کد خبر: ۵۹۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن تاکید بر وضع قوانین تسهیل‌کننده امور گمرکی گفت: وجود قوانین دست و پاگیر و متناقض با رشد تولید، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی ناامن نموده است.
تسهیل ترخیص قطعات از گمرک نیازمند ثبات و شفافیت قوانین است


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن تاکید بر وضع قوانین تسهیل‌کننده امور گمرکی گفت: وجود قوانین دست و پاگیر و متناقض با رشد تولید، فضا را برای فعالیت بخش خصوصی ناامن نموده است.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص قطعات دپو شده در گمرک عمده مشکلات را به تصمیم‌سازان در دولت، بانک مرکزی و گمرک مرتبط دانست و ضمن اشاره به شرایط کشور در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: صنعت خودرو و قطعه ایران نخستین بخشی بود که مورد تحریم آمریکا قرار گرفت و بدین ترتیب اعمال فشار بر شرکت‌های طرف قرارداد با خودروسازان به قطع همکاری این شرکا با صنعت استراتژیک ایران منجر شد.

وی همچنین با اشاره به موضوع سوئیفت و انسداد تبادلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌ها گفت: تولید، خلاقیت، کارآفرینی، مدیریت جهادی، نگرش جهادی، مقاومت اقتصادی، رونق تولید و جهش تولید همگی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و می‌بایست در جهت تبدیل این شعائر به شعور حرکت کرد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با توجه به اینکه در حال حاضر با جنگ اقتصادی مواجه هستیم در خصوص مشکلات ترخیص قطعات به بهانه‌های غیرمنطقی اشاره کرد و افزود: یکی از موانع در شرایط جنگ اقتصادی، نظارت حدود 19 ارگان بر گمرک طبق گفته‌های مسئولان این بخش است.

رضایی بیان کرد: در گذشته اشکالاتی در خصوص پرداخت وجوه معاملات تجاری بین‌المللی از طریق ال سی و سند ارسال پول رسمی از طریق بانک وجود داشت، اما در حال حاضر مشکل اصلی فقدان قانون است.

وی با بیان اینکه فضای کسب وکار در حال حاضر مسموم است، توضیح داد: بستر فعالیت به ویژه برای بخش خصوصی به دلیل وجود قوانین دست و پاگیر امن نیست و علاوه بر آن، قوانین موجود متناقض با توسعه تولید هستند و زمینه توقف تولید را فراهم کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با انتقاد از فروش محصولات داخلی با قیمت دلار و انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان بر مبنای ریال گفت: مواد اولیه داخلی با نرخ فوب خلیج فارس با کسر 5 درصد به قطعه‌سازان به فروش می‌رسد و علاوه بر آن فروش قطعه به خودروسازان با نرخ دلار بهمن ماه سال گذشته و بر مبنای ارز 10 هزار تومانی صورت می‌گیرد در حالی که اکنون با نرخ 25 هزار تومانی محاسبه می‌شود.

رضایی با اشاره به ضعف قوانین در گمرک بیان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان گمرک در حال حاضر 3 میلیون تن کالا که بخشی از آن متعلق به قطعه‌سازان و خودروسازان است، در این بخش دپو گردیده است.

وی با بیان این مطلب که گمرک کشور نیاز به وضع قوانین تسهیل‌کننده دارد، به تغییر مکرر قوانین بانکی اشاره کرد و گفت: بیشتر کالاهای دپو شده در گمرک متروکه شده‌ و مترصد اقدام به حراج است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن انتقاد از نظارت ارگان‌های متعدد بر گمرک، پیشنهاد اعطای مجوز ترخیص قطعاتی که هزینه گمرکی آنها پرداخت شده به عنوان جایگزین این نظارت‌های دست و پاگیر و سپس پیگیری این موضوع که مواد اولیه و ماشین‌آلات ترخیص شده در کدام بخش مورد استفاده قرار گرفته را مطرح کرد و گفت: ترخیص قطعات، تکمیل خودروهای ناقص موجود در کف کارخانجات، فروش و تامین نقدینگی خودروسازان و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را میسر می‌سازد.

رضایی با اشاره به بروکراسی‌های اداری و مراجعات مکرر به منظور ثبت سفارشات از عدم ثبات قوانین از جمله در حیطه تخصیص ارز آزاد، صادراتی یا نیمایی گلایه کرد و گفت: در حال حاضر علی‌رغم اعلام تعلق ارز نیمایی به قطعه‌سازان تاکنون این اتفاق رخ نداده و موضوع فقدان شفافیت و عدم تخصیص به موقع این نوع ارز، مشکلاتی را برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: قطعه‌سازان به دلیل انعقاد قرارداد با خودروسازان، مکلف به تحویل کالای مورد قرارداد و خودروسازان نیز بر اساس پیش فروش محصولات خود متعهد به تحویل کالا به مصرف‌کننده در موعد مقرر هستند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه در حال حاضر درصد اندکی از محصولات مشمول وابستگی ارزی می‌شوند به لزوم ایجاد قوانین شفاف و یکنواخت در حوزه تخصیص ارز اشاره کرد و افزود: قطعه‌سازانی هستند که با فروش ملک شخصی، اقدام به واردات مواد اولیه، ساخت و تحویل قطعه می‌نمایند و یک نوع بلاتکلیفی در میان دست اندرکاران این بخش موج می‌زند.

رضایی در خصوص انواع قطعات دپو شده گفت: پژو 405 و پراید که از چرخه تولید خارج گردیده و در حال حاضر 4 پروژه در حال اجرا است و بنده طی درخواستی از سرپرست سابق صمت کمک به قطعه‌سازان در راستای افزایش تولید مبنی بر تثبیت قیمت مواد اولیه داخلی را مطرح نمودم.

وی ضمن پذیرش قرارگیری کشور در شرایط تحریم با اشاره به اقدامات قطعه‌سازان در راستای کاهش هزینه تولید، افزایش بهره‌وری، اصلاح فرآیندها و رعایت کیفیت گفت: پروژه‌ ساخت خودروهایی نظیر شاهین و k132 با حداقل وابستگی خارجی آغاز شده به نحوی که داخلی‌سازی قطعات آن تا میزانی بیش از 70 درصد توسط قطعه‌سازان و با کمک خودروسازان انجام گرفته است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همچنین به دانش فنی و تکنولوژی موردنیاز برای ساخت برخی از قطعات این خودروها اشاره کرد و گفت: این قطعات در حد پروژه در حال حاضر در داخل کشور موجود است و در خصوص تولید انبوه اطلاعی ندارم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"