کد خبر: ۶۲۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز چهارشنبه در دیدار با هیأتی از طالبان اعلام کرد که انتظار دارد این گروه برای برقراری صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان و کمک به بازسازی این کشور ایفای نقش کند.

وزیر خارجه چین در این باره گفت: امیدوارم طالبان، افراط گرایان ترکستان شرقی را سرکوب کند؛ زیرا تهدید مستقیمی برای امنیت ملی چین هستند.
در ادامه گسترش درگیری‌ها بین دولت افغانستان و گروه طالبان بر سر بسط و گسترش دایره نفوذ و تصاحب قدرت سیاسی در این کشور، سخنگوی طالبان پیشتر از سفر هیئتی به چین خبر داده بود.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک رشته توئیت نوشت که «ملا برادر» معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان در راس هیئتی ۹ نفره به چین سفر کرده اند.

سفر هیئت طالبان به چین در حالی صورت می‌گیرد که درگیری‌های گسترده بین اعضای این گروه و نیروهای امنیتی افغانستان در پی خروج غیرمسئولانه و ادعایی نظامیان آمریکا و ناتو طی هفته‌های اخیر، در سراسر این کشور ادامه دارد و در نتیجه این کشمکش‌ها، مناطق مختلف در افغانستان بین این دو گروه دست به دست می‌شود. همچنین افراد متعددی از هر دو طرف دراین درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند./مهر

ملا برادر در چین: طالبان حاضر است برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر تلاش کند

معاون سیاسی طالبان گفت که طالبان با صداقت برای دستیابی به صلح تلاش می‌کند و آماده است با همه طرف‌ها برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان کار کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان که در رأس هیئتی 9 نفره برای دیدار با مقامات چینی به این کشور سفر کرده است، پکن را دوست قابل اعتماد مردم افغانستان خواند و از نقش "مثبت" چین در روند صلح این کشور قدردانی کرد.

برادر افزود که طالبان با صداقت برای دستیابی به صلح تلاش می‌کند و آماده است با همه طرف‌ها برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان کار کند که مورد پذیرش همه مردم افغانستان و حافظ حقوق بشر باشد.

به گزارش «شینهوا»، معاون سیاسی طالبان همچنین تاکید کرد که این گروه به هیچ نیرویی اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان اقدامی علیه چین یا دیگر همسایگان انجام دهد و خواستار دخیل شدن بیشتر پکن در روند صلح و همچنین بازسازی و توسعه افغانستان در آینده شد.

وی ادامه داد که طالبان نیز تلاش‌های خود را برای ایجاد شرایط مطلوب جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان انجام خواهد داد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در این دیدار اظهارداشت که انتظار می‌رود طالبان نقش مهمی را در روند صلح و بازسازی افغانستان ایفا کند.

وزیر خارجه چین، خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان را نشان دهنده ناکامی سیاست‌های آن‌ها در افغانستان دانست.

وی همچنین تاکید کرد که این کشور همیشه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند.

وانگ ایی ادامه داد که جنبش ترکستان شرقی یک گروه تروریستی بین‌المللی است، که تهدید مستقیمی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی چین است و از طالبان خواست تا بطور قاطعانه و موثر اعضای این گروه را سرکوب کند.

 واکنش وزات خارجه افغانستان به سفر هیئت طالبان به چین

  وزارت خارجه افغانستان در واکنش به سفر هیئتی از طالبان به پکن اعلام کرد که دولت چین نقش خود را برای فشار بر طالبان جهت قطع خشونت‌ها و تامین صلح ایفا کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از سفر هیئت طالبان به چین از طرف مقامات این کشور نسبت به انجام این سفر مطلع شده بود.

بر اساس این بیانیه، هدف از این دعوت ابراز نگرانی چین از وضعیت امنیتی افغانستان، حضور تروریست‌های خارجی در کنار طالبان و حمایت دولت چین از گفت‌وگوهای صلح و توافق سیاسی گفته شده بود.

وزارت خارجه افغانستان افزود که دولت چین در این دیدار نگرانی خود از حملات اخیر طالبان بیان کرده است و از طالبان نیز خواسته تا به انتخاب راه حل سیاسی، روابط خود را با تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قطع کند.

در ادامه بیانیه تاکید آمده است: «با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی، و در روشنی صحبت‌های اخیر میان رؤسای جمهوری و وزرای خارجه دو کشور، انتظار داریم تا دولت چین در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان در جهت قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تأمین صلح و پایان حضور تروریست‌ها خارجی در افغانستان، نقش ارزنده خود را ایفا نماید».

این بیانیه در حالی منتشر شده است که استفاده همزمان طالبان از دیپلماسی و نیروی نظامی، مقامات دولت افغانستان را در تنگنا قرار داده است.
برچسب ها: طالبان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"