کد خبر: ۶۱۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
به گزارش خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از شکست رکورد تولید تایر در سال جاری خبر داد و اصلی‌ترین موانع پیش روی صنعت تایر کشور را برشمرد.


به گزارش خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از شکست رکورد تولید تایر در سال جاری خبر داد و اصلی‌ترین موانع پیش روی صنعت تایر کشور را برشمرد.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: آخرین آمار موجود در خصوص میزان تولید تایر در سال 99، مربوط به 11 ماه سال گذشته بوده و انجمن در روزهای اخیر در حال جمع‌آوری آمار تولید اسفند ماه کارخانجات است.

وی ضمن ابراز اطمینان از تحقق برنامه‌های صنعت تایر در حوزه تولید در سال 1400 گفت: تولید تایر سواری در سال جاری از 22 میلیون حلقه در سال فراتر خواهد رفت و بدین ترتیب رکورد تولید این محصول در سال جاری شکسته خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص موانع داخلی و خارجی پیش روی صنعت تایر در حوزه تولید، فروش و بازار تصریح کرد: تایرسازان در سال 99 با وجود تمامی محدودیت‌ها و ضمن سازگاری با شرایط موجود، افزایش بیش از 20 درصدی تولید تایر را رقم زدند و در مقابل انتظار آنها از دولت، حمایت از این صنعت برای عبور از موانع است.

تنها از ممنوعیت صادرات تایر سواری به عنوان یکی از موانع این صنعت یاد کرد و افزود: مازاد تولید در برخی از سایزها در سال جاری حتمی خواهد بود و با توجه به روند افزایشی تولید، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده‌، استفاده از فناوری‌های داخلی و همکاری با مراکز تحقیقاتی، نسل‌های جدیدی از تایر توسعه یافته و انتظار ما از دولت این است که مجوز صدور بخشی از تایرهای خودروهای شاسی بلند (SUV) را صادر نماید تا بدین ترتیب بخشی از ارز موردنیاز تولید تامین شود.

وی بیان کرد: در صورت تامین ارز موردنیاز، مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز خطوط تولید فراهم خواهد شد و از این رهگذر، ارز موردنیاز کشور نیز تامین خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: اکنون میزان تولید تایر در مقایسه با سه سال گذشته افزایش یافته و دلیلی برای تداوم ممنوعیت صادرات وجود ندارد. یکی از اهداف تولیدکنندگان، افزایش تولید است و در صورتی که امکان صادرات فراهم نباشد، افزایش تولید نیز مقدور نخواهد بود.

تنها همچنین در خصوص پدیده واردات تایرهای رادیال سنگین، از تغییر شرایط تولید این تایرها در داخل و احداث یک کارخانه جدید تولید تایر رادیال سنگین خبر داد و افزود: بدین ترتیب ظرفیت تولید تایرهای سنگین دو برابر خواهد شد و این امر حمایت از این صنعت را ایجاب می‌کند.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات رادیال سنگین تا قبل از سال 97، 26 درصد بوده است، تاکید کرد: به دلیل کمبود تایر، این تعرفه در سال‌های 97 و 98 به 5 تا 6 درصد کاهش یافت. اما با توجه به روند افزایشی تولید بدون برخورداری از حمایت‌های دولتی در تامین ارز به طوری که بیش از 70 درصد از نیاز کشور به این نوع تایر در داخل قابل تامین خواهد بود، بازگشت به تعرفه 26 درصدی یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با توجه به اینکه تولیدکنندگان داخلی با ارز نیمایی اقدام به واردات ماشین‌آلات تولید می‌نمایند، گفت: در شرایط کنونی، راه‌اندازی خطوط تولید تایر برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد.

تنها در ادامه به طولانی بودن تشریفات تخصیص ارز و لزوم بازنگری بر آن تاکید کرد و افزود: با توجه به نرخ بالای ارز به عنوان یکی از موانع تولید، عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد کارخانه‌های جدید، نیازمند تدابیر و تمهیداتی در تامین ارز است.

وی با تصریح اینکه نیاز ارزی تایرسازان، عددی بالغ بر 4 هزار دلار به ازای هر تن است، گفت: تامین نقدینگی موردنیاز برای توسعه کارخانجات با هر تغییر در نرخ ارز، دستخوش چالش‌هایی می‌شود و بر همین اساس سرمایه‌گذاران نیازمند حمایت دولت از این صنعت و ارائه راهکار برای رفع موانع تولید هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال عدم حمایت درست و منطقی از سرمایه‌گذاران صنعت تایر، تاکنون چهار تا پنج موافقت اصولی با راه‌اندازی کارخانجات جدید از سوی دولت یازدهم صادر شده که هیچ کدام از آنها به فعلیت درنیامده‌اند و عمده‌ترین دلیل آن نیز نرخ بالای ارز و در نتیجه عدم تامین ارز موردنیاز است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"