کد خبر: ۵۹۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
وضعیت ایفای تعهدات و برنامه‌های آتی فروش خودروسازان
به گزارش خبرخودرو، رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت به بیان میزان تعهدات معوقه و جاری دو شرکت بزرگ خودروسازی و جزئیات اجرای طرح‌های آتی این شرکت‌ها پرداخت.


به گزارش خبرخودرو، رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت به بیان میزان تعهدات معوقه و جاری دو شرکت بزرگ خودروسازی و جزئیات اجرای طرح‌های آتی این شرکت‌ها پرداخت.

سهیل معمارباشی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص مجموع تعهدات دو شرکت بزرگ خودروساز و میزان خودروهای تحویلی و معوقه به اختصاص 80 درصدی خودروهای تحویلی به تعهدات معوق اشاره کرد و اظهار داشت: مجموع تعهدات خودروسازان در حال حاضر 747 هزار دستگاه است که با کاهش 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

وی در خصوص میزان تعهدات معوق خودروسازان گفت: خودروسازان در سال گذشته در همین زمان 447 هزار دستگاه تعهد معوق داشتند که امروز این تعهدات معوق به 108 هزار دستگاه رسیده که بیانگر کاهش 75 درصدی معوقات است.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ضمن تفکیک تعهدات دو شرکت بزرگ خودروساز به تعهد 366 هزار دستگاهی شرکت ایران خودرو در حال حاضر اشاره کرد و افزود: نسبت به مجموع تعهدات این شرکت، 38 هزار و 900 دستگاه تعهد معوق بوده اما نکته حائز اهمیت این است که معوقات این خودروسازی در حال حاضر 79 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

معمارباشی مجموع تعهدات شرکت سایپا را 381 هزار دستگاه و همراه با کاهش 8 درصدی در مقایسه با سال گذشته دانست و تصریح کرد: تعهدات معوق این شرکت نیز با 75 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 69 هزار دستگاه رسیده است.

به گفته وی اختصاص 80 درصدی خودروهای تحویلی به معوقات موجب مدیریت مناسب تعهدات شده و با این موضوع که اغلب مشتریان موفق به دریافت خودروهای ثبت‌نامی خود شده‌اند، همراه بوده است.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در خصوص چگونگی اجرای طرح‌های جدید فروش فوق‌العاده خودروسازان در صورتی که اجرای آن منوط به ایفای تعهدات قبلی شده است، گفت: در جلسه گذشته کمیته خودرو مجوز لازم مبنی بر اجرای فروش فوق العاده در شش ماهه دوم سال جاری صادر گردید و بر همین اساس شرکت‌های خودروساز برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم می‌نمایند که تحویل 152 هزار دستگاه تا پایان سال بر اساس طرح‌های فروش فوق‌العاده عملیاتی گردد.

معمارباشی در خصوص نحوه اجرای فروش فوق‌العاده خودروسازان توضیح داد: این طرح‌ها می‌بایست حداقل هر دو هفته یک بار از سوی خودروسازان اجرایی شود و با توجه به اینکه این شرکت‌ها در حال حاضر تعهدات خود از فروش فوق‌العاده قبلی را ایفا نموده‌اند، می‌توانند نسبت به اجرای طرح‌های جدید اقدام نمایند.

وی یادآور شد: شرکت ایران خودرو در حال حاضر تاکنون نسبت به فروش 129 هزار دستگاه به صورت فوق‌العاده اقدام کرده که از مرحله اول 15هزار دستگاهی، 14 هزار و 939 دستگاه ایفای تعهد شده و از مرحله دوم 14 هزار دستگاهی، تا روز پنجشنبه 20 شهریور ماه سال جاری نسبت به تحویل 12 هزار و 182 دستگاه اقدام نموده است.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت ادامه داد: شرکت سایپا نیز از 10 هزار دستگاه، 7 هزار و 745 دستگاه را به فروش رسانده بود که از این میزان 7 هزار و 346 دستگاه را تحویل داده که اختلاف حاصله بیشتر مربوط به فرآیند زمان تجاری‌سازی شدن خودرو تا زمان تحویل به مشتری است.

