کد خبر: ۶۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص چالش‌های صنعت قطعه‌سازی در حوزه ساخت قالب برای قطعات خودرویی توضیحاتی را مطرح کرد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص چالش‌های صنعت قطعه‌سازی در حوزه ساخت قالب برای قطعات خودرویی توضیحاتی را مطرح کرد.

ابراهیم احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص ظرفیت داخلی در حوزه ساخت قالب‌های کوچک و بزرگ در صنعت قطعه‌سازی کشور اظهار داشت: قالب‌سازی یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی کشور و حتی مصرف‌کنندگان است و نخستین علت آن، نبود تولید داخلی فولادهای گرمکار به عنوان ماده اولیه موردنیاز برای تولید قالب است.

وی افزود: این فولادها از جایگاه ویژه و حساسی در صنعت قالب‌سازی برخوردار بوده و علاوه بر آن، کیفیت بالایی نیز دارند و برندهای خاصی نظیر بوهلر یا فولادهای ژاپنی را شامل می‌شوند که البته واردات نوع ژاپنی آن به داخل کشور انجام نمی‌شود. بنابراین علی‌رغم ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش، تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور افزود: فقدان سیستم‌های عملیات حرارتی باکیفیت در داخل کشور نیز دومین چالش‌ مهم صنعت قالب‌سازی است که در افزایش سرعت ساخت و کیفی‌سازی قالب‌ها اثرگذار است و کاستی‌ها در این حوزه، قطعه‌سازان را نیز دچار مشکل می‌کند.

احمدی بیان کرد: حق انتخاب فولاد باکیفیت برای ساخت قالب وجود ندارد و اغلب فولادها وارداتی از کشور ترکیه هستند که ساختارهای مناسبی نیز ندارند و این موضوع بزرگ‌ترین چالش صنعت قالب‌سازی به ویژه برای ساخت قالب‌های پیچیده است.

وی تصریح کرد: هزینه تولید انواع قالب برای بدنه و غیره در تمام نقاط دنیا بالا است و افت کیفیت نیز در افزایش هزینه بی‌تاثیر نیست. بنابراین ورود دولت به حوزه سرمایه‌گذاری برای تامین فولاد موردنیاز در ساخت قالب ضروری است و به تبع آن می‌بایست در جهت برخورداری از سیستم عملیات حرارتی با کیفیت و با مشارکت فولادسازان حرکت کرد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که کلیه فولادهای گرمکار که در قالب‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صنایع نظامی نیز کاربرد دارند، تحریم‌ها مانع از واردات این اقلام شده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"