کد خبر: ۵۹۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

خبرگزاری ایسنا: در فاصله كمتر از يك هفته از راي اعتماد و انتصاب عليرضا رزم‌حسيني به عنوان وزير جديد صنعت، معدن و تجارت بازار خودرو شرايط تازه‌اي را تجربه مي‌كند كه رسيدن قيمت پرايد به عنوان ارزان‌ترين خودرو در بازار ايران به ۱۳۰ ميليون تومان از ابتدايي‌ترين آنهاست.

قيمت پرايد صفر كيلومتر مدل SE۱۵۱ كه به عنوان «كف قيمت خودرو» در بازار امروز توسط فعالان و معامله‌گران در نظر گرفته مي‌شود، در ابتداي سال ۹۸ معادل ۴۱.۴ ميليون تومان و در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ حدود ۴۵ ميليون تومان بوده و با اين حساب، در فاصله 6 ماه، قيمت پرايد، حدود 200 درصد رشد كرده است. اين در حالي است كه قيمت پرايد هاچ‌بك كه در ميان محصولات اسپرت جوان‌پسند قرار دارد ‌به 158 ميليون تومان نيز رسيده است. برخي فعالان بازار مي‌گويند دليل بالا رفتن قيمت پرايد به توقف توليد اين خودرو برمي‌گردد. از ابتداي سال ۱۳۹۹ كه خبر توقف توليد پرايد منتشر شد فضاسازي و نقش‌آفريني واسطه‌هاي بازار پس از توقف توليد به عنوان عامل افزايش غيرمنطقي قيمت اين خودرو در بازار آزاد عنوان شد، جالب اينكه كارشناسان اين حوزه معتقدند در همه كشورها زماني كه توليد يك محصول به دليل فناوري قديمي متوقف مي‌شود، ميزان استفاده و در نتيجه قيمت آن كاهش پيدا مي‌كند اما در ايران برعكس اين موضوع رخ مي‌دهد و حتي طرف تقاضا‌، براي خريد خودرو در قرعه‌كشي شركت مي‌كند يا در «صف» منتظر مي‌ماند.

در اين ميان به دليل افزايش ساعتي قيمت خودرو و كاهش قدرت خريد مردم، بازار قفل شده و خريد و فروش مگر در موارد ضروري صورت نمي‌گيرد، قيمت‌ها روزانه و به صورت ميليوني در حال افزايش است تا جايي كه تنها در كمتر از 10 روز قيمت خودروهاي ساخت داخل بيش از 10 ميليون تومان گران شده است. نكته عجيب ماجرا اين است كه سازمان حمايت در اين شرايط سكوت كرده و حتي سازمان تعزيرات حكومتي نيز خود را متولي برخورد با متخلفين نمي‌داند.

سازمان تعزيرات حكومتي معتقد است «معيار قيمتي براي خودرو اعلام نشده و همين امر كار را در برخورد با دلالان كه قيمت‌هاي بالايي را در انواع محصولات اعمال مي‌كنند، سخت‌تر كرده است.» در عين حال، وزارت «صمت» نيز برنامه‌اي براي مديريت بازار خودرو در دست اجرا ندارد و به نوعي بازار به حال خود «رها» شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از رایگان شدن اینترنت دانشگاه‌ها برای بهره‌مندی بهتر از آموزش‌های مجازی تا ۲ هفته آینده خبر داد.

علی خاکی صدیق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره عملیاتی شدن اینترنت رایگان دانشگاه ها، اظهار داشت: اطلاعات دانشگاه ها برای رایگان شدن اینترنت آنها، در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس آخرین پیگیری های معاونت آموزشی وزارت علوم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ۲ تا ۳ روز آینده سامانه ای برای بارگذاری آی پی دانشگاه ها به منظور دریافت اینترنت رایگان راه اندازی می کند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: این سامانه هیچ ارتباط با بخش آموزش های الکترونیکی دانشگاه ها ندارد و فقط به منظور دریافت اطلاعات دانشگاه ها است.

خاکی صدیق با بیان اینکه اینترنت دانشگاه ها هنوز رایگان نشده است، اعلام کرد که دانشگاه ها تا ۲ دو هفته آینده از اینترنت رایگان بهره مند می شوند.

وی پیش از این به ایرنا گفته بود که ۱۰۰ درصد دانشگاه های دولتی تحت پوشش آموزش های الکترونیکی قرار گرفته اند.

ادامه برگزاری مصاحبه‌های کنکور دکتری

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین با بیان اینکه مصاحبه های کنکور دکتری در دانشگاه ها تعطیل نشده است، ادامه داد: فرایند مصاحبه با داوطلبان کنکور دکتری به صورت مجازی در حال انجام است و فعالیت الکترونیک دانشگاه ها تعطیل نمی شود.

خاکی صدیق گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه ها بخشی از فعالیت ها را که مربوط به کارگاه ها، آزمایشگاه ها و پژوهش است و نیاز به حضور فیزیکی دارد، تعطیل کرده اند.

به گفته این مسوول وزارت علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم یک ماه قبل با ابلاغ بخشنامه ای به دانشگاه ها اعلام کرد که همه مصاحبه های کنکور دکتری مجازی باشند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه ها تا ۲۰ مهرماه جاری مهلت دارند با داوطلبان دعوت شده، مصاحبه مجازی داشته باشند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"