کد خبر: ۶۲۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور میزان تحقق جهش تولید در صنعت قطعه و خودرو و موانع پیش روی تولید در سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور میزان تحقق جهش تولید در صنعت قطعه و خودرو و موانع پیش روی تولید در سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد.

ابراهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: جهش تولید متاثر از سه عامل نیروی کار، سرمایه و مواد اولیه است و بازار در سمت دیگر ترازو قرار دارد.

وی افزود: مرحله نخست راه‌اندازی یک واحد تولیدی از ارزیابی بازار آن محصول و وضعیت فروش آن آغاز می‌شود، نه تولید. بدین معنا که در بدو امر، تحلیل و برآوردی از میزان تقاضای محصول مورد نظر در بازار به عمل می‌آید و سپس نسبت به احداث کارخانه و یا واردات اقدام می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به افزایش 40 درصدی دستمزدها در سال جاری گفت: این میزان افزایش حقوق و دستمزد برای بازاری که از کشش کافی برخوردار نیست، وحشتناک است.

احمدی همچنین به افزایش شدید بهای مواد اولیه اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش نرخ دلار، شاهد افزایش بی‌رویه بهای انواع کالا از جمله مواد اولیه هستیم. البته نرخ دلار یک روند نزولی را طی می‌کرد که مجددا رو به افزایش است.

وی ادامه داد: با افزایش نرخ دلار قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، اما با کاهش نرخ‌ آن تغییری در وضعیت قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص وضعیت قیمت قطعات و خریدهای قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر تکلیف قطعه‌سازان روشن نیست و خودروسازان نیز قیمت‌های جدید را به آنها اعلام نکرده‌اند. افزایش 8 تا 9 درصدی قیمت خودرو نیز پاسخگوی زیان خودروسازان نیست. ضمن اینکه بازار نیز کشش افزایش قیمت قطعات یدکی را ندارد که کاهش سفرها یکی از دلایل آن است.

احمدی با تصریح بر اینکه بازار لوازم یدکی در رکود کامل به سر می‌برد، افزود: ماه رمضان نیز هر ساله موجب کاهش سفرها و در نتیجه رکود بازار می‌شود.

وی از سرمایه به عنوان یک اصل در صنعت قطعه‌سازی یاد کرد و گفت: صنعت قطعه‌سازی اکنون با فقدان نقدینگی و سرمایه مواجه است که امیدواریم گشایشی حاصل شود. شاید تولیدکنندگان قطعات خاص از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار باشند اما به طور میانگین، کمبود نقدینگی در واحدهای قطعه‌سازی به یک معضل در این صنعت تبدیل شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت قطعات و قراردادهای منعقده گفت: نرخ ارز در صورتی اثرگذار است که ثبات بر آن حاکم باشد. قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان نیز سالانه منعقد می‌شود و سپس الحاقیه‌هایی بر آن مترتب می‌شود که به طور معمول از اواخر بهار و ابتدای تابستان اعمال می‌شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات و تغییر دولت و همچنین تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات طرفین برجام، اتخاذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران به تعویق افتاده است. تمامی این عوامل بر رکود بازار قطعات یدکی و به تبع آن خودرو اثرگذار بوده است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"