کد خبر: ۶۰۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، نشست خبری اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو صبح امروز(26 آبان ماه) با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.


به گزارش خبرخودرو، نشست خبری اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو صبح امروز (26 آبان ماه) با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با حضور در این نشست خبری با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت صمت در حوزه خودرو بیان کرد: ما قبول داریم که مردم ولی نعمت ما هستند و باید پاسخگوی مشکلات آنان باشیم اما متاسفانه دولت مردان قصد ندارند از شعارهای عوام فریبانه خود دست بردارند و مشکلات صنعت خودرو را حل کنند.

وی در ادامه با انتقاد از تصمیمات اخیر وزیر صمت تصریح کرد: حدود دو هفته پیش وزیر محترم صمت از مردم بابت کیفیت پایین خودروهای تولید شده عذرخواهی کردند و چهار روز پس از این موضوع قیمت گذاری فولاد لغو شد و اکنون از واردات خودرو صحبت می کنند. در حالی که عذرخواهی مشکلات مردم را حل نمی کند و در حال حاضر دغدغه مردم قیمت خودرو و انتظار در صف خرید خودرو است. لذا کیفیت خودرو با عذرخواهی افزایش پیدا نمی کند و راه آن کاهش قیمت خودرو است زیرا مردم می توانند خودرویی را بخرند که قیمتی متناسب با کیفیت داشته باشد در حالی که طبق گزارشات شرکت ISQI کیفیت خودرو ثابت مانده اما قیمت آن بیش از 2.5 برابر شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو راهکار کاهش قیمت خودرو را کاهش قیمت مواد اولیه دانست و اظهار داشت: بارها در جلسات مختلف راهکار کاهش قیمت خودرو را با مسئولین در میان گذاشتیم و اظهار کرده ایم که کاهش قیمت خودرو از مسیر کاهش قیمت مواد اولیه میسر خواهد بود. تمام شرکت های تولید کننده مواد اولیه دولتی هستند و درآمد دولت از فروش مواد اولیه به دست می آید که دقیقا ما برای تولید خودرو به همین مواد اولیه نیاز داریم. با توجه به این موضوع حال این سؤال مطرح می شود که چرا دولت یک قدم به سوی مردم حرکت نمی کند؟ چرا دولت قیمت مواد اولیه را کاهش نمی دهد؟ و چرا مس، آلمینیوم، فولاد و پتروشیمی ها هر طور که تمایل دارند رفتار می کنند؟ بنابراین دولت ظاهرا نگران افزایش قیمت خودرو و قطعه نیست و تمایل به افزایش قیمت خودرو دارد.

بیگلو با ابراز تاسف در این خصوص که صنعت خودرو به مافیا متهم شده است، تشریح کرد: مافیای واقعی فولاد است که وزیر صمت را تحت فشار برای لغو سریع قیمت گذاری قرار می دهد. جای تعجب دارد که خودروسازان را به انحصار متهم می کنند در حالی که قیمت گذاری مس و آلمینیوم و فولاد و غیره آزاد است به گونه ای که وزیر صمت قادر به قیمت گذاری آن نیست. چرا باید سود های چند ده هزار میلیاردی در صورت های مالی این شرکت ها شناسایی شود اما خودروساز و قطعه ساز دست خود را جلوی بانک و دیگر نهادهای مالی دراز کنند.

وی افزود: با قیمت گذاری مواد اولیه حداقل قیمت خودرو 30 درصد کاهش می یابد اما چرا دولت حاضر نیست از پول خود بگذرد. ضمن اینکه این پول برای دولت نیست بلکه برای مردم است و صنایع معدنی کشور ملی هستند و به خاک ایران تعلق دارد. لذا حق مردم است که خودرو با کیفیت و ارزان بخرند و همه مسئولین دولتی نیز به این امر واقف هستند اما نمی خواهند در این راستا گام بردارند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از آزادسازی واردات خودرو انتقاد کرد و گفت: سوال بنده و همکارانم از وزیر صمت این است که وزارت صمت که قادر به تامین 2 هزار میلیارد دلار ارز مورد نیاز تولید نیست چگونه قادر به تامین ارز برای واردات خواهد بود. ضمن اینکه خودروساز و قطعه ساز با واردات خودرو مخالف نیست و این بانک مرکزی و دولت هستند که زمانی که جیبشان پر بود واردات خودرو را بدون هیچ گونه ساماندهی و خدمات پس از فروش آزاد کردند و نتیجه آن فسادی شد که افراد بسیاری در زندان هستند و مردمی که نتواستند خودروهای وارداتی را تحویل بگیرند. در سالی صحبت از واردات می شود که که سال جهش تولید نام گرفته است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری کالایی که در کشور تولید می شود نباید وارد شود و ایشان تاکید بر افزایش کیفیت کالای ساخت داخل دارند. جای تعجب است که از یک طرف صحبت از واردات می شود و از سوی دیگر راه های کاهش قیمت خودرو بسته شده است.

بیگلو با انتقاد از عملکرد وزارت صمت خاطرنشان کرد: وزارت صمت به قدری خنثی عمل کرد که مجلس یک تنه طرح ساماندهی صنعت خودرو را مطرح کرد و دولت تنها یک نظاره گر است. اگر قرار بر تعطیلی واحدهای خودروسازی و قطعه سازی است راحت بگویند اما در صورت تعطیلی دولت و وزیر صمت باید پاسخگوی بیش از 500 هزار نیروی کاری باشند که انجمن قطعه سازی کارآفرینی کرده است.

وی با درخواست از وزیر صمت اظهار داشت: خواهش بنده و همکارانم از وزیر صمت این است که تا زمانی که مشکل مواد اولیه و قیمت خودرو حل نشده موضوعاتی چون کیفیت خودرو و واردات مطرح نکنند. صنعت خودرو متعلق به مردم است همان طور که مواد اولیه تشکیل دهنده آن مال مردم است. لذا از وزیر صمت درخواست داریم ابتدا مشکلات مردم در زمینه عرضه و قیمت را حل کنند بعد درباره سایر مسائل تصمیم گیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان تصریح کرد: شاید امکان تعطیلی خودروسازی وجود داشته باشد کما اینکه از سال 90 به بعد همین روال بوده اما نمی توان بخش قطعه سازی را تعطیل کرد زیرا قطعه سازی کارآفرین بخش خصوصی است و از سرمایه و توان خود اشتغال ایجاد کرده و باید فکری به حال آن کرد. ضمن اینکه فراموش نکنیم مسئولین ، خودروسازان و قطعه سازان مدیون مردم هستند و ما اینجا حضور داریم تا به خواسته های مردم عمل کنیم.


اخبار مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"