کد خبر: ۶۲۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

روزنامه همشهری در این گزارش تلاش کرده که نظرات کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را درباره فضای مجازی گردآوری کند.

سریع‌تر به هدف می‌رسیم

سعید جلیلی که در دوره‌ پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری دوم کاندیدا شده بود، به تازگی در توییتی نوشت که «فیلتر توییتر توجیهی ندارد.» او همچنین در یک برنامه رادیویی گفت: وقتی گفته می‌شود نباید دولت فضای مجازی را رها کند، عده‌ای فکر می‌کنند می‌خواهیم بگیریم و ببندیم. نه، اتفاقا اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم و جوانان ما از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری می‌کنند.»

به‌گفته جلیلی، «فضای مجازی برای نسل ما این ویژگی را دارد که ما را سریع‌تر به اهداف می‌رساند و ابزار بسیار ارزشمندی است برای سرعت، کیفیت، دقت.»

او با تأکید بر اینکه از این فرصت باید استفاده کرد، گفت: برخی از محدودیت‌ها توجیهی ندارند، مثلا بین اینستاگرام و توییتر تفاوت چندانی وجود ندارد و اگر محدودیتی هست حتما باید مطالعه و برطرف شود.

اهمیت فضای مجازی برای اقتصاد

محسن رضایی هم که طی سال‌های اخیر، نامش در میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری بیش از بقیه دیده و شنیده شده است، اگرچه به تازگی در مورد فضای مجازی نظری ابراز نکرده اما در بهمن‌ماه 99در دیدار با فرماندهان و فعالان سایبری سپاه خراسان رضوی، فضای مجازی را بخش مهمی از اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: «این فضا نقش مهمی در نظام عرضه دارد و عامل مؤثر بر تحول فرایند تولید و قیمت‌گذاری کالا و خدمات است.»

رضایی با اشاره به اینکه فضای مجازی نقش مهمی در رونق تولید، اقتصاد ملی و کارآفرینی فناورانه دارد، گفت: «همچنین رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی و مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. دشمنان ملت ایران بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.»

انتخاب مسئولی از دولت احمدی‌نژاد

اگرچه ابراهیم رئیسی، به تازگی اظهارنظری درباره فضای مجازی نداشته است، اما با انتساب رضا تقی‌پور به‌عنوان مسئول فضای مجازی ستاد تبلیغاتی‌اش شاید تا حدودی بتوان به رویکرد و نگاه این کاندیدا نسبت به فضای مجازی پی برد. تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی است.

همچنین امضای تقی‌پور در پای طرحی دیده می‌شود که با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» از سوی مجلس ارائه شد که البته هنوز به نتیجه نرسیده است. در زمان ارائه این طرح، انتقاداتی از سوی متخصصان و کارشناسان به مفاد این طرح وارد شد.

رئیسی در سال98 طی فراخوانی اعلام کرده بود: «از این فرصت باید برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کرد. آسیب‌های فضای مجازی -که در جای خود باید به‌طور جدی دنبال و رفع شود- نباید ما مسئولان را دچار خطای محاسباتی کند و موجب شود خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم کنیم.»

فضای کسب‌وکار مردم

عبدالناصر همتی، کاندیدایی که شنبه شب گذشته در کلاب‌هاوس برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم حاضر شد، با تأکید بر اینکه باید فضای مجازی را حفظ و تقویت کنیم، گفت: «مجازی فضای کسب‌وکار مردم است؛ مگر می‌توان این فضا را بست؟» او معتقد است که «بازی با فضای مجازی، به معنی بازی با کسب‌وکار و زندگی و تجارت مردم است.»

همتی همچنین در کلاب‌هاوس با قدردانی از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌خاطر حفظ و توسعه فضای مجازی و مقاومت در برابر مخالفان فضای مجازی گفت: «در دوران کرونا سبک زندگی مردم تغییر کرد و کسب‌وکار از طریق فضای مجازی در این دوران شکوفا شد.»

برنامه داریم

علیرضا زاکانی، دیگر کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر این باور است که «باید در فضای مجازی با مبنا و دقیق میدان‌داری و فضا را مدیریت کرد تا دست دشمنان نیفتد.»

این کاندیدا در همایشی که اخیرا با حضور فعالان انقلابی فضای مجازی یکی از استان‌ها برگزار شد با اشاره به اینکه در حال تغییر بزرگ در صحنه تکنولوژی هستیم گفت: در آینده مرزها از بین می‌رود و الکترونیک شرایطی ایجاد می‌کند که فضاهای مجازی پشت سر گذاشته شوند.

زاکانی در ادامه به این نکته اشاره کرده بود که در حوزه فضای مجازی برنامه داریم تا تحولات مدنظر بتواند یک ساختار جدید ایجاد کند.

اولویت اتمام شبکه ملی اطلاعات

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم که اکنون در کسوت نمایندگی مجلس فعالیت می‌کند، اخیرا اظهارنظری درباره فضای مجازی نداشته است. با این حال از آنجا که یکی از امضاکنندگان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» است، می‌توان نگاه او را در مورد فضای مجازی گمانه‌زنی کرد. او در زمانی که بحث در مورد این طرح داغ بود، طی پیامی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: «مدیریت فضای مجازی همانگونه که در کشورهای جهان عمل می‌کند ضروری است، اما اولویت با اتمام شبکه ملی اطلاعات و تقویت پیام رسان‌های داخلی قابل رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی است.»


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"