کد خبر: ۶۲۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

حشمت‌الله فلاحت پیشه‌؛ ‌نماینده سابق مجلس در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: سطح کلی مناظره‌های ریاست‌جمهوری امسال در‌ شأن و حد ملت ایران نیست. بخشی از دلایل این امر به‌خود سازوکار مناظره‌ها بر می‌گردد و برخی به خارج آنها و سعی می‌کنم در این یادداشت به این دلایل اشاره کنم.

فلاحت پیشه‌:

موضوع اول این است که ضمن احترامی که برای کاندیداهای محترم قائل هستم، معتقدم که این کاندیداها نماینده سطح کلی نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیستند. یعنی می‌توانست دامنه حضور کاندیداها بیشتر باشد؛ حال برخی خودشان نیامدند و برخی آمدند، اما نتوانستند از فیلتر‌ها عبور کنند. من بدون آنکه بخواهم‌ساز وکار و قانونی بودن آن را زیر سؤال ببرم معتقدم سطح کلی کاندیداها قابل‌قبول نیست.

موضوع دومی که وجود دارد این است که ما در ایران با سیاستمداری خلق الساعه بودن و فرصت‌طلبی در سیاستمداری مواجه هستیم. این امر شاید در یک مقطع زمانی و در دورانی از انتخابات بگذرد اما در کل موجب تقویت سطح نخبگی سیاسی در کشور نمی‌شود و ما به سمت بلوغ سیاسی حرکت نمی‌کنیم.

بسیار آشکار می‌بینیم افراد به‌دنبال فرصت‌طلبی هستند و مثلا به امثال بنده زنگ می‌زنند یا گروه تشکیل می‌دهند که ما را حامی برخی کاندیداها مطرح کنند که این نوعی فرصت‌طلبی است. یعنی افراد از هر طریقی سعی می‌کنند خود را به محدوده دولت آینده نزدیک کنند.

موضوع سوم که به ‌خود کاندیداها برمی‌گردد این است که متأسفانه ما خیلی کم می‌بینیم که نامزدها برنامه‌ای را ارائه بدهند و حضور برنامه‌ای را در انتخابات نمی‌بینیم.

دلیل آن شاید این است که در گذشته هم کسی با برنامه نیامده بود. به‌ویژه اینکه کسی هم نمی‌خواهد دست‌وپای خود را با برنامه ببندد.

موضوع آخر نوع و سازوکار مناظره است که در صداوسیما شکل گرفته. هر دستگاهی که متولی انتخابات می‌شود برای خود اختیاراتی را تعریف می‌کند مبنی بر کانالیزه کردن انتخابات که صداوسیما هم از این موضوع دور نبوده است. ما می‌بینیم که مجموعه‌ای از سؤالات مطرح می‌شود و سعی می‌کنند که به مناظرات جهت داده شود درصورتی که این اشتباه است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"