کد خبر: ۶۰۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، نایب رییس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کشور به تشریح تاثیر ترخیص کامیون های کارکرده اروپایی بر ناوگان حمل و نقل بار پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، نایب رییس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کشور به تشریح تاثیر ترخیص کامیون های کارکرده اروپایی بر ناوگان حمل و نقل بار پرداخت.

رضا رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: در حال حاضر ترخیص کامیون های کارکرده اروپایی از گمرک در مرحله نامه نگاری است و تاکنون کامیونی به طور رسمی وارد بازار نشده است اما با توجه به اینکه احتمال ترخیص و ورود آنها در روزهای آینده به بازار زیاد است قطعا می تواند بر ناوگان حمل بار تاثیر بگذارد اما میزان تاثیر گذاری آن در هاله ای از ابهام است.

وی درباره تاثیر کامیون های وارداتی بر کاهش قیمت کامیون عنوان کرد: این موضوع بستگی به استقبال کامیون داران از این طرح دارد اما با توجه به قیمت بالا کامیون های وارداتی، رانندگان توان خرید ندارند و به نظر می رسد استقبال خوبی از کامیون های وارداتی صورت نگیرد. زیرا طی یکی، دو سال اخیر قیمت کامیون چندین برابر شده و کامیونی که در شهریور سال گذشته 800 میلیون تومان قیمت داشته اکنون به 3.5 میلیارد تومان رسیده و نهایتا با واردات کامیون های اروپایی 10 درصد کاهش خواهد داشت و به 3 میلیارد تومان خواهد رسید که خرید آن از توان راننده خارج است.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کشور در پاسخ به این سوال که واردات کامیون چه تاثیری بر نرخ کرایه حمل بار خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه سازمان راهداری نرخ کرایه حمل بار را بر مبنا تن کیلیومتر و به صورت سیستمی به روز رسانی کرده است دریافت نرخ کرایه کمتر از میزانی که سازمان راهداری در نظر گرفته ممکن نیست زیرا در این صورت بارنامه به مشکل خواهد خورد. اما ممکن است واردات کامیون های کارکرده اروپایی موجب سو استفاده برخی دلالان شده و در بارنامه نرخ کرایه سیستمی را ثبت کنند اما توافق کنند که کرایه کمتری دریافت کنند.

رستمی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگرانی ما این است که با ترخیص کامیون وارداتی، کامیون های فرسوده اسقاط نشوند و تنها به ناوگان حمل بار اضافه شوند و مشکلات بیشتری به وجود آورند.طرح واردات کامیون های کارکرده که با هدف نوسازی آغاز شده در صورتی موفق خواهد بود که با واردات 2 هزار کامیون کارکرده، 2 هزار کامیون فرسوده نیز اسقاط شوند اما اگر اسقاط کامیون های فرسوده فقط روی کاغذ باشد و اجرایی نشود نه تنها نوسازی صورت نمی گیرد بلکه با چالش های بیشتری مواجه خواهیم شد. زیرا کالاهای حمل شده بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شده هستند و اضافه شدن کامیون های اروپایی به چرخه حمل و نقل بار موجب عدم توازن میان تعداد کالا و ناوگان خواهد شد. لذا نوسازی این ناوگان در گرو اسقاط کامیون های فرسوده به صورت دقیق و شفاف است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"