کد خبر: ۶۰۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا با تاکید بر فرهنگ سازی رفتارهای ترافیکی از اقدامات فرهنگی پلیس راهور در جهت کاهش تصادفات سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا با تاکید بر فرهنگ سازی رفتارهای ترافیکی از اقدامات فرهنگی پلیس راهور در جهت کاهش تصادفات سخن گفت.

سرهنگ عین الله جهانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات فرهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی تجهیزات و دوربین ها، علایم راهنمایی و رانندگی و ساماندهی راه ها در ده سال گذشته در راستای انتظام بخشی و کاهش تصادفات نقش موثری ایفا کرده و سیر نزولی تصادفات در ده سال گذشته را رقم زده است. البته این سیر نزولی در سال 96 و 97 متوقف شده و خوشبختانه در سال 98 مجددا شاهد کاهش تصادفات بودیم.

وی با اشاره به طرح های فرهنگ سازی رفتارهای ترافیکی بیان کرد: یکی از اقدامات فرهنگی پلیس راهور طرح ملی همیاران پلیس بود که 12 سال پیش توسط راهنمایی و رانندگی و با مشارکت وزارت آموزش و پرورش طراحی و آغاز شد. بر این اساس افسران پلیس با حضور در مدارس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را متناسب با درک و فهم دانش آموزان به آنها آموزش می دادند. همچنین تهیه و پخش تیزرهای متعدد و برنامه های کوتاه آموزشی در رسانه ملی، شبکه های اجتماعی و صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران موجب شد این طرح به عنوان یک طرح ملی قوت بگیرد و پس از چند سال فعالیت یک کار علمی و پژوهشی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و یکی از دانشگاه های کشور انجام شد که بر اساس نتایج این پژوهش حضور همیاران پلیس در داخل خودرو که وظیفه دارند مواردی مانند خوردن و آشامیدن، صحبت با تلفن همراه حین رانندگی، سرعت غیر مجاز و عدم استفاده از کمربند توسط راننده و سرنشینان را گوشزد کنند موجب کاهش 18 درصدی تخلفات و در نهایت تصادفات شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا ادامه داد: از دیگر اقدامات فرهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی طرح بازرسان نامحسوس است. افراد دارای مدرک لیسانس به بالا که تمایل به همکاری با پلیس را دارند توسط سازمان ها و نهاد ها به پلیس راهور معرفی شده و با شرکت در یک دوره آموزشی 12 ساعته و دریافت کارت بازرس نامحسوس اجازه دارند تخلفات رانندگی را به سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس پسووردی که در اختیار آنها قرار می گیرد، گزارش کنند. به عبارت دیگر بازرسان نامحسوس خلاهای وجودی پلیس را در برخی مواقع پر می کنند و راننده با این دیدگاه که که هیچ کس تخلف او را رصد نمی کند با گزارش بازرس نامحسوس، توسط پلیس جریمه خواهد شد.

سرهنگ جهانی افزود: طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک از جمله اقدامات فرهنگی پلیس راهور است که از سال گذشته آغاز شده و 24 هزار عضو دارد. بانوان فرهنگ یار ترافیک پیش از شیوع ویروس کرونا تحت آموزش های حضوری قرار داشتند اما متاسفانه به واسطه ویروس کرونا این روند به کندی پیش می رود. هدف از اجرای این طرح آموزش تمام بانوان شاغل در نهادهای دولتی و غیر دولتی است تا این بانوان در وهله اول خودشان به عنوان راننده، سرنشین و عابر پیاده به قوانین راهنمایی و رانندگی عمل کنند و در گام بعد آنچه را که یاد گرفتند به افراد خانواده، دوستان و همکاران خود انتقال دهند و بتوانند نقش موثری در فرهنگ سازی رفتارهای ترافیکی ایفا کنند.

وی تشریح کرد: با توجه به اینکه 12 درصد تصادفات کشور در جاده های روستایی اتفاق می افتد طرح دیگری را تحت عنوان راهوران محله برای دهیاران در روستاها در نظر گرفتیم که دهیاران با آموزش توسط افسران پلیس بتوانند نقش خود را در روستاها در جایگاه پلیس ایفا کنند. لذا روستاییان باید با دهیاران به عنوان راهوران محله که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی حکم می گیرند همکاری کنند و به توصیه و آموزش های آنان که در راستای پیشگیری از تصادفات است، توجه کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: همچنین اقدامات فرهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی در رسانه ملی، صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری ها و تبلیغات محیطی به عنوان مطالب ترافیکی همه در این راستا است که پلیس راهور رفتارهای ترافیکی را به سمع و نظر مردم برساند تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. امیدواریم به جایگاهی برسیم که همه مردم پلیس خود باشند و نیازی به ارشاد و راهنمایی نباشد تا با مشارکت مردم میزان تصادفات نیز کاهش پیدا کند.

سرهنگ جهانی در خصوص تاثیر محدودیت های کرونا بر تردد خودروها در جاده های کشور بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم و تعطیلات دو هفته ای کرونا تردد در جاده های کشور 33 درصد کاهش پیدا کرد و خوشبختانه استقبال خوبی توسط مردم شده است. بر اساس پایش های انجام شده شاهد گزارشات تمام استان ها مبنی بر رعایت محدودیت ها به استثنای خودروهایی که تردد آنها ضرورت دارد، هستیم. همچنین تردد در محورهای اطراف تهران در میزان حداقل ممکن صورت می گیرد و تردد های موجود شامل خودروهایی است که مجوز تردد دارند و یا اینکه در حوزه امداد و نجات، پلیس، بهداشت و درمان و حمل و نقل عمومی فعالیت می کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره نحوه برگزاری کلاس های نظری رانندگی عنوان کرد: کلاس های آموزش نظری اختیاری است و در صورتی که متقاضیان تمایل داشته باشند می توانند کلاس را ثبت نام کرده و کتاب آیین نامه را تهیه کنند و یا اینکه از بسترهای وب و استفاده از قوانین و مقررات موجود خود را برای امتحان نظری آماده کنند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"