کد خبر: ۶۲۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به توان صنعت قطعه سازی در داخلی‌سازی بیش از 80 درصدی گفت: سیاست‌گذاری مناسب و اراده قوی از سوی تصمیم‌گیران و همچنین از سوی بخش دولتی و خصوصی بر اجرای پروژه‌های ساخت داخل وجود ندارد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به توان صنعت قطعه سازی در داخلی‌سازی بیش از 80 درصدی گفت: سیاست‌گذاری مناسب و اراده قوی از سوی تصمیم‌گیران و همچنین از سوی بخش دولتی و خصوصی بر اجرای پروژه‌های ساخت داخل وجود ندارد.

محمود نجفی سهی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص دلایل مونتاژکاری و تاثیری که نهضت ساخت داخل بر کاهش مونتاژکاری در صنعت خودرو داشته، اظهار داشت: نهضت ساخت داخل در افزایش درصد داخلی سازی خودروها کارآمد بوده، به طوری که بر اساس برنامه‌ها، بیش از 80 درصد داخلی‌سازی برای برخی از خودروها اعمال شده و سایر قطعاتی که ساخت داخل آنها توجیه اقتصادی ندارد، با همت قطعه‌ساز و خودروساز داخلی سازی خواهد شد.

وی افزود: ساخت داخل برخی از قطعات با تیراژ یک تا 2 میلیون توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین اگر خودروساز گران‌تر بخرد یا قطعه‌ساز از میزان سود خود بکاهد، داخلی سازی حتی بالاتر از 80 درصد امکان‌پذیر خواهد شد. البته داخلی‌سازی برخی از قطعات هیچ گاه به دلیل فقدان تکنولوژی یا سرمایه‌گذاری بالا و عدم صرفه اقتصادی همانند سایر نقاط دنیا توجیه‌پذیر نیست.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور مونتاژکاری در صنعت خودروی کشور را ناشی از فقدان سیاست‌گذاری مناسب در بخش تولید دانست.

نجفی سهی با اشاره به مونتاژ 12 تا 15 نوع خودرو سواری در داخل کشور ادامه داد: میزان تیراژ نیز به حدی نیست که ساخت داخل آن توجیه اقتصادی داشته باشد و علاوه بر آن در بخش خصوصی و دولتی تمایل چندانی نیز به ساخت داخل وجود ندارد که این امر، نیازمند برنامه‌ریزی و برخورداری از اراده قوی در این راستا است.

به گفته وی، تعدادی از مدیران قبلی صنعت خودرو در گذشته، پیشنهاد اجرای پروژه‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن با استفاده از یک طراح توانمند خارجی و با مشارکت خودروساز و قطعه‌ساز داخلی، دو پلتفرم برای ایران خودرو و سایپا و سه نوع خودرو بر روی هر پلتفرم، طی مدت زمان دو سال تعریف و طراحی شود و طی این مدت، با افزایش تیراژ به 2 میلیون دستگاه، یک میلیون و 500 هزار دستگاه برای نوسازی و 500 هزار دستگاه برای فروش در نظر گرفته شود که علی‌رغم برخی موافقت‌ها عملیاتی نشد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان با اشاره به همکاری یک واحد قطعه‌ساز با گروه مدیریت دانشگاه خودرو علم و صنعت در طراحی یک خودرو خاطرنشان کرد: اگر عزم جدی برای تولید در صنعت خودرو وجود داشته باشد، امکان ورود به این حوزه و عملیاتی کردن آن وجود دارد، در حالی که با فقدان سیاست‌گذاری در این حوزه مواجه هستیم و متاسفانه برخی از قطعه‌سازان نیز در این قصور شریک هستند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"