر 99، 292 هزار و 985 دستگاه به تولید رسید و خودروسازان تا پایان تیر ماه 1400، تولید 296 هزار و 560 دستگاه خودرو را به ثبت رساندند.

نعمت بخش افزود: در سال جاری در مجموع، 0.8 درصد افزایش تولید در انواع خودروها به شکل تجمعی اتفاق افتاد، به طوری که تولید در چهار ماه نخست سال 99 معادل با 320 هزار و 228 دستگاه بود و در چهار ماه نخست سال جاری به 322 هزار و 919 دستگاه رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه کاهش میزان تولید متاثر از قیمت‌‌گذاری دستوری است، خاطرنشان کرد: قیمت‌های تکلیفی موجب کاهش روزانه تولید خودروسازان که ناشی از عدم تامین قطعات موردنیاز خطوط تولید از سوی قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی است، می‌شود و بر همین اساس متاسفانه تاکنون نتوانستیم هدف‌گذاری‌های انجام شده مبتنی بر افزایش تولید را محقق نماییم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"