کد خبر: ۶۰۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

خبرگزاری ایلنا: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آنچه که می‌تواند به طرح «اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها» محتوا ببخشد،‌ خروج از ان‌.پی.‌تی است، در غیر اینصورت طرح کنونی دستاوردی نخواهد داشت.

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس یازدهم در جلسه صحن علنی (یکشنبه ۹ آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی دو فوریت طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی طی سخنانی به عنوان مخالف اول، گفت: من از این منظر به عنوان مخالف صحبت می‌کنم که اسم این طرح را اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گذاشته‌ایم در حالی که در محتوای آن هیچ نکته‌ای در خصوص لغو تحریم‌ها نیست.

وی ادامه داد: یکی از مواد این طرح که البته حذف شد این بود که می‌گفت دولت براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی که تاکنون بوده است را لغو کند، باید توجه کرد که پروتکل الحاقی داوطلبانه است اما این ماده آن را به قانون تبدیل می‌کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: پنج گامی که مطرح شده، گام هایی است که دنیا روی آن حساب کرده است و براساس همان در حال گزارش دادن است که ایران سانتریفیوژ های جدید نصب کرده و غنی‌سازی را افزایش داده است. در واقع در این طرح چیز جدیدی نیست اما آنچه که می‌تواند به این طرح محتوا دهد خروج از ان‌پی‌تی در صورتی که اروپایی‌ها لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار ندهند، است. به اروپایی‌ها زمان بدهید مثلا ۳ یا ۶ ماه و بعد خروج از ان‌پی‌تی را اجرایی کنیم، این حرف‌ها جدید نیست وقبلا توسط آقای روحانی هم گفته شده است.

وی افزود: زمانی که آقای آمانو به تهران آمد دو خواسته داشت، نخست بازدید از پارچین و دوم ملاقات و مصاحبه با یکی از دانشمندان بود که اگر این انجام نمی‌شد اصلا پرونده ما در پی ام دی بسته نمی‌شد و برجام هم به امضا نمی‌رسید؛ بعد از انجام این دو اتفاق پرونده با گزارش آژانس بسته شد. در واقع از این طرح‌ با این محتوا چیزی در نمی‌آید.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"