کد خبر: ۵۹۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
حرکت کند داخلی‌سازی و سرعت رو به جلوی تکنولوژی و سرمایه
به گزارش خبرخودرو، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از وضعیت تامین مشوق‌های موردنیاز برای تداوم نهضت ساخت داخل قطعات از سوی خودرویی‌ها و دولتی‌ها خبر داد.


به گزارش خبرخودرو، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از وضعیت تامین مشوق‌های موردنیاز برای تداوم نهضت ساخت داخل قطعات از سوی خودرویی‌ها و دولتی‌ها خبر داد.

مهدی مطلب‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: چهار میز تعمیق ساخت داخل با درصد تحقق 45 درصدی تاکنون برگزار شده و تحقق 100 درصدی قراردادها نیازمند گذشت زمان است زیرا زمان انعقاد قرارداد، آغاز اجرای پروژه‌ها است که با قالب‌سازی و تجهیز کارخانجات از لحاظ خطوط تولید جدید و تامین مواد اولیه همراه است که تمامی اینها زمان‌بر است.

وی دومین عامل عدم تحقق 100 درصدی میزهای داخلی‌سازی را تحریم‌های داخلی به ویژه عدم تخصیص ارز اعلام کرد و افزود: ساخت برخی از قطعات نیازمند واردات است که علی‌رغم وجود مواد و قطعات موردنیاز در گمرک، تشکیل صف نوبت‌دهی برای دریافت ارز، مصداق یک نوع تحریم داخلی است که مانع از پیشروی اجرای قراردادها شده است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص اقدامات خودروسازان و دولت در راستای تامین مشوق‌های درخواستی انجمن بیان کرد: خودروسازان حدود 50 درصد از چهار مشوق‌ درخواستی قطعه‌سازان را آن هم تنها برای برخی از پروژه‌ها ترتیب اثر داده‌اند.

مطلب‌زاده در خصوص یکی از مشوق‌های درخواستی قطعه‌سازان به موضوع خرید قطعه با قیمت تمام شده کف کارخانه اشاره کرد و گفت: بدین معنا که پس از مقایسه هزینه واردات در گذشته با قیمت تمام شده در کف کارخانجات برای خودروسازان، خرید قطعات بر اساس قیمت کف کارخانه حداقل در مدت زمان یک ساله اول تعیین شود که برای برخی از قراردادها انجام شده نه برای تمام قراردادها.

وی در ادامه از ضمانت خرید بلندمدت تا دوره بازگشت سرمایه به عنوان یکی از دیگر از مشوق‌های مندرج در بسته ساخت داخل یاد کرد و افزود: این بند خودروسازان را مکلف به خرید تا دوره بازگشت سرمایه می‌نماید که اقدامات انجام شده در این خصوص شاید حداکثر محدود به دو مورد باشد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین در خصوص خرید نقدی و پرداخت یک ماهه بهای قطعات تصریح کرد: خودروسازان در خریدهای خارجی متعهد به پرداخت مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت هستند که ساخت تا تحویل قطعه با یک مدت زمان شش ماهه همراه بود. پیشنهاد قطعه‌سازان تعیین مدت زمان حداکثر 30 روز برای پرداخت بهای قطعات، از زمان تحویل سفارشات به خودروسازان بود که متاسفانه تاکنون این درخواست نیز انجام نشده است.

مطلب‌زاده با بیان اینکه تضمین تامین قطعات از نوع تک سورسی توسط خودروسازان و انعقاد قرارداد بر اساس قانون برد- برد یکی دیگر از درخواست‌های قطعه‌سازان است، یادآور شد: در حال حاضر قطعات موردنیاز خودروسازی‌ها با روش تک سورسی تامین می‌شود اما تاکنون تضمینی از سوی خودروسازان بابت ادامه این روند به قطعه‌سازان ارائه نشده است.

وی گفت: خودروسازان معتقد به تامین قطعات حداقل با دو سورس هستند تا در صورت بروز مشکل در تامین قطعه توسط یکی از سورس‌ها، لطمه‌ای به خودروسازی‌ها وارد نشود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص دلایل قطعه‌سازان بر تک سورسی بودن تامین قطعه توضیح داد: سازنده قطعه در زمان سرمایه‌گذاری و آغاز یک پروژه، سرمایه خود را بر اساس تعداد قطعات درخواستی و زمان تولید آن، مستهلک می‌کند اما با ورود یک سازنده و سورس دیگر حتی اگر تخصیص منابع 50- 50 باشد بدین معنا که خودروساز 50 درصد از سورس اول بخرد و 50 درصد از سورس دوم، زمان استهلاک سرمایه‌گذاری قطعه‌ساز دو برابر می‌شود.

مطلب‌زاده با اشاره به اقدام قطعه‌سازان مبنی بر دریافت وام بانکی با هدف تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش گفت: بهره‌های دریافتی از سوی نظام بانکی بابت تسهیلات ارائه شده، از سود مکتسبه قطعه‌سازان خواهد کاست و علاوه بر آن پرداخت بخشی از بهره‌های بانکی نیز از ذخیره نقدینگی قطعه‌سازان امکان‌پذیر می‌شود لذا درخواست تک سورسی بودن تا مدت بازگشت سرمایه مطرح شد.

وی در ادامه در خصوص پیشنهاد انجمن در خصوص سرمایه‌گذاری‌های سنگین با ریسک بالا گفت: تامین قطعات در قالب پیش پرداخت یکی دیگر از راهکارهای پیش‌بینی شده است به نحوی که این پیش پرداخت در تولید و تحویل قطعه مستهلک شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص وضعیت تحقق مشوق‌های حاکمیتی بیان کرد: هر چند در جلسات برگزار شده با حضور وزیر جدید صمت، نمایندگان مجلس و خودروسازان، به مشوق‌های حاکمیتی پرداخته شده اما متاسفانه حاکمیت گوش شنوایی ندارد.

مطلب‌زاده در خصوص آینده میزهای داخلی‌سازی با وجود عدم حمایت دولت و وزارت صمت گفت: اجرای قراردادهای داخلی‌سازی به کندی پیش می‌رود زیرا ضمن حرکت رو به جلو با قطعات پیچیده‌تر، تکنولوژی برتر و سرمایه برتر مواجه هستیم و مدت زمان بازگشت سرمایه نیز افزایش یافته و در چنین شرایطی برگزاری هشت میز داخلی‌سازی در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هیچگونه حمایتی مشمول قطعه‌سازان نشود، به طور قطع انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری از قطعه‌سازان و سرمایه‌گذاران گرفته خواهد شد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"