|
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به محدودیتهای داخلی و بینالمللی در اعمال استاندارد یورو 5 به ویژه برای خودروهای اتومات و گازسوز درخواست ارائه مجوز شمارهگذاری خودروهای آماده تحویل خودروسازان را مطرح کرد.
احمد نعمتبخش در گفتگو با خبرنگار
خبرخودرو در خصوص چالشهای خودروسازان در تولید قطعات الکترونیک و راهکارهای رفع
این چالشها اظهار داشت: تولید و تامین قطعات الکترونیک و برخی نرمافزارهای خودرو
در داخل کشور وابسته به واردات است.
وی با بیان اینکه امکان ارتقای استاندارد
خودروهای تولیدی به یورو 5 در حال حاضر وجود ندارد، گفت: انجمن خودروسازان ایران در
سال گذشته با ارسال یک نامه به دولت، هشدارهای لازم در خصوص مشکلات اجرای
استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 99 و دلایل آن را مطرح نموده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به
فقدان زیرساخت توزیع سراسری بنزین یورو 5 به عنوان یکی از مشکلات ارتقای استاندارد
خودروها و همچنین عدم توان داخلی اعمال
این مصوبه به ویژه برای خودروهای اتومات و گازسوز اشاره کرد و اذعان داشت: ارتقای
استاندارد خودروهای اتوماتیک به یورو 5 در داخل کشور امکانپذیر نیست زیرا
تکنولوژی موردنیاز آن در اختیار شرکتهای سازنده خارجی است و با امتناع این شرکتها
از همکاری در حوزه نرمافزاری و سختافزاری با خودروسازان داخلی به منظور نیل به
استاندارد یورو 5 مواجه هستیم.
نعمتبخش ضمن اشاره به اختلاف قیمت قابل
توجه میان کاتالیست خودروهایی با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تصریح کرد: قطعه کاتالیست
متشکل از فلزات گرانبها (PGM) است که معادن آن فقط در کشورهای آفریقای جنوبی و روسیه وجود
داشته و وارداتی است و اختلاف قیمت کاتالیست یورو 4 با یورو 5 حدود 200 یورو است و در صورتی که این خودروها از سوخت یورو 5
استفاده نکنند، عمر کاتالیست آنها به کمتر از 50 درصد کاهش مییابد؛ ضمن اینکه ارتقای
استاندارد یورو 5 منوط به توزیع سراسری سوخت یورو 5 و رفع تحریمها است؛ بر همین
اساس اصلاح این مقرره در سال 98 مطرح شد اما متاسفانه اقدامی در این راستا از سوی
دولت صورت نگرفت.
وی در ادامه متذکر شد: در حال حاضر حدود
6 هزار دستگاه خودروی ساندرو تولید داخل شرکت پارس خودرو و 2 هزار و 500 دستگاه
وانت زامیاد آماده تحویل وجود دارد که متقاضیان آن تکمیل وجه کرده و به دلیل
استاندارد یورو 4 شمارهگذاری نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اصرار
سازمان محیط زیست بر اعمال استاندارد یورو 5 برای این خودروها و عدم توان
خودروسازان در اجرای آن را به عنوان دلیل عدم تحویل این خودروها به مشتریان یاد
کرد و گفت: سازمان محیط زیست مجوز شمارهگذاری این خودروها را صادر نمیکند در حالی
که سوخت یورو 5 نیز در سراسر کشور توزیع نشده است؛ ضمن اینکه مشخصا وانت زامیاد از
لحاظ خروجی اگزوز، استاندارد یورو 5 را پاس نموده اما تکنولوژی کالیبراسیون EOBD در کشور وجود ندارد.
نعمتبخش ضمن ابراز تاسف از عدم توجه
دولت به این مشکلات آن هم در شرایط تحریم و مواجهه کشور با یک جنگ تمام عیار
اقتصادی علی رغم هشدار انجمن خودروسازان ایران گفت: روزانه بر قیمت این خودروها
افزوده میشود و بدین ترتیب با دست خود به بازار آشفته خودرو دامن میزنیم.
وی با بیان اینکه مصوبه سازمان محیط زیست
در شرایط اضطراری فعلی کشور قابلیت اجرایی ندارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه
علاوه بر محدودیتهای بینالمللی، محدودیتهای داخلی نیز تکلیف مالایطاق ایجاد میکند،
لذا درخواست انجمن خودروسازان ایران، تعلیق موقت اجرای مصوبه یورو 5 برای این گونه
خودروها و شمارهگذاری آنهاست.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان با
بیان اینکه مشکل کشور در حال حاضر اختلاف آلایندگی خودروهای یورو 4 و یورو 5 نیست
بلکه آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق موجود در هوا است که ارتباطی نیز با سوخت بنزین
ندارد، خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروز سال جاری نیز که تردد خودروها کاهش یافته و
یا حتی متوقف شده بود، هوای شهر تهران آلوده شناخته شد که عامل آن ریزگردها، سایش
لاستیک با زمین به ویژه به دلیل تردد خودروهای دیزلی و دودکش منازل است.