کد خبر: ۶۱۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا مصوبات اخیر مندرج در بودجه سال آتی مبنی بر اخذ مالیات از خودروهای لوکس، افزایش تعرفه واردات و تاثیر آن بر تولید، قیمت و بازار خودرو را ارزیابی کرد.


به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا مصوبات اخیر مندرج در بودجه سال آتی مبنی بر اخذ مالیات از خودروهای لوکس، افزایش تعرفه واردات و تاثیر آن بر تولید، قیمت و بازار خودرو را ارزیابی کرد.

سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص اخذ مالیات از خودروهای لوکس و تاثیر آن بر تنظیم بازار خودرو اظهار داشت: اخذ مالیات از خودروهای لوکس به طور قطع بر قیمت‌ها در بازار اثرگذار خواهد بود اما قیمت خودرو بیش از سایر عوامل از ممنوعیت واردات تاثیر پذیرفته است.

وی افزود: ممنوعیت واردات خودروهای لوکس و محدودیت تعداد این خودروها در بازار کشور موجب افزایش غیرمعقول قیمت این محصولات شد و از آنجایی که این خودروها مشتریان خاص خود را همواره داشته، اخذ مالیات نیز تاثیر قابل توجهی در تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت، هر چند حجم معاملات ممکن است تا حدی کاهش یابد.

مدیرعامل اسبق سایپا ممنوعیت واردات خودرو را در حال حاضر چالش اصلی بازار خودرو اعلام کرد و گفت: توقف واردات موجب افزایش قیمت به ویژه لوکس‌ها و به تبع آن خودروهای داخلی شد.

مدنی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش حجم معاملات به واسطه اخذ مالیات موجب کاهش قیمت خواهد شد، تصریح کرد: فضای روانی حاکم بر بازار که می‌توان گفت، تحت تاثیر انتخابات آمریکا یا ورود دستگاه‌ قضایی به بازار بوده، تاکنون موجب افت 20 درصدی قیمت خودروهای خارجی شده و کاهش بیش از این مقدار بعید به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مالیات موجب کاهش قیمت نخواهد شد، اذعان داشت: یکی از راهکارهای تنظیم و ساماندهی بازار خودرو، کاهش تعرفه و آزادسازی واردات است.

مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: افزایش تعرفه واردات الزامی بوده اما نرخ آن نیز حائز اهمیت است. با توجه به نرخ 86 درصد منظور شده در لایحه، در صورت محاسبه آن بر اساس نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی، رقم هنگفتی از این محل تحصیل نخواهد شد اما محاسبه با دلار آزاد، شاید موجب افزایش بهای وارداتی‌ها شود.

مدیرعامل اسبق سایپا تصریح کرد: آزادسازی واردات حتی با تعرفه 86 درصد به طوری که فرضا قیمت تمام شده فروش در داخل دو برابر قیمت CBU وارداتی باشد، قیمتی کمتر از نرخ‌های فعلی را رقم خواهد زد. بنابراین آزادسازی در کنار افزایش تعرفه، به تحقق برنامه‌های مبتنی بر تنظیم بازار خودرو نزدیک‌تر است.

مدنی در خصوص تناقض افزایش تعرفه واردات با ممنوعیت واردات، افزایش نرخ ارز و فقدان رقابت در بازار خودرو بیان کرد: واردات خودروهایی هم رده با داخلی‌ها و افزایش تعرفه، با هدف حمایت از خودروهای داخلی است اما در مقابل، کاهش قابل توجه نرخ تعرفه به شکلی که واردات بسیار ارزان‌تر از قیمت تمام شده داخلی‌ها باشد، خودروسازان داخلی را به چالش خواهد کشید.

به گفته وی در صورت کاهش تعرفه، خودروهای مشابه خارجی قدرت رقابت با خودروهای داخلی را ندارند گرچه محصولات داخلی به دلیل قدیمی بودن، توان افزایش قیمت بیش از میزان فعلی را ندارند.

مدیرعامل اسبق سایپا یادآور شد: حذف نظام قیمت‌گذاری از خودروهای داخلی و تجویز واردات با تعرفه‌ای نسبتا بالا برای محصولات مشابه داخلی ضروری است و این موضوع در راستای حمایت از صنعت خودروی داخلی و ایجاد فضای رقابتی است، البته مشروط به اینکه خودروسازان برای توسعه محصولات برنامه داشته و به دولت ارائه دهند.

مدنی در پایان خاطرنشان کرد: برای خودروهای لوکس که در مجموع 5 تا 10 درصد خودروها را شامل می‌شوند، کاهش تعرفه لزومی ندارد و مصرف‌کننده این خودروها می‌بایست مالیات و تعرفه سنگین این خودروها را متحمل شوند بنابراین، برابری نرخ تعرفه برای کلیه خودروها غیرمعقول است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"