کد خبر: ۵۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران از دلایل توقف ترخیص کامیون های کارکرده اروپایی از گمرک سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران از دلایل توقف ترخیص کامیون های کارکرده اروپایی از گمرک سخن گفت.

عبدالله خانعلی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به عواملی که ترخیص کامیون های سه سال ساخت اروپایی از گمرک را متوقف کرده، بیان کرد: یکی از ضوابط ذکر شده در بخشنامه واردات کامیون های دست دوم اروپایی به کشور این است که یورو 6 و بیش از سه سال ساخت نباشند در صورتی که این کامیون ها سال 2017 وارد کشور شده و اکنون که در اواخر سال 2020 قرار داریم عمر این کامیون ها بیش از سه سال می شود. همچنین کامیون ها در اروپا از سال 2015 با استاندارد یورو 6 تولید می شوند. بنابراین به نظر می رسد با توجه به قانون و مقررات کشور نمی توان کامیون های اروپایی را به صورت قانونی وارد سیستم کرد.

وی با رد این شائبه که برخی افراد علت توقف ترخیص کامیون های اروپایی خدمات پس از فروش دانسته اند، اظهار داشت: مشکل خدمات پس از فروش در هیچ نقطه ای از دنیا وجود ندارد و در حال حاضر قطعات از شهرهای مرزی مانند مهاباد، کرمانشاه و ارومیه وارد کشور می شوند و حتی شرکت های خودروساز داخلی مانند ماموت، سایپا دیزل، ایران خودرو دیزل و آریا دیزل بسیاری از قطعات وارد می کنند و قادر به ساخت قطعه در داخل نیستند که بخواهد خدمات پس از فروش ارائه دهند و هر تاجری دیگری نیز قادر به واردات قطعات است. بنابراین علت توقف ترخیص کامیون های اروپایی خدمات پس از فروش نیست بلکه مشکل عدم هماهنگی مسئولین در صدور بخشنامه ها بدون هیچ گونه دیدگاه کارشناسانه است. در حال حاضر 24 ارگان در کشور در ارتباط با حوزه حمل و نقل هستند که به جرأت می توان گفت هیچ یک از آنها با یکدیگر هماهنگ نبوده و هنگامی که منافع یک وزارتخانه در خطر است اجرای طرح متوقف می شود.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران در ادامه اظهارات خود به مقایسه قوانین حمل و نقل در اروپا و ایران پرداخت و تشریح کرد: کامیون های اروپایی مجهز به تاخوگراف های دیجیتالی هستند که هنگام ورود به هر کشور منطبق با قوانین آن کشور تنظیم می شود و تمام اطلاعات مربوط به شش ماه فعالیت خودرو را نشان می دهد. با توجه به اینکه چنین سیستمی در ایران وجود ندارد، کشورهای اروپایی روی کامیون هایی که تحویل ایران می دهند تاخوگراف معمولی نصب می کنند و با تحویل گواهینامه ای به شرکت های خودروسازی ایران از راننده می خواهند که هنگام ورود به اروپا، گواهینامه مذکور نشان داده شود و برچسبی روی شیشه خودرو نصب می شود که کامیون های مورد نظر توسط دوربین ها جریمه نشوند و با توجه به اینکه کامیون های ایران یورو 3 هستند باید در محدوده های خاصی تردد کنند. وجود چنین قوانینی در اروپا به تصمیمات صحیح منجر می شود اما در ایران بدون هیچ گونه برنامه ریزی هماهنگ شده تصمیمات مختلفی اتخاذ می شود.

خانعلی افزود: از یک طرف کامیون ها کارکرده اروپایی دو سال پیش وارد کشور شده و از سوی دیگر بر اساس قانون اگر کالایی بیش از شش ماه در گمرک باشد به اداره اموال تملیکی تحویل داده خواهد شد. بنابراین با وجود چنین قوانینی بخشنامه ها باید منطبق با قوانین باشند که هنگامی که کامیون ها واردکشور شده و در گمرک است حداکثر پس از 5 ماه ترخیص شود و متروکه نشود.

وی درباره اورهال 20 هزار کامیون توسط خودروسازان داخلی که می تواند یکی از دلایل عدم ترخیص کامیون های اروپایی باشد، تصریح کرد: اگر منظور از اورهال کامیون های ماک آمریکایی است که مربوط به 50 سال پیش است و بر اساس قانون کشور کامیون بالای 25 سال فرسوده است و خودرویی که اکنون در لیست اسقاط قرار دارد چگونه اورهال می شود. اگر منظور کامیون های چینی است که ما با چین روابط خارجی داریم و خود راننده برای ادامه فعالیت خود ناچار به اورهال است. در مورد کامیون های اروپایی نیز همین طور است و راننده قادر به اورهال سرمایه خود است. بنابراین برای اورهال نه تنها نیازی به دولت و خودروساز نیست بلکه راننده به راحتی و بدون دخالت دولت می توانند برای امور خود اقدام کند.

رییس هیأت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار تهران درباره دلیل مخالفت خودروسازان برای ارائه خدمات پس از فروش کامیون های کارکرده اروپایی گفت: خودروسازان با هدف کسب سود بیشتر به دنبال جلوگیری از واردات کامیون های اروپایی توسط افراد حقیقی و حقوقی هستند و تمایل دارند سودی که قرار است عاید دیگران شود نصیب خودروساز شود و اگر مصرف کننده و خریدار سود قابل قبولی را به خودروساز بدهند مشکلی از این جهت ندارند. بنابراین خودروسازان می خواهند خودشان اقدام به واردات کنند که چنین تصمیماتی ناشی از سو مدیریت کشور است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"