کد خبر: ۶۱۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران از افزایش 20 تا 25 درصدی بهای لوازم یدکی داخلی و ثبات قیمت وارداتی‌ها در بازار خبر داد و گفت: بازار قطعات خودروهای داخلی با کمبودی مواجه نیست.


به گزارش خبرخودرو، سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران از افزایش 20 تا 25 درصدی بهای لوازم یدکی داخلی و ثبات قیمت وارداتی‌ها در بازار خبر داد و گفت: بازار قطعات خودروهای داخلی با کمبودی مواجه نیست.

سید مهدی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت قیمت‌ لوازم یدکی داخلی در بازار به افزایش 20 تا 25 درصدی بهای این قطعات در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان افزایش قیمت ناشی از افزایش دستمزدها و هزینه بیمه در ابتدای سال جاری بوده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی بیشتری به خود دیده است.

وی در خصوص وضعیت بهای قطعات یدکی وارداتی گفت: لوازم یدکی وارداتی، علی‌الحساب افزایش قیمتی در بازار نداشته و عواملی که موجب رشد بهای این قطعات خواهد شد، بروز کمبود در بازار و یا افزایش نرخ ارز است.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در خصوص تاثیر تعطیلات نوروز و تعطیلات ناشی از کرونا بر روند تولید لوازم یدکی و عرضه آن به بازار افزوود: واحدهای تامین قطعات و لوازم یدکی در اولویت اول مشاغل قرار دارند و تعطیلی‌ها موجب بروز وقفه در خطوط تولید این کارخانجات نشده است، بنابراین تولید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی ادامه دارد و بازار با کمبود مواجه نیست.

کاظمی در خصوص وضعیت تامین قطعات خودروهای خارجی کم‌تردد و با تیراژ اندک در داخل ادامه داد: همچنان کمبود قطعات این خودروها در داخل وجود دارد، اما این شرایط موقتی است زیرا اعضای صنف، به دلیل حفظ مشتری و کسب سود، سریعا در جهت ارسال سفارش برای واردات این قطعات کم‌مصرف اقدام می‌کنند.

وی همچنین در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنف و بازار لوازم یدکی به تجربه پذیرش قطعنامه پایان جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: این موضوع در آن مقطع زمانی، لطمه سنگینی بر صنف لوازم یدکی وارد کرد زیرا، فروشندگان این قطعات برای پرهیز از زیان، نسبت به کاهش اقلام یدکی گران خرید اقدام کردند به طوری که بازار با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شد.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ادامه داد: قرارداد برجام تاثیری بر صنف لوازم یدکی نداشته اما اگر احیای توافق هسته‌ای به شکل غیرمترقبه اتفاق بیفتد، قطعا این موضوع بر صنف لوازم یدکی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین وضعیت مذاکرات می‌بایست به طور دقیق رصد شود.

کاظمی اذعان داشت: البته با توجه به مصرف بالای قطعات در داخل و دشواری‌های تولید و واردات، لغو تحریم‌ها موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد هر چند موجب نگرانی فروشندگان در یک مدت کوتاه می‌شود.

وی در پایان در خصوص نگرانی قطعه‌سازان از تاثیر لغو تحریم‌ها بر افزایش واردات، بی‌توجهی به ساخت داخل و احتمال وفور قطعات وارداتی در بازار لوازم یدکی خاطرنشان کرد: همواره سفارش ساخت قطعه مقدم بر تولید است. بنابراین تولیدکنندگان از این بابت نگرانی ندارند، هر چند تعیین تکلیف و برقراری ثبات در بازار نیازمند گذشت زمان است. ضمن اینکه، عمده نگرانی شامل حال فروشندگان خواهد شد. پیشنهاد بنده به تولیدکنندگان، حتی افزایش شیفت‌های کاری است تا افزایش تیراژ تولید محقق شده و کمبودی در بازار اتفاق نیفتد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"