کد خبر: ۵۹۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
17 قلم لوازم یدکی قاچاق‌پذیر شناسه‌دار شده‌اند
به گزارش خبرخودرو، معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ضمن بیان اقدامات انجام شده و مسیر پیش روی صمت به منظور ممانعت از ورود قطعات قاچاق به کشور اعلام کرد: قاچاق لوازم یدکی قطعات خودروهای وارداتی را شامل می‌شود.


به گزارش خبرخودرو، معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ضمن بیان اقدامات انجام شده و مسیر پیش روی صمت به منظور ممانعت از ورود قطعات قاچاق به کشور اعلام کرد: قاچاق لوازم یدکی قطعات خودروهای وارداتی را شامل می‌شود.

امیر جعفرپور در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص مبحث قاچاق لوازم یدکی ناشی از کاهش واردات، کمبود و گرانی این محصول در بازار اظهار داشت: تولید لوازم یدکی در داخل به اندازه کافی انجام می‌شود و کمبودی در این بخش وجود ندارد.

وی افزود: قاچاق لوازم یدکی، قطعات موردنیاز خودروهای وارداتی را شامل می‌شود که البته نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این خودروها در داخل موظف به تامین این قطعات هستند.

معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: در ازای تولید داخلی قطعه، ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد البته خوشبختانه بسیاری از قطعات در حال حاضر در داخل کشور به تولید می‌رسد و منافع برخی افراد ایجاب می‌کند که علی رغم تولید داخلی، دست به واردات این نوع کالاها بزنند.

جعفرپور بیان کرد: مبارزه با قاچاق لوازم یدکی از وظایف ذاتی وزارت صمت نیست بلکه این امر در حیطه تکالیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از نمایندگانی از سوی وزارت صمت و سایر نهادها است که با همراهی مرزبانی و گمرک، ممانعت از ورود کالای قاچاق به داخل کشور به طور جدی دنبال می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر به منظور ساخت داخلی قطعات، حتی قطعات خودروهای وارداتی، برگزاری هشت میز تعمیق ساخت داخل از سوی وزارت صمت پیش‌بینی شده که تاکنون چهار میز آن به مرحله اجرا درآمده و چهار میز دیگر طی یک سال پیش رو برگزار خواهد شد.

معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با اشاره به اینکه تولید داخلی قطعات در مقایسه با واردات کم‌هزینه‌تر است، گفت: امیدواریم با برگزاری این میزها، تولید قطعات پرمصرف و قاچاق‌پذیر در داخل تا حد امکان محقق شود که در این صورت قاچاق این کالاها هیچگونه نفعی برای عاملین آن دربرندارد.

جعفرپور یادآور شد: در صورت تمایل صاحبان خودروهای وارداتی بر استفاده از قطعات اصلی، تامین آن بر عهده نمایندگی‌های خدمات فروش و پس از فروش خودروسازهای خارجی است که حسب مورد برای قطعاتی که امکان تولید مشابه آن در داخل وجود ندارد، پس از ارائه درخواست به وزارت صمت و بررسی آن توسط این وزارتخانه، مجوز واردات قطعه به تعداد معدود برای این خودروهای کم‌تیراژ صادر می‌شود.

وی در خصوص شناسه‌دار کردن لوازم یدکی موجود در بازار گفت: در حال حاضر 17 قلم کالا اعم از قطعات رینگ تایر، قطعات مرتبط با فرمان، انواع لنت ترمز و کلاچ شناسه‌دار شده‌اند، فرآیندها و دستورالعمل‌های این موضوع در راستای اجرای ماده 7، 12 و سایر مواد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده و تنها ثبت شناسه توسط برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان به دلیل منافع ناشی از عدم ثبت آن، کندی روند اجرا را به همراه داشته است.

معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت تاکید کرد: ثبت شناسه کالا از برنامه‌های جدی و اساسی وزارت صمت است که با فوریت همراه با برگزاری جلسات هفتگی در این خصوص، به ویژه برای 17 نوع کالایی که قاچاق‌پذیری بیشتری دارند، در حال انجام است. اقدامات فعلی به کاهش میزان قاچاق این کالاها هر چند اندک در مقایسه با سال‌های گذشته انجامیده که تلاش‌ها برای به حداقل رساندن آن ادامه دارد.

جعفرپور در پایان با تاکید بر اینکه همت واردکنندگان و تولیدکنندگان برای ثبت شناسه، موجب تسریع این امر خواهد شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگری و فشارهای وارده از سوی نهادهای دست اندرکار، ثبت شناسه در سامانه برای انواع لوازم یدکی در اسرع وقت عملیاتی شده و مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"