کد خبر: ۵۸۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۹
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود، در غیر اینصورت منابع کشور در عرصه مبارزه، هدر می‌رود.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار دکتر اسکندر مومنی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: سال گذشته همایش یک روزه‌ی کاملی به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد که امسال، با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور امکان برگزاری چنین همایش نبود لذا به جای آن، در هفته جاری، چند نشست تخصصی با نخبگان، دست‌اندرکاران امر مبارزه با مواد مخدر، خیران و سفیران مقیم تهران برگزار خواهد شد.

قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود


وی با بیان اینکه سال ۹۸ سال بسیار موفق و متفاوتی برای جمهوری اسلامی ایران بود و در چهار رویکرد حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی برنامه‌های مختلفی را به اجرا گذاشتیم، گفت: معتقدیم اگر این چهار حوزه با هم پیش نروند و اقدامات هماهنگ و متوازن نباشند به نتیجه نخواهیم رسید.


دبیرکل ستاد بیان کرد: در چهار دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه مقابله با عرضه انجام شد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانست شرایط بسیار بدتر از وضع فعلی باشد، در حوزه پیشگیری نیز کمی غفلت شده است و در حوزه درمان نیز نیازمند بازنگری اساسی در شیوه‌ها هستیم تا درصد درمان قطعی افزایش یابد.


مومنی با بیان اینکه افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند درصد بالایی از آنان دوباره به اعتیاد برمی‌گردند، تصریح کرد: حوزه توانمندسازی بسیار مهم است و زمانی که معتاد در مراکز درمانی، درمان و سپس خارج شود باید جامعه او را بپذیرد، خودش نیز مهارتی کسب کند و مشغول به کار شود؛ در غیر اینصورت دوباره به نقطه اول بازمی‌گردد. خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور در حوزه توانمندسازی و بازگشت به جامعه وجود دارد و مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مرجع در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.


دبیرکل ستاد با بیان اینکه حدود سه هزار سمن در حال فعالیت است و باز هم اعلام آمادگی توسط خیرین وجود دارد، ادامه داد: امید است با فراهم‌سازی بستر‌های لازم بتوانیم در آن چهار حوزه به موفقیت برسیم، زیرا تمرکز بر یک حوزه ما را به نتیجه نمی‌رساند. هر چهار حوزه باید با هم پیش بروند تا کاستی‌های گذشته جبران شود، به ویژه در حوزه پیشگیری از اعتیاد که نقش همه نهاد‌های فرهنگ‌ساز به ویژه رسانه‌های گروهی بسیار مهم است.


مومنی افزود: در سال گذشته در حوزه مقابله با عرضه موادمخدر، سه رویکرد اساسی «تمرکز بر روی مرز‌ها و مبادی ورودی کشور»، «توسعه عملیات‌های اطلاعاتی» و «تمرکز بر باند‌های بزرگ» وجود داشت و همه دستگاه‌های عضو ستاد براساس این سه رویکرد فعالیت خود را ادامه دادند که نتیجه آن، کسب دستاورد‌های بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.


وی تصریح کرد: بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال ۹۸ است که یک رکورد محسوب می‌شود، همچنین در دنیا رتبه نخست کشفیات تریاک، هرویین و مرفین مربوط به ایران می‌باشد. مجموع کشفیات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ نیز به بیش از ۹۵۰ تن رسید که نسبت به سال ۹۷، ۲۱ درصد افزایش داشته است.


دبیرکل ستاد با بیان اینکه بیش از ۷۳ درصد کشفیات موادمخدر در سال گذشته با کار‌های اطلاعاتی انجام شده است، گفت: تعداد شهدا ۵۶ درصد و تعداد جانبازان ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است. همچنین کشفیات سلاح و توقیف خودرو نسبت به سال قبل افزایش یافته و تلفات اشرار نیز بیشتر شده است. مصادره اموال نیز بیش از ۵۰ درصد و شناسایی اموال قاچاقچیان نیز بیش از ۱۰۰ درصد و قیمت موادمخدر در فرودین ۹۹ نسبت به فروردین ۹۸، به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است.


مومنی به اقدامات ستاد در حوزه معتادان متجاهر پرداخت و افزود: روند جمع‌آوری این افراد از اواخر سال ۹۷ شروع شد و مناطقی مانند شوش، مولوی و هرندی که پیش از سال ۹۷ مملو از وجود معتادان متجاهر بودند با شروع جمع‌آوری آنان، پاکسازی شدند و زندگی و کسب و کار به آن مناطق بازگشت.


وی با بیان اینکه با شیوع کرونا و وفق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، روند جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شد و تصمیم درستی هم بود، گفت: دوره بازپروری برخی از آنان به اتمام رسیده بود و امکان جمع‌آوری دوباره آنان وجود نداشت به همین دلیل چهره شهر کمی دگرگون شد، اما با طراحی پروتکل‌های بهداشتی مجدداً جمع‌آوری این افراد در دستور کار قرار گرفت.


