کد خبر: ۵۹۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
روش های تامین مالی تولید خودروهای تجاری در حال بررسی است
به گزارش خبرخودرو، معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگو با خبرخودرو با تأکید بر اینکه سیاست وزارت صمت واقعی سازی قیمت خودرو است، تشریح کرد: آنچه که همیشه در وزارت صمت گفته شده و سیاست این وزارتخانه بوده این است که خودروساز باید بدون زیان تولید کند و ...
روش های تامین مالی تولید خودروهای تجاری در حال بررسی است


به گزارش خبرخودرو، معاون امور صنایع وزارت صمت از وضعیت تولید خودروهای سنگین و تجاری در کشور سخن گفت.

مهدی صادقی نیارکی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: در تولید خودروهای سنگین به مراتب وضعیت بهتری از سال گذشته داریم و می توان با مراجعه به شرکت های تولید کننده شاهد این موضوع بود اما تولید خودروهای سنگین نیازمند اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری است که هنوز مشکلات بانکی و پولی آن برطرف نشده است. شایان ذکر است که در حال حاضر تولید خودروهای تجاری در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که سعی دارد گشایش های حاصل شده را به واردات قطعات سی کی دی تبدیل کند تا این خودروها تولید و تحویل داده شوند. ضمن اینکه در جلسات دو ماهه اخیر ستاد اقتصادی دولت روش های جدید تامین مالی خودروهای سنگین تکلیف شده و در حال بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به ساخت پلتفرم مشترک توسط خودروسازان، سازمان گسترش و نوسازی و وزارت صمت خاطرنشان کرد: اولویت خودروسازان با پلتفرم و خودروهای موجود و آن دسته ای است که با شروع تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی رها شده‌اند تا بتوانند ابتدا آنها را به صورت مشترک تولید کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: پس از این مرحله تصمیم بر استفاده از پاورترین و قوای محرکه مشترک با هزینه پایین را داریم که در این خصوص تقسیم کار ضمنی بین خودروسازان انجام شده که توجه و تمرکز هر کدام روی یک قطعه باشد. یکی از آنها روی گیربکس و دیگری روی موتور به صورت تخصصی کار کنند و در نهایت موضوع بعد پلتفرم مشترک است که از طراحی پایه تا نمونه سازی و ایجاد شبکه تامین را شامل می شود که پروژه بلند مدتی بوده و دو خودروساز بزرگ کشور در حال فعالیت روی آن هستند.

صادقی نیارکی تصریح کرد: مجموع فعالیت های ما در این زمینه از سال گذشته تا کنون خودروها و پلتفرم های موجود است که آن دسته از خودروها و پلتفرم هایی که 50 درصد قطعه سازی و شبکه تامین آن فراهم شده تولید شوند و در مراحل بعد ساخت قوای محرکه مشترک، طراحی پایه و در نهایت ساخت پلتفرم ملی و بومی در دستور کار قرار دارد. ضمن اینکه در حال حاضر هر یک از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور دارای سه پلتفرم هستند که در صورت ایجاد شبکه تامین رونمایی خواهد شد.

وی درباره قیمت فعلی خودرو اظهار داشت: قیمت جدید خودرو در کارخانه قیمت های مشخصی است اما قیمت های بازار تحت تاثیر عواملی چون نوسانات ارز و بازارهای موازی است و علی رغم اینکه ما در طرح های پیش فروش خودرو محدودیت هایی ایجاد کردیم تا خودرو در اختیار مصرف کننده واقعی قرار بگیرد اما برخی از آحاد جامعه به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگو با خبرخودرو با تأکید بر اینکه سیاست وزارت صمت واقعی سازی قیمت خودرو است، تشریح کرد: آنچه که همیشه در وزارت صمت گفته شده و سیاست این وزارتخانه بوده این است که خودروساز باید بدون زیان تولید کند و ما به دنبال آزاد سازی قیمت خودرو و قیمت گذاری آن در حاشیه بازار نیستیم و هدف وزارت صمت منطقی سازی و واقعی سازی قیمت خودرو است چرا که در غیر این صورت ضرر و زیان آن به زنجیره تامین تحمیل شده و اگر صنعت قطعه سازی متوقف شود دیگر خودرویی تولید نخواهد شد در این صورت باید یا به واردات خودرو دست دوم اقدام کنیم که زیبنده صنعت خودرو کشور ما که سالها در رتبه های بالا قرار داشته، نیست و یا اینکه با خروج ارز زیادی از کشور باید خودروهای خارجی وارد کنیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: بنابراین هدف وزارت صمت منطقی سازی قیمت خودرو است تا از زیان خودروسازی و قطعه سازی کشور جلوگیری کنیم و در این صورت قادر به نوآوری، تحقیقات و ارتقای استانداردها در صنعت خودرو خواهیم بود.

وی بیان کرد: طی جلسات متعدد با ریاست شورای رقابت سعی شده در فضای تعاملی و با ارائه مستندات افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را دنبال کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد: ورودی صنعت خودرو همچون مس،آلمینیوم، فولاد و ... با قیمت روز ارز قیمت گذاری می شوند لذا خروجی آن نیز باید انعطاف پذیر باشد و اگر در مدت طولانی ثابت بماند و متناسب با افزایش نهاده های تولید تغییر نکند منجر به زیان مجموعه خودروسازی خواهد شد. به همین دلیل وزارت صمت در ماه های اخیر پیگیری‌هایی در این زمینه داشته تا ورق گرم و حتی شمش زمانی به نوردکاران داده شود که محصولات خود را در بورس عرضه کنند و یا مطابق سیاست‌های وزارتخانه عمل کنند که این اقدام در راستای تنظیم شبکه عرضه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"