کد خبر: ۶۱۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر پیروی قیمت خودرو در بازار از مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی تاکید کرد و گفت: قیمت خودرو در بازار می‌بایست مبتنی بر واقعیت‌های دقیق بهای تمام شده آن باشد.


به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر پیروی قیمت خودرو در بازار از مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی تاکید کرد و گفت: قیمت خودرو در بازار می‌بایست مبتنی بر واقعیت‌های دقیق بهای تمام شده آن باشد.

عادل نجف‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با تاکید بر اینکه مکانیزم عرضه و تقاضا می‌بایست مبنای قیمت خودرو در بازار باشد، اظهار داشت: در صورت تبعیت قیمت‌ها از عرضه و تقاضا، تقاضای موجود نیز می‌بایست، واقعی باشد زیرا بهای خودرو در بازار، از تقاضاهای غیرواقعی تاثیر می‌پذیرد و به دنبال آن، شورای رقابت نیز، قیمت‌های غیرواقعی را مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌دهد و در نهایت، زیان ناشی از این وضعیت بر مصرف‌کننده واقعی تحمیل شده و موجب از بین رفتن ارزش افزوده حاصله می‌شود.

وی با توجه به مصوبه شورای رقابت مبنی بر بازنگری فصلی قیمت خودرو در ابتدای سال 99 و سپس تبدیل آن به بروزرسانی هر شش ماه یک بار در سال جاری گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص که بازنگری قیمت خودرو در فواصل زمانی سه ماهه یا شش ماهه باشد، می‌بایست بر اساس واقعیت‌ها و نه تحت فشار از بیرون اتفاق بیفتد و اگر تصمیم اتخاذی غیرواقع‌بینانه باشد، سیاست‌گذاری داخلی در آن دخیل خواهد بود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم وجود نهاده‌های خام تولید خودرو اعم از مس، فولاد، منابع پتروشیمی و مشتقات نفتی، های تک و تکنولوژی برتر به معنای واقعی در داخل کشور و برخورداری مراکز علمی و دانشگاه‌ها از دانش موردنیاز، قیمت‌ها در بازار برای مصرف‌کنندگان، متناسب با قیمت تمام شده خودرو نیست.

نجف‌زاده تاکید کرد: قیمت واقعی تولید خودرو تا زمانی که به طور شفاف در دسترس مردم قرار نگیرد، نوسانات غیرمنطقی قیمت در بازار کماکان ادامه خواهد داشت و گریزی از آن نیست.

وی همچنین در خصوص اقدامات حمایتی از صنعت خودرو با تاکید بر اینکه استراتژی معینی می‌بایست بر تولید خودرو مترتب شود، گفت: با توجه به شعار سال جاری با محوریت تولید، پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌‌ از تولید، مجلس نیز می‌بایست در حوزه قانون‌گذاری در کنار خودروساز قرار بگیرد و همزمان با آن شرایط را به گونه‌ای برای مصرف‌کنندگان فراهم کند تا علاوه بر اینکه ضرر و زیانی بر تولیدکننده وارد نشود، قیمت خودرو در بازار نیز مبتنی بر واقعیت‌های دقیق بهای تمام شده آن باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازمه این امر این است که مجلس، بسیاری از موانع قانونی را که در مسیر تولید خودرو قرار دارد، از میان بردارد و هم‌راستا با آن، سیاست‌های حمایتی را برای مصرف‌کننده از طریق ارائه وام‌های بانکی ارزان قیمت و نظارت بر قیمت تمام شده خودرو تنظیم نماید.

نجف‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر استراتژی صنعت خودرو مبتنی بر توجه به تولید به عنوان محور اصلی توسعه کشور، رفع موانع به منظور بالندگی تولید و حمایت از مصرف‌کننده باشد، تمام مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"