دبیرکل ستاد گفت: از پنج هزار معتاد جمع آوری شده، تست کرونا ۳۸ نفر آنان مثبت بود، همچنین در حوزه پیشگیری نیز طرح "یاریگران زندگی" به تصویب رسید و با تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌ای که با وزرات آموزش و پرورش انجام شد، قرار شد در سال ۹۸، این طرح در ۲۰ هزار مدرسه اجرا شود که به دلیل شرایط پیش آمده از شیوع کرونا در کشور، در ۱۲ هزار مدرسه، کار آموزش، پیشگیری و "قدرت نه گفتن" انجام شد.


مومنی با اشاره به فعالیت حدود بیش از هشت هزار مرکز درمانی که بیش از ۱.۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارند، گفت: مشکلی درخصوص بیمه معتادان متجاهر داشتیم که این بیمه نیز در جلسه سال گذشته با دستور رئیس جمهوری مصوب شد که در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شود که سازمان برنامه و بودجه آن را لحاظ و مجلس نیز تصویب کرد. برای بیمه معتادان بی‌بضاعت و معتادان متجاهر در برنامه‌های سال ۹۹ اعتبارات لازم پیش‌بینی شده است و علی رغم مشکلات کشور، اعتبارات در حوزه مواد مخدر نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.


وی ادامه داد: در کنار این اقدامات فعالیت‌های بین‌المللی بسیاری نیز انجام شده است، در مجامع بین‌المللی مسئولیت‌پذیری تمام کشور‌ها را در این حوزه بیان کرده‌ایم و خواهیم کرد، به تمام کشور‌ها می‌گوییم اگر در راه مبارزه با موادمخدر مسئولیت‌پذیر نباشند، دود آن به چشم خودشان می‌رود.


دبیرکل ستاد با بیان اینکه پیچیدگی مبارزه با موادمخدر آنقدر زیاد است که نیاز به تجهیزات جدید دارد، گفت: متاسفانه تحریم‌های ظالمانه امریکا، مانع کار برای مقابله با مواد مخدر می‌شود و در مبارزه، خلل ایجاد می‌کند.


مومنی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شرکت رئیس‌جمهور در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جلسات ستاد بر اساس قانون سالانه حداقل یک بار با حضور وی تشکیل می‌شود؛ البته در قانون آمده که مدیریت جلسات می‌تواند تفویض اختیار شود و باید بگویم این جلسات برگزار و و مصوبات جلسات بلافاصله پس از ۱۰ روز به امضای وی خواهد رسید و تصمیمات اخذشده نیز در تمام ارکان نظام پیگیری می‌شوند.


وی با بیان اینکه تولیدات برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در صداوسیما و فضای مجازی افزایش یافته است، تصریح کرد: پژوهشی از جوانان درگیر اعتیاد انجام شد که ۳۳ درصد آن‌ها عنوان کردند که در مقابل اصرار همسالان، قدرت نه گفتن نداشتند، که در این راستا اقدامات خوبی برای آگاه‌سازی انجام شده، اما کم است و باید بیشتر شود.


دبیرکل ستاد با اشاره به شایعات مطرح شده از ابتدای شیوع کرونا درباره عدم ابتلای فرد مصرف‌کننده مواد مخدر به کرونا گفت: باند‌های بزرگ بین‌المللی برای افزایش مصرف موادمخدر پشت این قضیه بودند که تکذیب و اطلاع رسانی شد.


مومنی بیان کرد: در سال‌های گذشته به ترتیب تریاک، حشیش و شیشه در صدر مصرف بودند، اما با تلاش‌های انجام شده، مصرف شیشه بعد از مرفین در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین مصرف شیشه در کشور افزایش قابل توجهی نداشت و همچنان رتبه چهارم را دارد، در مجموع کشفیات شیشه در سال گذشته حدود چهار برابر افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه افزایش فزاینده تولید شیشه در افغانستان رخ داده است، گفت: دانش تولید شیشه پیچیده است، آمریکا به افزایش کار‌گاه‌های تولید شیشه در افغانستان کمک می‌کند و بیشتر مقصد شیشه کشور‌های اروپایی هستند.


دبیرکل ستاد با بیان اینکه بهترین قانون هم با مرور زمان باید روزآمد شود، گفت: موضوع قانون مبارزه با موادمخدر یک ضرورت اجتناب‌پذیر است و با این قانون موجود جز هدر دادن منابع، اتفاق دیگری روی نمی‌دهد، این اجماع در بین اعضای عضو ستاد وجود دارد که قانون باید به روز شود و حداقل زمان برای نگهداری معتادان متجاهر دو سال باید باشد.


مومنی تصریح کرد: نگهداری معتادان متجاهر در مدت سه تا شش ماه به هیچ وجه کفایت نمی‌کند، از مجلس شورای اسلامی میخواهیم برای بازنگری قانون مبارزه با موادمخدر اقدامات لازم را انجام دهد.


وی گفت: سه کشور آلمان، هلند و انگلیس اعلام کردند که ۵۰ درصد خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی انجام می‌شود که در کشور ما ضربات اساسی به باند‌های فروش موادمخدر در فضای مجازی زده شده است.


دبیرکل ستاد در پایان درباره ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر زن گفت: این موضوع مصوب شده که حداقل یک تا دو مرکز برای نگهداری زنان معتاد متجاهر در تهران فراهم خواهد شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"