کد خبر: ۶۰۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو رفع موانع تولید از سوی دولت و حرکت صنایع مادر در مسیر خودکفایی را ‌موجب تامین کامل قطعات خودرویی از سوی قطعه‌سازان داخلی و حتی صادرات این محصول اعلام کرد.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو رفع موانع تولید از سوی دولت و حرکت صنایع مادر در مسیر خودکفایی را ‌موجب تامین کامل قطعات خودرویی از سوی قطعه‌سازان داخلی و حتی صادرات این محصول اعلام کرد.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه سخنان مقام معظم رهبری در جلسه سران قوا و با حضور اعضای شورای هماهنگی اقتصادی مبنی بر ضرورت جهش تولید خودرو با تکیه بر توان صنعت قطعه سازی اظهار داشت: افزایش ظرفیت صنعت قطعه سازی بر اساس هدف گذاری ها مبنی بر تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو از سال ها قبل ایجاد شده و در حال حاضر قطعه سازان از آمادگی کامل و بسیجی وار برای تولید قطعات موردنیاز سه میلیون دستگاه چه در حوزه تامین نیاز داخل و چه حوزه صادرات برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه وجود موانعی خارج از حیطه اختیارات و کنترل صنعت قطعه سازی و بخش خصوصی فعال در این عرصه مانع از تحقق اهداف شده است، گفت: امیدواریم دستور مقام معظم رهبری خط مشی ای برای دولت باشد تا زودتر در جهت رفع موانع اقدام نماید.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نابسامانی بازار ارزی را عمده ترین مشکل قطعه سازان اعلام کرد و افزود: تعداد بسیاری از ثبت سفارشات، تامین ارز و مواد اولیه به موقع انجام نشده و همین امر کاهش حجم تولید در مقایسه با ظرفیت خطوط قطعه سازی را به دنبال داشته است.

بیگلو ضمن ابراز امیدواری به اولویت بخشی و نگاه ویژه بانک مرکزی به ترخیص و واردات قطعات و مواد اولیه خودرو تاکید کرد: می بایست از واردات قطعات ساخت داخل ممانعت به عمل آید و ارز موجود تنها به تامین قطعات و مواد وارداتی مورد نیاز اختصاص یابد.

وی همچنین به نابسامانی بازار به ویژه قیمت گذاری دستوری و غیرمنطقی خودرو اشاره کرد و افزود: زیان های وارده بر خودروسازی ها ناشی از تکلیفی بودن قیمت خودرو به بخش قطعه سازی نیز تسری یافت و زیان انباشته را برای این صنعت رقم زد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینکه قطعه سازی در سال جاری به پایین ترین نیاز ارزی رسید، بیان کرد: افزایش دائمی تیراژ در سال ۹۹ با کاهش دائمی نیاز ارزی همراه بوده که این امر ناشی از اقدامات بسیار خوب در حوزه خودکفایی و کاهش ارزبری است.

بیگلو در ادامه بر فقدان برخی از منابع و مواد اولیه به عنوان مثال ورق های استیل در داخل کشور تاکید کرد و اذعان داشت: قطعه سازان همچنین به دلیل عدم تولید داخلی مواد اولیه ای نظیر پلی آمید و متاسفانه با وجود برخورداری کشور از انرژی نفت و پالایشگاه، ناگزیر از اقدام به واردات این محصول هستند.

به گفته وی صنایع مادر باید در مسیر خودکفایی حرکت کنند در حالی که صنعت قطعه سازی تنها صنعتی است که تاکنون چهار میز خودکفایی برگزار کرده و قریب ۳۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: در حال حاضر به مراحل دشوار تولید رسیده ایم زیرا مواد اولیه موردنیاز میزهای خودکفایی و داخلی سازی وجود ندارد. ضمن اینکه برخی از عناصر مواد اولیه یا قطعات خودرو در داخل محدود است یا فاقد معادن آن هستیم از جمله عنصر پالادیوم به عنوان عنصر مصرفی در کاتالیست خودرو که تنها در سه یا چهار کشور تولید می شود و ناچار از واردات همیشگی آن هستیم.

بیگلو بیان کرد: بحث اصلی این است که مصرف ارزی باید به میزان کمینه خود برسد و هر قطعه ای که امکان ساخت داخل آن وجود دارد، نسبت به واردات تکنولوژی و فناوری آن به منظور تامین مواد اولیه اقدام شود.

وی یادآور شد: قطعه سازی ثابت کرده که در صورت وجود مواد اولیه موردنیاز، قادر به تولید انواع قطعات خواهد بود همان طور که تاکنون این امر محقق شده و تداوم خواهد داشت و در حال حاضر نیازمند آن هستیم که صنایع مادر بر فعالیت خود بیافزایند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد رفع تدریجی موانع و بازگشت صنعت قطعه سازی به روزهای درخشان دهه ۸۰ باشیم که در این صورت به عنوان بخش خصوصی نه تنها تامین نیاز داخل را پوشش کامل می دهیم بلکه صادرات را مجددا از سر خواهیم گرفت.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"