کد خبر: ۵۹۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران از لزوم نظارت سازمان های مربوطه بر حذف کاتالیست های تقلبی سخن گفت.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران از لزوم نظارت سازمان های مربوطه بر حذف کاتالیست های تقلبی سخن گفت.

سید علی میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بیان کرد:متاسفانه مدتی است که شاهد نصب کاتالیست بدون روکش در داخل اگزوز توسط برخی از اگزوزسازان و همچنین پدیده کاتالیست اجاره ای هنگام معاینه فنی هستیم که این موضوع نیازمند نظارت های پلیس، سازمان محیط زیست و وزارت صمت است. به همین دلیل از یک طرف این موضوع را با سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح کردیم و طی جلساتی که با این سازمان داشتیم مقرر شد با همکاری پژوهشگاه مهندسی شیمی ایران کاتالیست های مستعمل مورد بررسی قرار بگیرند و از سوی دیگر از طریق تعاملاتی که با وزارت صمت داشتیم نحوه واردات کاتالیست و واش کوت تشریح شده اما با توجه به اینکه نظارت بر کاتالیست خودرو مقوله سنگینی است نیازمند همکاری همه جانبه نهاد های نظارتی است.

وی در ادامه به راه های تشخیص کاتالیست تقلبی و اصلی اشاره کرد و گفت: به لحاظ ظاهری تفاوتی میان کاتالیست اصلی و تقلبی وجود ندارد اما کاتالیست اصلی دارای فلزات گرانبهایی است که در کاتالیست معیوب این فلزات کمتر به کار گرفته شده و در نتیجه موجب کاهش طول عمر کاتالیست می شود. بنابراین برای تشخیص کاتالیست تقلبی از کاتالیست اصلی باید آن را در آزمایشگاه تست کرد. از تفاوت های قیمتی میان کاتالیست ها نیز می توان متوجه اصلی یا تقلبی بودن کاتالیست شد چرا که کاتالیست های اصل دارای قیمت بالایی هستند..همچنین راه های دیگری وجود دارد که پلیس می تواند کارآیی کاتالیست را مورد بررسی قرار دهد.

دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران با انتقاد از عدم به کارگیری کاتالیست در موتورسیکلت ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موتورسیکلت های دارای آلایندگی بسیاری هستند نصب کاتالیست روی آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است اما متاسفانه بسیاری از موتورسیکلت ها کاتالیست ندارند و به شدت پیگیر این موضوع هستیم تا موتورسیکلت سازان هنگام تولید موتورسیکلت اقدام به نصب کاتالیست کنند اما متاسفانه پیشرفت کار ضعیف است. این در حالی است که در خارج از کشور هر وسیله نقلیه ای هنگام تخلف ابتدا از نظر آلایندگی بررسی می شود اما در کشور ما معاینه فنی سالی یک مرتبه انجام می شود که کافی نیست.

میرمحمدی اظهار داشت: سه تولید کننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با نصب لیبل روی محصولات خود کیفیت کاتالیست را تضمین می کنند. بنابراین یکی از راه های جلوگیری از ورود کاتالیست های تقلبی به بازار نصب برچسب شرکت تولید کننده است که با این عمل تضمین کاتالیست با خود تولید کننده خواهد بود زیرا کاتالیست تولید شده توسط این سه شرکت دارای حافظه کامپیوتری و شناسنامه هستند که در صورت بروز مشکل می توان به راحتی آن را حل کرد.

دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران درباره اینکه یکی از دلایل افزایش خودروهای ناقص دپو شدن تعدادی کاتالیست در گمرک بوده، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید کاتالیست در کشور ما مازاد بر مصرف بوده و تولید کننده با یک سوم ظرفیت اقدام به تولید می کند، جای تعجب دارد که خودروسازان کاتالیست را از خارج وارد می کنند و حتی یکی از خودروسازان علی رغم عدم دریافت تاییدیه از سوی انجمن تولیدکنندگان کاتالیست اقدام به واردات کرده و این امر خلاف قانون بوده چرا که واردات کاتالیست از سال 97 ممنوع شده است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"