کد خبر: ۵۹۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن تاکید بر تداوم چالش‌های قطعه‌سازان در تامین ورق فولادی از بورس به بیان دلایل بروز این وضعیت پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن تاکید بر تداوم چالش‌های قطعه‌سازان در تامین ورق فولادی از بورس به بیان دلایل بروز این وضعیت پرداخت.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص نحوه تامین و وضعیت خرید مواد اولیه از بورس با تاکید بر مشکل تامین ورق فولادی اظهار داشت: متاسفانه همچنان افت و خیز در بحث تامین مواد اولیه قطعه‌سازان از بورس ادامه دارد که اصلی‌ترین علت آن را می‌توان در میزان ناکافی عرضه ورق فولادی در بازار سرمایه یا ابطال معاملات جستجو کرد.

وی مشکل عمده قطعه‌سازان را در حال حاضر منفک از موضوع افزایش چند درصدی مداوم و دلخواه قیمت مواد اولیه از سوی فولادی‌ها از جمله فولاد مبارکه، عدم عرضه مناسب دانست و گفت: کارگزاری‌ها به عنوان برنده اصلی این وضعیت، متعاقب خرید اقدام به توزیع نهاده‌های تولید با قیمت آزاد در بازار می‌نمایند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص تاثیر فعالیت‌های واسطه‌گری بر تامین مواد اولیه از بورس ادامه داد: این عرصه توسط شرکت‌های کارگزاری و دلالی مدیریت می‌شود و علت این امر خرید مواد با مقدار زیاد و عرضه به بازار با قیمت‌های دلخواه از سوی این شرکت‌ها است به نحوی که در واقع واسطه‌‌ها و کارگزاران تعیین‌کننده قیمت مواد اولیه هستند.

بیگلو در خصوص راهکار بهبود وضعیت تامین مواد اولیه تصریح کرد: در بدو امر می‌بایست نسبت به ارائه مواد اولیه به تولیدکنندگان قطعه و خودرو در سیستم مچینگ و مطابق با تعاریف مندرج در سامانه بهین‌یاب برای شرکت‌ها با قیمت تمام شده و همراه با سود متعارف و نه با نرخ کشف شده در بازار بورس که بر اساس دلار است، اقدام نمود و در نهایت عرضه مازاد بر نیاز در بورس کالا با هدف صادرات یا فروش به مصرف‌کنندگان عادی در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اداره وزارت صمت توسط سرپرست این مجموعه در یک مدت زمان طولانی به بیان مشکل انسداد سیستم مچینگ و ایجاد وقفه در خرید مواد اولیه با بهانه‌های مختلف پرداخت و افزود: البته این وضعیت در گذشته نیز وجود داشته که به نظر می‌رسد، حاکی از اختیارات گسترده‌ و توان شرکت‌های فولادسازی در انسداد این سیستم باشد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو ارائه شده از سوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: این طرح در مجموع، طرح خوبی است اما نگرش و رویکرد آن در جهت بازار، مدیریت بازار و واردات است به این معنا که کمترین نگاه به بخش تولید و عرضه در آن گنجانده شده، بنابراین به نظر می‌رسد بیشتر نگاه تجاری غالب باشد تا توجه به بخش تولید.

بیگلو با اشاره به تاکید یک ساله انجمن سازندگان قطعه‌ و همچنین پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر ورود خودرو به بورس کالا همانند معاملات مواد اولیه در این بازار گفت: فروش خودرو در بورس کالا نیازمند وجود سازوکارها و زیرساخت‌ها است که به نظر می‌رسد در حال حاضر شرایط اجرای این طرح فراهم است.

وی ضمن اشاره به اهمیت عرضه خودرو در بورس به ارائه تمهیداتی در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و توجه به دستمزدها تاکید کرد و افزود: این طرح به آرامش بازار و شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌انجامد و علاوه بر آن به کاهش قیمت خودرو در بازار می‌انجامد اما متاسفانه افزایش قیمت خودرو در بورس با میزان درآمد مصرف‌کننده و قدرت خرید این قشر مطابقت ندارد.

بیگلو در خصوص بندی از طرح ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان سهامداری شرکت‌های قطعه‌سازی بیان کرد: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های قطعه‌ساز میزانی از سهام خود را در بورس عرضه نموده‌اند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی متعلق به بخش خصوصی است الزام آنها به حضور در بورس امکان‌پذیر نیست و ورود در این حوزه بستگی به صلاحدید و وضعیت مالی این شرکت‌ها دارد و بر همین اساس است که بنده محور اصلی طرح ارائه شده از سوی کمیسیون صنایع مجلس را مباحث بازرگانی و مرتبط با بازار می‌دانم.



اخبار مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"