کد خبر: ۵۹۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران با اشاره به تاثیرات منفی رشد بهای انرژی بر تولید موتورسیکلت از عدم نظارت وزارت صمت بر قیمت لوازم یدکی به ویژه وارداتی‌ها انتقاد کرد.


به گزارش خبرخودرو، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران با اشاره به تاثیرات منفی رشد بهای انرژی بر تولید موتورسیکلت از عدم نظارت وزارت صمت بر قیمت لوازم یدکی به ویژه وارداتی‌ها انتقاد کرد.

مصطفی صفرخانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: نرخ ارز تاثیری بر میزان اجرت تعمیرکاران موتورسیکلت ندارد نمی‌گذارد. مگر اینکه نوسانات نرخ ارز شدید باشد که در این صورت بر میزان اجرت نیز افزوده می‌گردد.

وی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه و تاثیر آن بر بخش تولید گفت: با توجه به اقدام دولت در افزایش نرخ انرژی، وضعیت تولید موتورسیکلت در داخل بیش از اینکه متاثر از نرخ ارز باشد، تحت تاثیر نرخ انرژی قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران افزود: خرید مواد اولیه و قطعات از سوی تولیدکنندگان در گذشته انجام شده و چرخ تولید با استفاده از ذخایر موجود، هر چند با نوسانات کاهشی یا افزایشی می‌چرخد، اما نرخ انرژی، مخارج بیمه و مالیات است که تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است.

صفرخانی با بیان اینکه دولت می‌بایست نسبت به ارائه بسته حمایتی به تولیدکنندگان اقدام نماید، تصریح کرد: تاکنون شاهد ارائه این بسته حمایتی از سوی دولت نبوده‌ایم در حالی که می‌بایست در بحث انرژی اعم از برق، آب و گاز تولیدکنندگان زیر چتر حمایتی دولت قرار بگیرند اما متاسفانه این بخش از مخارج تولید به احتساب صنعت گذاشته شده و با یک روند افزایشی محاسبه می‌گردد.

وی در خصوص تاثیر نرخ ارز بر تامین مواد اولیه تولید موتورسیکلت گفت: اگر کالا وارداتی باشد، افزایش نرخ ارز به طور قطع بر وضعیت تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اثرگذار است و اگر تامین از داخل صورت بگیرد، نیز همچنان اثراتی بر تولید بار می‌کند اما نه به میزان کالاهای وارداتی.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران در خصوص وضعیت تخصیص ارز گفت: فعالیت اتحادیه تنها منحصر به تولید داخلی موتورسیکلت و دوچرخه است و در بحث واردات ورود نمی‌کنیم و علاوه بر آن به عنوان مسئول اتحادیه در شهر تهران باید بگویم که نتایج حاصل از بررسی وضعیت تولید در شهر تهران و پارامترهای موثر بر آن قابل سرایت به کل کشور است.

صفرخانی در ادامه تاکید کرد: دولت اگر خواستار تداوم تولید است، می‌بایست از این بخش حمایت به عمل آورد.

وی در خصوص وضعیت کیفیت لوازم یدکی موجود در بازار تحت تاثیر نرخ ارز گفت: اقدام تولیدکننده در جهت کاهش کیفیت محصول به دلیل رشد بی‌رویه نرخ مواد اولیه، غیرقابل کتمان است زیرا واقعیت این است که در پروسه تولید، افزایش قیمت تمام شده به کاهش تقاضا می‌انجامد و تولیدکننده ناچار از مسامحه در برخی از بخش‌ها است که افت کیفیت کالا را به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران ادامه داد: اگر خواستار بهبود وضعیت تولید هستیم باید قیمت‌ها مناسب‌سازی شود و نظیر صنعت پوشاک اقدام به تبلیغ محصولات داخلی نماییم که البته در حوزه پوشاک به دلیل رشد هزینه تولید، تولیدکنندگان و فروشندگان ناچار از الصاق برچسب برندهای خارجی بر روی محصولات خود هستند تا بتوانند، اجناس خود را با قیمتی متناسب با هزینه تولید، به فروش برسانند.

صفرخانی یادآور شد: می‌بایست دولتمردان وارد میدان شده و با ارائه مشوق‌هایی به تولیدکنندگان تحت عنوان بسته حمایتی در جهت تولید باکیفیت و با قیمت مناسب، مانع از رکود تولید و بازایستادن چرخ تولید شوند. البته اگر خواستار اشتغالزایی، استقلال و تداوم تولید هستیم.

وی در خصوص وضعیت بازار لوازم یدکی موتورسیکلت گفت: بازار لوازم یدکی در وضعیت بحرانی قرار دارد که ناشی از هیچگونه اقدام نظارتی بر قیمت‌ها است و دود آن نیز به چشم تعمیرکاران می‌رود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران افزود: فروشندگان اجناس خود را بر اساس نرخ روزانه ارز به فروش می‌رسانند در صورتی که کالای موردنظر بر اساس نرخ ارز در شش ماه گذشته خریداری شده است.

صفرخانی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار و در نتیجه عرضه کالای نامرغوب و درجه دو، فعالیت تعمیرکاران را با چالش مواجه کرده است، گفت: مشتری خرابی موتورسیکلت را ناشی از وجود نقص در تعمیرات و عمکلرد تعمیرکار می‌داند در حالی که خرابی زودهنگام موتورسیکلت به دلیل درجه کیفی پایین قطعه اتفاق افتاده است.

وی در خصوص نحوه تامین لوازم یدکی موتورسیکلت از سوی تعمیرکاران اذعان داشت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان عمدتا در حوزه تولید موتورسیکلت فعالیت دارند نه تولید قطعات، کاهش چشمگیر ورود قطعات داخلی به بازار را شاهد هستیم و خرید نیز از طریق خرده فروشان صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران با اشاره به تنوع محصولات موتورسیکلت در بازار بیان کرد: برخی از موتورسیکلت‌های موجود در بازار وارداتی است و تامین قطعات برای هر دو نوع محصول داخلی و وارداتی نیز از طریق واردات صورت می‌گیرد و از طریق خرده‌فروشان به عنوان نماینده واردکننده عرضه می‌شود. البته در واحدهای تعمیرگاهی، مالکان موتورسیکلت اقدام به تامین قطعات موردنیاز می‌نمایند نه تعمیرکاران.

صفرخانی در پایان ضمن تاکید بر ساماندهی بازار لوازم یدکی به انبار قطعات یدکی در داخل از سوی واردکنندگان و افزایش قیمت آن اشاره و خاطرنشان کرد: هیچگونه نظارتی بر بازار لوازم یدکی وجود ندارد بنابراین مسئولان نظارتی باید اقدامات جدی را در این حوزه به عمل آورند که واحد بازرسی و نظارت وزارت صمت در بخش رسیدگی به وضعیت بازار و نظارت بر قیمت‌ها به ویژه قیمت کالاهای وارداتی نقش اصلی را عهده دارد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"