کد خبر: ۵۹۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، یک فعال بازار خودرو گفت: کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو نداشته و خریداران خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند.


به گزارش خبرخودرو، یک فعال بازار خودرو گفت: کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر تاثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو نداشته و خریداران خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

کاظم محمدی نیکخواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بیان کرد: کاهش قیمت ارز تاثیر چندانی بر کاهش قیمت خودرو نداشته است به این دلیل که دلار به میزان قابل توجهی کاهش نیافته و همچنان فروشندگان بر اساس حباب اعلام قیمت می کنند. ضمن اینکه در گذشته خودرو توسط نمایشگاه ها و دلالان به فروش می رسید اما در شرایط کنونی فروشندگان خودرو افرادی هستند که به منظور حفظ ارزش ریال خود اقدام به خرید خودرو کردند و همین امر موجب شده که خودرو از یک کالا مصرفی به سرمایه ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: با کاهش 10 الی 15 درصد قیمت ارز همچنان قیمت خودرو بر اساس حباب اعلام می شود اما از دو هفته گذشته خریدار در بازار وجود ندارد و در برخی موارد خودروهای داخلی بین 3 تا 5 درصد و خودروهای وارداتی تا 10 درصد کاهش قیمت داشته اند.ضمنا ما به قیمت خودرو به صورت فصلی نگاه می کنیم نه بر اساس ریزش دلار و به همین دلیل می توان گفت کاهش ارزش دلار تاثیر چندانی بر قیمت خودرو نداشته و قیمت ها بر اساس حباب ناشی از افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر اعلام می شود.

این فعال بازار خودرو درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت ارز و به تبع بازار خودرو اظهار داشت: اینکه چه شخصی رییس جمهور آمریکا می شود برای کشور ما اهمیتی ندارد و تنها ثبات شرایط اقتصادی و ارزآوری می تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند. البته ممکن است حزب دموکرات آمریکا دارای سیاست های مسالمت آمیز باشد اما تاثیر آن بر اقتصاد ایران زمان بر خواهد بود. بنابراین با فروش 3 تا 4 میلیون بشکه نفت در روز و صادرات آن و ارزآوری می توانیم به ثبات اقتصادی برسیم در غیر این صورت نمی توان پیش بینی از آینده داشت.

نیکخواه درباره تاثیر طرح های پیش فروش ماهانه خودروسازان تا پایان سال و افزایش عرضه خودرو گفت: طرح های فروش خودرو تا کنون تاثیری بر عرضه و تقاضا خودرو نداشته و از این به بعد نیز نخواهد داشت. ضمن اینکه افرادی که از خودروسازان خودرو تحویل گرفتند، آن را به قیمت روز و یا 1 و 2 درصد زیر قیمت بازار خودرو و بدون سند می فروشند و 70 درصد را به صورت نقد و 30 درصد را 12 ماهه دریافت می کنند و در صورت دریافت کامل پول سند را به نام می زنند. بنابراین طرح های فروش نه تنها تاثیری بر آرامش بازار نداشته بلکه مزید بر علت شده است و برای رفع التهابات بازار خودرو باید تکلیف سرمایه های سرگردان در دست مردم مشخص شود زیرا جاذبه دیگری جز بازار خودرو برای آنها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت خودروهای داخلی تقاضا برای خودروهای خارجی دست دوم بیشتر شده است، گفت: به ندرت شاهد این اتفاق هستیم زیرا خودروهای وارداتی کارکرده ممکن است پس از مدتی مستهلک شود ضمن اینکه قیمت قطعات به شدت افزایش داشته است و قطعه ای که یک سال و نیم پیش یک میلیون تومان بوده در حال حاضر 10 میلیون تومان شده است. لذا مردم با شرایط خدمات پس از فروش حال حاضر ترجیح می دهند که خودرو صفر داخلی بخرند.

این فعال بازار خودرو در پایان ضمن پیشنهاد به خریداران خودرو خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان واقعی خودرو کمی دست نگه دارند و سرمایه گذاران در بازار خودرو سرمایه گذاری نکنند زیرا این بازار دارای ریسک است چرا که در صورت برداشته شدن تحریم ها و ثبات قیمت ارز در یک و دو ماهه آینده سرمایه گذاران زیان می کنند. لذا پیشنهاد بنده این است که در شرایط فعلی روی خودرو ریسک نکنند چرا که خودرو یک کالای مصرفی است و باید از شکل سرمایه ای خارج شود. 2 و 3 درصد افت قیمت خودرو در روزهای اخیر نشان می دهد که بیش از این مقدار قیمت خودرو کاهش می یابد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"