کد خبر: ۶۱۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وضعیت طرح های خودرویی کمیسیون مبنی بر عرضه در بورس و تحقیق و تفحص از صنعت خودرو خبر داد.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وضعیت طرح های خودرویی کمیسیون مبنی بر عرضه در بورس و تحقیق و تفحص از صنعت خودرو خبر داد.

علی جدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: بر اساس تصمیم هیات رئیسه کمیسیون، مقرر شد، دستورجلسات روزهای یکشنبه و سه شنبه به ادامه بررسی طرح عرضه خودرو در بورس کالا اختصاص یابد، همچنین مباحثی نیز در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجلس دهم اعاده شده از شورای نگهبان در این جلسات مطرح شد‌ تا بدین ترتیب بررسی پرونده بورسی شدن خودرو در کمیسیون بسته شود.

وی در خصوص اینکه طرح تحقیق و تفحص در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: با انتصاب آقای علی اکبر کریمی به عنوان رئیس کمیته، تقسیم کار در جلسه اخیر انجام شد و بدین ترتیب عملا ورود به موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو آغاز شده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه ارسالی از سوی انجمن فولاد مبنی بر تعویق طرح زنجیره فولاد تاکید کرد: این طرح پس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت صمت، انجمن ها و تولیدکنندگان در جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنایع مصوب و پرونده بسته شده و به صحن علنی نیز ارجاع گردیده و دلایل ذکر شده از سوی این انجمن از جمله تغییر روسای معاونت امور معادن وزارت صمت و سازمان بورس، نمی تواند موجب معطلی مجلس و توقف بررسی این طرح باشد.

جدی در ادامه در خصوص عدم اعمال تورم بخشی ۱۴ درصدی بر روی قیمت خودرو برای سه ماهه پایانی سال جاری ضمن ابراز مخالفت با قیمت گذاری دستوری شورای رقابت بیان کرد: این شورا نمی بایست در تعیین قیمت خودرو دخالت کند و نقش اصلی در این حوزه بر دوش تولیدکنندگان خودرو است.

وی با توجه به مخالفت وزیر صمت نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین عدم حمایت وی از مصوبه آزادسازی شورای رقابت، در خصوص تنظیم بسته جهش تولید خودرو از سوی این وزارتخانه تصریح کرد: این طرح مبتنی بر آزادسازی قیمت بوده و بحث نظارت از بیرون چندان مورد پذیرش نیست که مجلس نیز با این سبک قیمت گذاری و ملزم کردن خودروسازان به میزانی از تولید موافق نیست، بلکه قائل به یک روش بینابینی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: می بایست شرایطی فراهم شود تا خودروسازان بتوانند در مبحث تعیین قیمت خودرو ورود کنند و وزارت صمت نیز به عنوان متولی بر اساس قواعد تعریف شده، نسبت به قیمت گذاری و مدیریت فضا اقدام نماید.

جدی اذعان داشت: اینکه قیمت گذاری صرفا به هیات مدیره خودروسازان واگذار شود، به دلیل انحصاری بودن تولید و بازار این محصول اشکالاتی ایجاد خواهد کرد اما در این میان، مجلس معتقد به احتساب سود تولید برای خودروسازان به منظور ایجاد انگیزه بوده نه اینکه خودرو کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان انگیزه ای برای فعالیت نداشته باشند، کاهش تولید و عرضه اتفاق می افتد و با توجه به افزایش دائمی تقاضا، چالش های بیشتری گریبانگیر صنعت خودروی کشور خواهد شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"