کد خبر: ۶۲۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

روزنامه اعتماد: هنوز هفته به پايان نرسيده كه خبرهايي مبني بر گراني برخي كالاها از شوينده و لاستيك تا بليت قطار در رسانه‌ها منتشر شده است. بر اساس اين اخبار از روز شنبه تا چهارشنبه روساي برخي اتحاديه‌ها خبر از گراني مواد شوينده، لاستيك سنگين، تخم مرغ، تن ماهي، مرغ و... دادند.

هر چند كه برخي از اين كالاها همچنان گران نشده و «شائبه» افزايش قيمت براي آنها مطرح است. اما تجربه مديريتي تنظيم بازار نشان مي‌دهد كه براي افزايش قيمت كالاها يك شب تا صبح كافي است و بعضا بدون اينكه دليل خاصي وجود داشته باشد، قيمت برخي اقلام گران مي‌شود.

اين در حالي است كه رييس‌جمهور دستور داده بود تا پايان دولت، قيمت محصولات تغييري نكند. اما گويا شركت‌ها و بازيگران اصلي بازار، فرصت باقيمانده از دولت را نيز مغتنم مي‌شمارند و هر روز قيمت كالاها را به‌ طور رسمي و غيررسمي بالاتر مي‌برند. آن هم در روزهايي كه خبري از نوسان رو به بالاي قيمت دلار يا ديگر نهاده‌هاي توليد نيست و بهانه‌اي هم براي گراني وجود ندارد. با اين حال عمده توليدكنندگان «زيان انباشته» را توجيهي براي بالا بردن قيمت‌ها مي‌دانند.

قرار بود 120 هزار تن مرغ با دلار دولتي وارد كشور شود تا قيمت مرغ كاهش يابد اما بر اساس مشاهدات ميداني فروشگاه‌هاي مواد غذايي هر كيلو مرغ را به 35 تا 40 هزار تومان به فروش مي‌رسانند. حبيب اسدالله‌نژاد، نايب‌‌رييس كانون سراسري مرغداران گوشتي نيز چندي پيش جوجه‌ريزي در ارديبهشت ماه را 13 ميليون قطعه كمتر از حد نرمال اعلام كرد كه همين امر در افزايش قيمت مرغ تاثيرگذار است.

علاوه بر مرغ، تخم‌مرغ نيز با جهش‌هاي گاه و بيگاه قيمتي مواجه و از ارديبهشت سال 99 تا سال جاري 66.5 درصد افزايش قيمت داشته و هر كيلو به 18 هزار و 500 تومان رسيده است. البته كه خرده‌فروشي‌ها هر شانه را 35 هزار تومان مي‌فروشند.

در يك هفته اخير تنها كالاهاي خوراكي افزايش قيمت نداشتند و مواد شوينده و لاستيك‌هاي سنگين نيز در هفته جاري تغييراتي داشته‌اند؛ روز دوشنبه انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه«با توجه به تعهد خود درباره عدم كمبود محصولات در سطح عرضه، شرايط افزايش قيمت محصولات شوينده، بهداشتي و آرايشي را تغيير داده و تا 25 درصد گران شده است.» اين افزايش در حالي است كه آبان سال گذشته و با تاييد سازمان حمايت مواد شوينده 40 درصد افزايش قيمت داشتند و اين براي بار دوم در 7 ماه است كه قيمت‌هايشان افزايش مي‌يابد. در آن زمان نيز مانند آنچه در اطلاعيه روز دوشنبه آمده بود، افزايش قيمت مواد اوليه عامل اين گراني عنوان شده بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"