معمارباشی گفت: پس از تجاری شدن یک تعهد، اطلاعات احراز محل سکونت مشتری توسط وی به خودروساز ارائه می‌شود و پس از ارسال این اطلاعات از سوی خودروساز به پلیس راهور ناجا، نسبت به صدور پلاک الکترونیکی از سوی پلیس راهور اقدام می‌گردد و در ادامه پلاک فیزیکی خودروها صادر و تحویل خودروساز می‌شود و بدین ترتیب حمل خودرو توسط خودروساز به محل سکونت مشتری امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در خصوص طرح‌های فروش آتی خودروسازان تصریح کرد: طی شش ماهه دوم سال جاری تعدادی طرح‌های فروش فوق‌العاده مبنی بر تعهد 152 هزار دستگاهی و طرح‌های پیش فروش و مشارکت در تولید با توجه به ظرفیت خودروسازان اجرایی خواهد شد که زمان تحویل در یک مرحله از طرح‌های پیش فروش 4 تا 12 ماه و در مرحله بعدی موعد تحویل 12 تا 24 ماه مقرر گردیده که به طور قطع به موقع تحویل مشتریان خواهد شد.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت همچنین در خصوص عوامل افزایش قیمت خودرو از جمله سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی و کاهش ارزش پول گفت: اقتصاد کلان کشور، شاخص‌های کلان اقتصادی و انتظارات تورمی موجود در کشور شرایط را به گونه‌ای پیش برده که بازارهای پیش رو از جمله بازار ارز با روند صعودی افزایش نرخ مواجه بوده که همین عامل بازارهای دیگر از جمله خودرو را که در حال حاضر متاسفانه تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده، تحت تاثیر قرار داده است.

معمارباشی با تاکید بر اینکه بخش عمده چالش‌های موجود در بازار خودرو ناشی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور است، بیان کرد: انتظار ما از بانک مرکزی این است که با وجود مواجهه با مشکلاتی در تامین و تخصیص ارز، همکاری بیشتری با وزارت صمت داشته باشد تا ایفای تعهدات به مصرف‌کنندگان تسهیل و میسر گردد.

وی در ادامه به فعالیت کمیته مشترک ارزی و شناسایی اولویت‌ها در این کمیته از سوی وزارت صمت و اجرای آن توسط بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: ترتیب اولویت‌ها در سامانه به ثبت رسیده و تاکنون شاهد همراهی و همکاری بانک مرکزی در خصوص تامین برخی از قطعات و کالاهای موجود در گمرک و یا قطعات بحرانی خطوط تولید شرکت‌های خودروساز بوده‌ایم که امیدواریم در آینده نیز تداوم داشته و افزایش یابد.

رئیس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در خصوص احتمال کاهش تقاضای واقعی متاثر از فزایش هر سه ماه یک بار قیمت خودرو و راهکارهای آن تصریح کرد: اگر قیمت خودروسازان منطقی شود، به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور، می‌بایست روش‌های متنوع فروش به منظور بازاریابی از جمله فروش اقساطی و شرایطی همانند گذشته در دستور کار خودروسازان قرار گیرد زیرا اطمینان می‌دهم، با افت تقاضا مواجه خواهیم شد اما این موضوع نمی‌تواند عاملی برای عدم پیگیری منطقی‌سازی قیمت خودرو از سوی خودروسازان و فروش با قیمتی پایین تر از بهای تمام شده باشد.

معمارباشی با اشاره به شواهدی مبنی بر کاهش تقاضا در طرح‌های فروش فعلی گفـت: در مراحل بعدی طرح‌های فروش که اخیرا اجرایی گردید، متوسط تقاضا برای هر خودرو از 400 نفر به 30 نفر رسیده چنانکه این روند کاهشی در طرح اخیر شرکت سایپا نیز مشاهده شد به گونه‌ای که میزان تقاضای متوسط در برخی از خودروها به 5 تا 6 نفر منتهی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌های مجموعه وزارت صمت، سازمان حمایت و خودروسازان و کمیته خودرو بر این است که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و بر همین اساس هر محدودیتی که در تحقق این هدف موثر باشد، پیش‌بینی و به تصویب رسیده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است و در عین حال پیشنهادات جدید نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"