کد خبر: ۶۲۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت واقعی آن شرایط مناسب‌تری را برای بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی در مقایسه با وضعیت کنونی رقم خواهد زد.
عرضه در بورس؛ مناسب‌ترین راهکار فعلی برای خروج خودروسازان از زیان(چهارشنبه)


به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت واقعی آن شرایط مناسب‌تری را برای بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی در مقایسه با وضعیت کنونی رقم خواهد زد.

جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: واردات با تعرفه سنگین بیش از 80 درصد برای خودروهای خارجی مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در موضوع عرضه خودرو در بورس، میزان تولید حائز اهمیت است، زیرا اگر تولید با میزان تقاضا متناسب نباشد، این احتمال وجود دارد که دلالان با ورود به بورس اقدام به خرید تعداد بسیاری از خودروها به صورت یکجا نمایند اما می‌توان بر اساس آمار و اطلاعات موجود در خصوص مشخصات مالکان خودروها، با انسداد مسیر ورود دلالان به بورس فرصت خرید را برای افراد فاقد خودرو فراهم کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه خودرو در بورس می‌تواند به کشف قیمت واقعی این محصول بیانجامد و ضمن رفع مشکلات بازار خودرو، از ورشکستگی خودروسازان به دلیل زیان‌های انباشته جلوگیری نماید. فروش خودرو در بورس، شرایط مناسب‌تری را برای بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی در مقایسه با وضعیت کنونی رقم خواهد زد.

کوچکی‌نژاد در ادامه بیان کرد: می‌توان در طرح عرضه خودرو در بورس همانند طرح‌های قرعه‌کشی، شرایط محدود‌کننده‌ نظیر محدودیت در کد ملی و عدم فروش خودرو تا یکسال را تعیین کرد.

وی در ادامه بیان کرد: دولت می‌بایست صنعت خودرو را از انحصار خارج کرده و با واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی، زمینه فعالیت گسترده‌تر بخش خصوصی در صنعت خودرو را فراهم نماید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت دستوری خودرو، فروش محصولات با زیان 30 تا 40 درصدی را موجب شده، خروج این صنعت از وضعیت زیان‌دهی کنونی در گرو کشف قیمت واقعی خودرو است.

کوچکی‌نژاد یادآور شد: زیان‌های ناشی از قیمت‌های دستوری، خودروسازان را به سمت دریافت تسهیلات بانکی سوق داده و بدین ترتیب بر میزان بدهی آنها افزوده شده است به طوری که در زمره بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: می‌بایست با اتخاذ شیوه‌های درست مانع از ورود آسیب به مصرف‌کنندگان و همچنین خروج خودروسازان از وضعیت زیان دهی شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حاکمیت قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو، این شرکت‌ها را نیازمند اخذ یارانه دولتی می‌نماید در حالی که می‌توان نسبت به ارائه یارانه مستقیم و وام‌های ارزان قیمت به کشاورزان، تاکسی‌داران، کارمندان و کسانی که نیازمند واقعی خودرو هستند، اقدام کرد به شرطی که خودرو با قیمت واقعی عرضه شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"