کد خبر: ۶۲۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

«آرمان ملی» گفت و گویی با علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات داشته است که در ادامه می‌خوانید.

صوفی:

* امروز ضرورت دارد تا دیپلماسی فعال در دستور کار دولت آینده قرار گیرد تا مشکلات داخلی حل شود. این موارد به یکدیگر ارتباط مستقیم دارد. بدون تنش زدایی نمی‌توان پیشرفت کرد و مسلما نمی‌توان انتظار توسعه بدون جلب سرمایه‌گذاری خارجی داشت. تمامی این موارد به یکدیگر ارتباط دارد و باید از سوی دولت آینده همه این موارد پیگیری شوند. امروز جذب سرمایه‌گذاری مستلزم رفع موانع است. امروز fatf به عنوان یکی از موانع جدی در عرصه مالی و بانکی شناخته می شود، بنابراین باید هرچه سریع تر تصویب شود. باید به تعهدات بین‌المللی که تسهیل کننده امور مالی و بانکی کشور هستند، پایبند بود. باید به آنچه که برای اقتصاد جنبه حیاتی دارد، توجه ویژه شود. این یک مجموعه است که دولت باید با هوشمندی به همه آنها عمل کند تا نتیجه آن در سفره مردم مشخص شود.

* امروز مردم ناراضی هستند و با صندوق آرا قهر هستند و به آینده امید ندارند. دولت باید این وضعیت را تغییر دهد. امروز اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به حداقل رسیده و با بهبود وضع معیشت می‌توان امیدوار بود تا این عرصه متحول شود. امروز شاخص فلاکت بسیار بد است و باید اقدامی انجام شود تا ما این گونه شاهد تنگدستی در میان مردم نباشیم. مردم به وعده‌ها گوش نمی‌دهند و صحبت‌ها را توجه نمی‌کنند بلکه به سفره خود نگاه می‌کنند و هرچه پربارتر باشد آن گاه متوجه می‌شوند که وضعیت کشور بهتر شده است یا خیر.

* برخی صحبت‌ها غیرکارشناسانه شنیده شد. برای مثال عنوان شد که یارانه را به 450 هزار تومان افزایش می‌دهند، در حالی که امروز در پرداخت حقوق کارمندها نیز معضلاتی وجود دارد. وقتی چنین منبعی وجود ندارد چرا وعده غیرکارشناسی می‌دهند و یا عنوان می‌کنند به بانوان خانه دار نیز حقوق می‌دهند. چه سیاستی وجود دارد؟ آیا باز هم می‌خواهند در مقابل کشورهای جهان بایستند؟ مشخصا کشورهای جهان در مقابل ما سر تعظیم فرود نخواهند آورد و باید با آنها تعامل داشته باشیم. امروز اصلی‌ترین مساله مردم هستند و هر کسی که در حاکمیت است و یا رئیس دولت می‌شود باید به مردم نگاه کند. باید پیگیر مطالبات مردم بود. رئیس دولت باید از حاکمیت پیگیر خواسته‌های مردم باشد.

* رئیس جمهور نباید بت‌های زمینی را بپرستد و باید خود را در مقابل خدا و مردم مسئول بداند. در نظام هستی برنامه وجود دارد و هیچکس بی‌علت خلق نشده است. هر شخصی جایگاهی دارد و باید محترم شمرده شود. به همین علت در قانون اساسی بارها بر کرامت تاکید شده است. بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان تاکید شده اما امروز ما آن را مشاهده نمی‌کنیم. این دوران نیز می‌گذرد و بعدها قضاوت خواهیم شد. نگذارید اسلام بدنام شود با عملکرد ضعیفتان.

* این صحبت‌ها امروز از زبان مردم شنیده می‌شود، باید مراقب بود. باید رئیس جمهور آینده مردم را ببیند. باید رئیس جمهور آینده به عقبه خود نگاه کند. بزرگ ترین عیب آقای روحانی این بود که به عقبه خود نگاه نکرد. نباید به مردم فشار آورد. نباید برای حل مشکل کشور کالاها را گران کرد و به مردم فشار آورد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"