کد خبر: ۶۲۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضویاز تاثیر کاهش نرخ ارز بر هزینه های قطعه سازان و قیمت تمام شده قطعات سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضویاز تاثیر کاهش نرخ ارز بر هزینه های قطعه سازان و قیمت تمام شده قطعات سخن گفت.

سید محمد مهدی شکور زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: با توجه به اینکه قطعه سازان بخشی از مواد اولیه خود را از خارج وارد می کنند قاعدتا کاهش نرخ ارز بر محصولات وارداتی تاثیر گذار است اما به دلیل افزایش هزینه های داخلی قیمت قطعات متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش پیدا نمی کند و روند کاهش قیمت ارز ضرر سنگینی نه تنها به قطعه سازان بلکه به تمام صنایع وارد خواهد کرد.

وی با انتقاد از نحوه قیمت گذاری خودرو تصریح کرد: متاسفانه تعیین قیمت خودرو به موضوع بسیار پیچیده ای تبدیل شده است. در حالی که فولادسازان حدود 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارند، خودروسازان با زیان انباشته سنگینی مواجه هستند و با سیاست گذاری های غلط در سالهای اخیر دچار چالش های فراوانی شده اند.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضویدر مورد انتقادهای وارده به افزایش 8 درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت گفت: هر نهادی از دیدگاه خود در مورد قیمت خودرو صحبت می کند. از یک طرف با توجه به کاهش نرخ ارز نظر مجلس مبنی بر عدم افزایش قیمت خودرو درست است و از سوی دیگر حق با خودروسازان است زیرا سالیان زیادی است که خودروسازران با ضرر تولید می کنند و حتی قیمت فعلی خودرو بر مبنای قیمت ارز نیست. همان طور که قیمت هر کالایی متناسب با افزایش نرخ ارز بالا می رود باید قیمت های قبلی خودرو نیز افزایش پیدا کند.

شکورزاده افزود:. دیدگاه مجلس از جهتی درست است اما به شرط اینکه در آن زمان که نرخ یورو به 35 هزار تومان افزایش یافت قیمت خودرو برمبنای قیمت روز ارز محاسبه می شد. به عبارت دیگر اگر قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز آن زمان محاسبه شده بود اکنون نیز با افت نرخ ارز کاهش می یافت. اما چون این موضوع محقق نشده قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند و در حال حاضر که قیمت خودرو بر اساس تورم 40 درصد و فرمول شورای رقابت محاسبه می شود 8 درصد افزایش یافته است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضویدرباره وضعیت فعلی صنعت خودرو عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت صنعت خودرو به شدت وخیم است زیرا خودروسازان به دلایل مختلف با کمبود نقدینگی مواجه هستند و می توان گفت پرداخت خودروسازان به قطعه سازان نسبت به حجم بدهی و تامین قطعه به عدد صفر متمایل است و از ابتدای سال پرداختی انجام نشده است و قطعه ساز نمی داند چه زمانی به پول خود می رسد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"