کد خبر: ۵۹۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

دنیای‌اقتصاد : قرعه‌کشی چهارمین مرحله از فروش فوق‌العاده ایران خودرو در شرایطی روز گذشته برگزار شد که در این مرحله به‌رغم کاهش تعداد محصولات عرضه‌شده و همچنین کاهش تنوع محصولات، شاهد حضور بیش از ۲ میلیون متقاضی بودیم.

غول آبی جاده مخصوص برای چهارمین فروش فوق‌العاده خود اقدام به فروش سه‌محصول با تیراژ هشت هزار دستگاهی کرد. اما در سه فروش فوق‌العاده پیشین وضعیت تعداد محصولات و تنوع محصولات عرضه‌شده به چه صورت بود؟ در اولین مرحله از فروش فوق‌العاده که همزمان با عید فطر در خرداد ماه امسال برگزار شد، ایران خودرویی‌ها ۱۵ هزار دستگاه خودرو را در قالب ۴ محصول عرضه کردند. از آنجا که این اولین مرحله از فروش فوق‌العاده بود، نزدیک به ۵ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند. اما مرحله دوم فروش فوق‌العاده که در مرداد ماه ۹۹ برگزار شد با افت تقاضا روبه‌رو بود؛ به‌طوری‌که این مرحله نزدیک به یک میلیون متقاضی برای ۱۴ هزار خودروی عرضه شده ثبت نام کردند. اصلی‌ترین دلیل برای حضور اندک متقاضیان به نسبت مرحله اول، شرط نداشتن پلاک فعال در خانواده بود. مدیران ایران خودرو در دومین مرحله از فروش فوق‌العاده ۵ محصول را از میان محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود انتخاب کردند؛ اما سومین فروش فوق‌العاده با حذف شرط پلاک فعال در خانواده بار دیگر شاهد حضور گسترده متقاضیان بود. در سومین فروش فوق‌العاده ایران خودرو بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای در اختیار گرفتن ۱۶ هزار دستگاه محصول عرضه‌شده بخت خود را آزمودند. در این مرحله از فروش نیز ۵ محصول عرضه شد.

حال به دور چهارم فروش فوق‌العاده بازمی‌گردیم که روز گذشته اسامی منتخبان آن اعلام شد. آنچه مشخص است عرضه دو محصول جدید می‌تواند اولین دلیل برای حضور گسترده متقاضیان در این مرحله از فروش فوق‌العاده ایران خودرو باشد. مدیران ایران خودرو عرضه دو محصول جدید دنا پلاس و سمند سورن پلاس را برای این مرحله از فروش فوق‌العاده در نظر گرفته بودند.

از آنجا که این محصولات هنوز به بازار عرضه نشده‌اند، به نظر می‌رسد فاصله قیمتی زیادی با بازار داشته باشند که همین امر وسوسه خرید این خودرو را افزایش می‌دهد. در کنار مساله یادشده شرایط فعلی بازار خودرو نیز بار دیگر حضور در طرح‌های فروش فوق‌العاده را بیش از گذشته توجیه‌پذیر می‌کند.

در حال حاضر شاهد انفجار قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم و کف قیمت خودرو نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان شده است.

در این شرایط مصرف‌کننده واقعی که دستش از محصولات موجود در بازار کوتاه است ترجیح می‌دهد بخت خود را در طرح‌های فروش فوق‌العاده بیازماید. از طرف دیگر آن دسته از دارندگان سرمایه‌های سرگردان نیز که شرایط حضور در طرح فروش فوق‌العاده دارند، برای حفظ سرمایه خود و همچنین استفاده از فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه در فروش‌های فوق‌العاده شرکت می‌کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"