کد خبر: ۵۹۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به بررسی همه جانبه خودروهای گازسوز پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به بررسی همه جانبه خودروهای گازسوز پرداخت.

جواد مرزبان راد در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت:فرآیند تبدیل خودروهای گازسوز به دو شکل کارگاهی و کارخانه ای انجام می شود. هنگام تولید خودروهای دو گانه سوز در کارخانه خشکی گاز در طراحی موتور خودرو لحاظ می شود اما هنگام فرآیند تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در کارگاه ها این امکان وجود نداشته و به همین دلیل موتور خودرو خشک کار کرده و به مرور زمان فرسوده شده و تولید صدا می کند و این امر موجب افزایش هزینه های مازاد برای مالک خودرو می شود. بنابراین عمر موتور خودروهای دو گانه سوز در تولید کارخانه ای بیشتر از فرآیند تبدیل آنها در کارگاه است.

وی در ادامه با اشاره به ایمنی خودروهای دوگانه سوز بیان کرد: با توجه به اینکه خودروهای دو گانه سوز از سوخت سی ان جی استفاده می کنند، نصب کپسول گاز در صندوق عقب خودرو و فشار ناشی از گاز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند ضمن اینکه در صورت انفجار کپسول صدمات جانی نیز به وجود خواهد آمد. بنابراین خودروهای گازسوز باید از لحاظ ایمنی بیش از خودروهای بنزین سوز مورد توجه قرار گرفته و معاینه فنی آنها به درستی انجام شود زیرا در صورت تصادف از قسمت عقب و نشتی گاز امکان بروز حوادث ناگوار وجود خواهد داشت.

این کارشناس حوزه خودرو ضمن اشاره به مزایای خودروهای دوگانه سوز گفت: اگر خودرو گازسوز دارای تنظیمات درستی باشد طبعا آلایندگی کمتری نسبت خودرو بنزینی تولید می کند اما در صورت عدم تنظیمات، آلایندگی آنها همانند خودرو بنزینی است. لذا یک خودرو گازسوز باید حتما مورد بازرسی و تست های دوره ای قرار بگیرد تا از تنظیمات و سلامت آن اطمینان حاصل کرد و در مجموع می توان گفت با توجه به اینکه کشور ما دارای منابع گاز طبیعی است، استفاده از سوخت سی ان جی به جای بنزین به لحاظ اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده بهتر است که خودروسازان اقدام به تولید خودروهای گازسوز در کارخانه کنند زیرا از تمهیدات لازم برای طراحی موتور این نوع خودروها مطلع هستند و خودرو گازسوز بازدهی لازم را خواهد داشت.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"