کد خبر: ۶۲۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا ضمن اشاره به محتوای قراردادهای همکاری صنعت خودروی کشور با خودروسازان خارجی گفت: انعقاد قرارداد مناسب با خودروسازان خارجی مستلزم این است که حداقل 50 درصد از تولیدات بر روی پلتفرم‌های داخلی باشد.


به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا ضمن اشاره به محتوای قراردادهای همکاری صنعت خودروی کشور با خودروسازان خارجی گفت: انعقاد قرارداد مناسب با خودروسازان خارجی مستلزم این است که حداقل 50 درصد از تولیدات بر روی پلتفرم‌های داخلی باشد.

سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: با احیای توافقنامه برجام، فضای همکاری با خودروسازان خارجی ایجاد خواهد شد اما در این باره، دو رویکرد وجود دارد که اتکا به تولید پلتفرم‌ها و محصولات داخلی به دلیل خلف وعده طرف خارجی نسبت به قراردادهای خود در شرایط تحریمی یکی از دیدگاه‌ها است.

وی همچنین با اشاره به دیدگاهی مبنی بر همکاری مشترک با خارجی‌ها و البته تمرکز بیشتر بر روی پلتفرم‌های داخلی افزود: با توجه به برخورداری از زیرساخت‌های مناسب در صنعت خودروی داخلی از جمله در خطوط تولید، خطوط رنگ، بدنه، قطعات بدنه، قطعات تریم و استایل خودرو و قطعات غیرپلتفرمی‌ توان داخلی در خودکفایی وجود دارد اما رشد و توسعه و تولید محصولی با کلاس جهانی زمان‌بر است.

مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص نحوه تنظیم قراردادها و رفتار سیاست‌گذاران و خودروسازان داخلی به طوری که بازار خودروی ایران به طور کامل در اختیار طرف‌های خارجی قرار نگیرد، گفت: در این باره، علاوه بر همکاری با خودروسازان خارجی، کار بر روی پلتفرم‌های داخلی ضروری است.

مدنی با اشاره به تجربه انعقاد قرارداد همکاری با خودروسازان خارجی در گذشته مبنی بر صادرات بخشی از تولیدات مشترک بیان کرد: در قراردادهای قبلی صحبت از تولیدات مشترک بود. ارتباط قطعه‌سازان داخلی با قطعه‌سازان خارجی یا انتقال دانش فنی برای طراحی بخش دیگری از این قراردادها را شامل می‌شد که متاسفانه هیچ گاه عملیاتی نشد مگر یک مورد در رابطه با شرکت رنو تا حدی این اتفاق عملا افتاد.

وی با تاکید بر تعریف صادرات، برقراری ارتباط میان قطعه‌سازان داخلی و خارجی و انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت خودرو در قراردادها و پایش آنها گفت: انعقاد قرارداد مناسب با خودروسازان خارجی مستلزم این است که حداقل 50 درصد از تولیدات بر روی پلتفرم‌های داخلی باشد.

مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه گفت: اتکا بر تولیدات داخلی یک برگ برنده در انعقاد قرارداد با خارجی‌ها و یک مزیت نسبی محسوب می‌شود. طی چند دهه گذشته آشنایی شرکت‌های فرانسوی با فضای کسب و کار داخلی موجبات حضور بیشتر آنها در ایران را فراهم کرد به طوری که حداقل 50 درصد از ظرفیت خودروسازی داخلی را در اختیار گرفتند.

مدنی در پایان با بیان اینکه فرانسوی‌ها شرکای مناسبی در انتقال تکنولوژی و صادرات نیستند، خاطرنشان کرد: در صورت بازگشت مجدد فرانسوی‌ها به عرصه خودروسازی ایران، می‌بایست ظرفیت ثابتی را به آنها اختصاص داد و ظرفیت مازاد در یک فضای رقابتی در اختیار سایر شرکت‌های اروپایی، ژاپنی، کره‌ای یا آمریکایی قرار بگیرد و شرایط رقابتی نیز برای خودروسازان داخلی نیز که بر روی پلتفرم ملی متمرکز هستند، فراهم شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"