کد خبر: ۶۲۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو 6 به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو 6 به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند.

ابوالفضل خلخالی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: درصد آلایندگی تعریف شده برای استاندارد یورو 6 به هیچ عنوان با موتورها و خودروهای کنونی سازگار نیست، به طوری که این خودروها قادر به اخذ این استاندارد نیستند.

وی افزود: اعمال استاندارد یورو 6 در صورتی مقدور است که تغییرات تکنولوژیکی از جمله هیبریدی شدن خودروها یا تبدیل موتورها از چهار سیلندر به سه سیلندر اتفاق بیفتد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: 80 تا 90 درصد خودروهای تولید داخل یا حتی وارداتی‌ها حائز این شرایط نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد، کسب استاندارد یورو 6 تا ابتدای سال 1401 امکان پذیر نباشد.

خلخالی با بیان اینکه اجرای این استاندارد نیازمند مهلت زمانی برابر با سه تا چهار سال است، تصریح کرد: توسعه یک محصول جدید در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله قابل تحقق است و با توجه به اینکه خودروهای کنونی در گذشته با سطح استاندارد پایین‌تری به تولید رسیده‌اند، در ابلاغ استانداردهای جدید می‌بایست به تولیدکننده، فرصت لازم برای توسعه محصول مطابق با استاندارد درخواستی داده شود.

وی در ادامه گفت: اجبار تولیدکنندگان به ارتقای محصولات بدون در نظرگرفتن شرایط تولید، منجر به حذف تولیدکنندگان و جایگزینی واردات می‌شود، زیرا در حال حاضر امکان تولید خودرو یورو 6 در داخل وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: البته این بدان معنا نیست که استانداردهای سخت‌گیرانه را فراموش کنیم، بلکه اعمال آنها می‌بایست همراه با برنامه و به شکل پلکانی صورت گیرد و در غیر این صورت موجب ورود آسیب به تولیدکننده داخلی و عدم اجرای استاندارد موردنظر خواهیم شد.

خلخالی در پایان با اشاره به اینکه استاندارد آلایندگی واقعی خودروهای فعلی در سطح یورو 4 است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که با تعویق چند باره اعمال استاندارد یورو 5 نیز مواجه بودیم، ابتدا می‌بایست برنامه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی خودروسازان فراهم و ارائه شود و سپس به صورت صد در صدی اجرا شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"