کد خبر: ۶۰۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو،عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعتاز علل کاهش تولید و عدم ارتقای کیفی خودروهای تجاری در کشور سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو،عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعتاز علل کاهش تولید و عدم ارتقای کیفی خودروهای تجاری در کشور سخن گفت.

امیرحسین کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن اشاره به تفاوت تکنولوژی خودروهای سبک و سنگین اظهار داشت: خودروهای سبک نسبت به خودروهای سنگین دارای تکنولوژی پایین تری هستند لذا تیراژ انبوه و پتانسیل داخلی سازی خودروهای سواری بیشتر است. خودرو های سنگین حتی اگر داخلی سازی شوند اما قابلیت صادرات نداشته باشند به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و در نتیجه صنعت خودروهای سنگین ورشکسته خواهد شد. البته در دهه 70 و 80 امکان صادرات خودرو های سنگین وجود داشت اما با آغاز تحریم ها و قطع روابط بین المللی، بازار خودروهای تجاری و صادرات آن با مشکلات عدیده ای مواجه شد. به طوری که تقریبا تمام 10 ،15 تجاری سازی که در کشور وجود دارد ورشکسته هستند و حتی برخی آز آنها به طور کامل تعطیل شدند که امیدواریم با تلاش هایی که برای داخلی سازی انجام شده تولید خودروهای سنگین مجددا رونق بگیرد.

وی ادامه داد: قطعات ظاهری خودروهای سنگین مانند بدنه، صندلی و ... به راحتی در ایران تولید می شود اما به روز رسانی تکنولوژی قطعات داخلی مانند موتور، گیربکس و سیستم های تعلیق نیاز به سرمایه گذاری دارد و داخلی سازی آن صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه کشور ما 40 سال پیش در ساخت موتور و گیربکس خودروهای سنگین به ویژه در شهر تبریز پیشرفته بود اما در حال حاضر به دلیل تحریم ها، قطع ارتباطات بین المللی و عدم صرفه اقتصادی داخلی سازی توان تولید قطعاتی مانند گیربکس و موتور در کشور وجود ندارد و از سوی دیگر بازار خودروهای سنگین علی رغم تقاضایی که وجود دارد، راکد است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعتیکی از عوامل مهم در رکود صنعت خودروهای تجاری را تحریم های ظالمانه و تاثیرات حاصل از آن دانست و گفت: اگر چه کشور ما به لحاظ جغرافیایی در شرایط خوبی قرار دارد اما در ده سال اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه بسیاری از مسیرهای ترانزیت بین المللی در ایران جا به جا شد و در نتیجه بازار تریلی و فعالیت تولید کنندگان تریلر در رکود کامل قرار گرفت. از سوی دیگر سال گذشته به دنبال تحریم ها و قطع ارتباطات بین المللی و افزایش تورم در کشور قیمت خودروهای سنگین افزایش یافت و با توجه به عدم پویایی اقتصاد این بخش، خرید خودروهای سنگین کاهش یافت و فعالیت شرکت های تولید کننده خودروهای تجاری با رکود مواجه شد.

کاکایی در ادامه اظهارات خود با انتقاد از ساختار صنعت حمل و نقل کشور بیان کرد: کشور ما نیازمند تحول در ساختار صنعت حمل و نقل است چرا که مکانیزم شرکت های حمل و نقل در کشور ما صنعتی نیست و بر اساس خود مالکی است در صورتی که در کشورهای پیشرفته شرکت های حمل و نقل مالک خودرو سنگین بوده و راننده با آن کار می کند. البته تغییر این ساختار به دلیل وجود موانع اقتصادی و قانونی در کشور کار مشکلی است. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته خودرو فرسوده به هیچ عنوان مجوز تردد ندارد و اجرای اجباری قانون مالک کامیون را مجبور به خرید کامیون جدید می کند و در نتیجه هزینه حمل و نقل افزایش یافته و همه مردم خود را با قانون تطابق می دهند اما در ایران فردی هزینه زیادی برای خرید تریلر جدید پرداخت می کند و از طرفی فرد دیگری که مالک یک کامیون فرسوده است و عملا هزینه ای زیادی ندارد اما با خطرات بسیاری مواجه است، با تریلر جدید رقابت می کند و در نتیجه تریلر نو قادر به تامین هزینه های خود نیست. لذا نوسازی ناوگان با وجود قوانین ناکارآمد در کشور ما صورت نمی گیرد.

وی افزود: وانت زامیاد(نیسان آبی) علی رغم اینکه برای حمل بار مناسب است و قادر به حمل بار تا 1500 کیلو است و گاها در کشور ما تا 4 تن نیز بار حمل می کند، به دلیل عدم همخوانی با استانداردهای روز در هیچ کجا دنیا حق تردد ندارد اما اینکه در کشور ما تولید می شود به این دلیل است که دلمان برای فردی که قرار است با آن کار کند و هزینه های خانواده خود را تامین کند، می سوزد. لذا این دلسوزی مانع تحول برخی کسب و کارها در ایران است. چنین مشکلات ساختاری در کشور ما بسیار است که سیاست گذاران کشور با توجه به اینکه سالهاست درگیر مسائل روزمره هستند به چنین موضوعاتی که دیرینه بوده و در ساختار های کلان اقتصادی جامعه نفوذ دارد بی اعتنا هستند. بنابراین تا زمانی که اجباری برای از رده خارج شدن خودروهای فرسوده وجود نداشته باشد، واردات خودرو جدید صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به علل عدم موفقیت طرح های نوسازی خودروهای سنگین تشریح کرد: در حال حاضر 200 هزار خودرو فرسوده در سطح کشور وجود دارد که نوسازی آنها نیاز به سرمایه فراوانی دارد و تامین مالی بخش عمده آن به عهده دولت است و سرمایه گذاری در این بخش بدون حساب و کتاب و سودآوری اقتصادی توسط دولت صورت نمی گیرد و علی رغم پتانسیلی که در کشور ما وجود دارد طرح های نوسازی به نوعی در جا می زنند. لذا نوسازی ناوگان تجاری نیازمند رفع تحریم ها و برقراری مجدد روابط بین المللی است تا امکان واردات خودروهای تجاری فراهم شود و یا اینکه دولت مردان کشور فکری برای خودروهای فرسوده کنند تا خودروهای نو وارد چرخه حمل و نقل شوند و در این مرحله است که می توانیم بررسی کنیم که خودرو جدید وارد و یا تولید کنیم.

کاکایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود 10 ، 15 سال پیش تمایل خرید خودروهای تجاری آلمانی و با کیفیت در ایران وجود نداشت، این امر موجب شد که خودروهای سنگین چینی با کیفیت و قیمت پایین جایگزین خودروهای آلمانی شوند اما به مرور زمان اقتصاد خودروهای سنگین به گونه ای پیش رفت که خرید خودروهای چینی در کشور نیز با مشکل مواجه بود. در همین بازه زمانی خودروسازان چینی پیشرفت کردند و در حال حاضر مشکل اینجاست که حتی خودروسازان چین نیز با کشور ما همکاری نمی کنند. بنابراین این شبهه که خودرو چینی بی کیفیت و ارزان است اشتباه است زیرا خودرو چینی همان طور که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته به همان میزان افزایش قیمت داشته است البته ممکن است نسبت به خودرو آلمانی دارای قیمت پایینی باشد اما به این معنا نیست که خودرو چینی ارزان تمام می شود.

وی با اشاره به عدم رعایت استانداردهای روز در بخش حمل و نقل یادآور شد: در حال حاضر وانت زامیاد در دنیا وجود خارجی ندارد و تولید نمی شود و به جای آن وانت های کوچک تحت عنوان پیکاپ و یا ون های خیلی کوچک برای حمل بارهای سبک تولید می شوند. وانت زامیاد هنگام تصادف به دلیل تیرآهنی که در قسمت جلو و عقب خودرو تعبیه شده صدمه ای نمی بیند اما به خودرو مقابل آسیب شدیدی وارد می کند. در صورتی که یک خودرو مدرن بر اساس استانداردهای روز هنگام تصادف ممکن است آسیب ببیند اما نباید به خودرو دیگر صدمه ای وارد کند. همچنین وانت زامیاد دارای قیمت و هزینه بهره برداری پایین تر نسبت به خودروهای پیکاپ است. لذا اقتصاد کلان و بخش حمل و نقل ما به دلیل عدم رعایت استانداردهای روز دنیا بیمار است و حتی توان خرید خودروهای چینی در کشور وجود ندارد. این موضوع در مورد اتوبوس های بین شهری نیز صادق است البته اتوبوس های بین شهری به دلیل اقتصاد پویا تری که در این بخش وجود داشت دارای وضعیت بهتری هستند زیرا مردم برای سلامت جان خود هزینه می کنند اما در بخش باربری این طور نیست.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر در بخش حمل و نقل ترددهای یک طرفه ناوگان حمل بار است که به دلیل کاهش صادرات کالاهای صنعتی و مصرفی در کشور ما اتفاق افتاده و در نتیجه هزینه حمل بار را افزایش می دهد. بنابراین می توان گفت مشکلاتی که در این بخش وجود دارد لزوما به خودروسازی ارتباط پیدا نمی کند بلکه اقتصاد حمل و نقل بین شهری با چالش مواجه شده و به محض تزریق سرمایه در این بخش خودروسازان می توانند نیاز کشور را از طریق مونتاژ تامین کنند. ضمن اینکه در بخش خودروهای سنگین مونتاژ به صرفه است زیرا خودروهای سنگین و امور مربوط به آن در داخل دارای حجم زیادی است و میزان حداقل مونتاژ آن دارای صرفه اقتصادی بیشتری است.

کاکایی با تأکید بر تامین خودروهای سنگین از طریق تولیدات داخل ادامه داد: پتانسیل ساخت گیربکس موتورهای به نسبت روز به ویژه توسط شرکت هایی مانند ایران خودرو دیزل و ایدم تبریز وجود دارد اما نمی توان انتظار داشت که خط تولید آنها یک شبه راه اندازی شود اما با توجه به امکانات سخت افزاری که در کشور ما وجود دارد می توان نیاز های بخش حمل و نقل را از طریق تولیدات داخل تامین کرد. به عنوان مثال به جای آنکه با 100 میلیون دلار خودرو سنگین وارد کنیم می توانیم با 30 میلیون دلار قطعات مورد نیاز آن را وارد کنیم و معادل 100 میلیون دلار در کشور ارزش آفرینی کرده و نیاز کشور را برطرف کنیم. لذا در شرایطی که ما در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم واردات خودروهای سنگین اشتباه بزرگی است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص صادرات خودروهای تجاری اظهار داشت: به جرات می توان گفت تا زمانی که ارتباطات بین المللی کشور برقرار نشود صادرات خودروهای سنگین بعید به نظر می رسد اما در مجموع صادرات خودروهای تجاری نیازمند سرمایه گذاری در این بخش است که عمدتا تامین مالی آن بر عهده دولت است. ضمن اینکه شرکت های خصوصی تولید کننده خودروهای سنگین خوبی مانند عقاب افشان و ماموت در کشور ما وجود دارند که این شرکت ها در صورت عدم وجود تحریم ها می توانستند صادرکنندگان خوبی باشند اما متاسفانه به دلایل مختلف این امر محقق نشده است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"